Jak założyć stronę pod portfolio na WordPressie?

Jest XXI wiek. Na świecie mamy ponad 2 miliardy stron internetowych. W Polsce jest ponad 2 miliony firm. I choć trudno w to uwierzyć, wiele z nich nadal nie ma strony internetowej.

Część z nich obawia się kosztów. Część nie ma zdolności technicznych. A prawda jest taka, że Bloga na WordPressie postawisz w godzinę bez pomocy specjalistów.

Czy jest się czego bać? Zdecydowanie nie.

W tym artykule dowiesz się:

  • dlaczego warto mieć swoją stronę pod portfolio,
  • jak założyć prostą stronę na WordPressie przy minimum wysiłku i kosztów,
  • na co uważać przy zakładaniu strony. 

Zapraszam do lektury.

Dlaczego własna strona pod portfolio?

W ciągu ostatnich 2 lat dawałem 12 zleceń dla copywriterów i przyjąłem ponad 100 zgłoszeń. 80% kandydatów nie ma swojej strony.

W lipcu 2023 rekrutowałem stażystów z programu Kariera Jutra. 8 osób. Tylko jedna miała stronę internetową, którą notabene stawiał sam Daniel Jeziorski (pozdrawiam Gochę).

Pozyskiwanie klientów odbywa się bez Twojego udziału

Kiedy nie masz strony internetowej, jesteś jak akwizytor door-to-door. Chodzisz po klientach lub dzwonisz do nich, a jedyny sposób wysyłki materiałów to mail lub poczta tradycyjna. Zdecydowaną wadą tego rozwiązania… jesteś Ty. Bez Ciebie ono nie istnieje. Choroba lub sprawy życiowe wycinają Cię z obiegu.

Mając stronę, zapraszasz klienta do sklepu stacjonarnego. Może wejść, rozejrzeć się, sprawdzić towar, cenę, wybrać, podejść do kasy i zapłacić. Ewentualnie zaczepi Cię, żeby o coś zapytać.

Świetne rozwiązanie przejściowe

Żeby była jasność – strona na WP nie jest ostatecznym rozwiązaniem. Dla wielu osób będzie rozwiązaniem przejściowym. Możesz dojść do etapu, kiedy WordPress przestanie Ci wystarczać, kiedy będziesz potrzebować ambitniejszego, dedykowanego, szytego na miarę rozwiązania. Takie rozwiązanie kosztuje od kilku nawet do kilkuset tysięcy złotych za duży portal.

Ale do momentu, w którym będziesz mieć środki na taką inwestycję, prosta strona na WP powinna Ci wystarczyć.

Dla kogo strona na WordPressie?

Niekwestionowaną zaletą WordPressa jest jego prostota i dostępność. Nawet osoba nietechniczna bez wiedzy programistycznej może postawić sobie samodzielnie prostą stronę pod portfolio.

Kolejną zaletą jest niska cena. Zwykłą stronę bez fajerwerków można mieć w granicach 50-100 zł na rok. 

W naturalny sposób wpisywać się to będzie w specyfikę niektórych profesji:

  • copywriterzy,
  • wirtualne asystentki,
  • social media ninja,
  • e-mail marketerzy.

Dla kogo nie nada się WordPress?

Nie polecam WordPressa pod portfolio dla programistów kodujących strony internetowe. Portfolio ma prezentować Twoje umiejętności. Strona programisty na WP to trochę tak, jakby copywriter w portfolio pokazywał cudze teksty. Aczkolwiek tutaj i tak liczy się głównie Twoje repozytorium. 

Chyba że jesteś programistą sfokusowanym na WordPressa. Wtedy dedykowana strona mogłaby zalatywać hipokryzją.

Web designer, UX i UI też powinni pokusić się o coś ambitniejszego, szczególnie jeśli chcą budować własną markę.

Wybór domeny

Jeśli nie masz pomysłu, weź po prostu swoje imię i nazwisko. Albo nazwisko i imię. Dodaj końcówkę .pl i gotowe.

W innym razie weź nazwę firmy lub pseudonim.

Daniel jest znany jako Ten Od WordPressa. I taką też ma domenę.

domena tenodwordpressa.pl

Jest kilka dobrych praktyk jeśli chodzi o domeny:

  • nazwa domeny powinna być jednoznaczna, żeby podczas dyktowania nie trzeba było tłumaczyć, co jest co,
  • unikaj myślników,
  • unikaj wymyślnych rzeczy,
  • sprawdź domenę wśród znajomych. Spytaj, co o tym myślą, czy rozumieją, każ im ją napisać ze słuchu,
  • jeśli dopuszczasz wyjście na rynki zagraniczne, weź coś, co nie sprawi problemu obcokrajowcom.

Więcej przeczytasz w poradniku Daniela: Jak dobrze wybrać domenę i jej rozszerzenie?

Dla zaawansowanych – wygasająca domena

Domenę opłacasz na rok. Kiedy jej nie opłacisz, wygaśnie i stanie się dostępna do przejęcia przez kogoś innego. Na tej samej zasadzie Ty możesz przejąć czyjąś domenę.

Przykładem portalu, na którym można spróbować złapać wygasającą domenę jest Aftermarket.

Przechwycenie domeny aftermarket.pl

Zaleta? Taka domena może mieć autorytet w Google i jeśli planujesz pozycjonowanie strony, to będzie lepsza niż nowa domena.

Wadą jest ograniczony wybór nazw. I nie zawsze uda Ci się przejąć domenę.

Z przeniesieniem tej domeny i rejestracją jej na Twoim hostingu jest trochę zabawy. Trzeba:

  • wydobyć kod authinfo (większość hostingów 100% online, CyberFolks chcą skan wniosku, nazwa.pl – list pocztą tradycyjną. Tak, to nie jest żart),
  • zmienić nazwy serwerów DNS – przeniesienie trwa nawet do 72 godzin,

Wybór hostingu

Domena jest jak adres Twojej strony. Hosting to dom.

To tu trzymasz pliki i dane Twojej strony. 

Rozwiązań na rynku hostingów jest całe mnóstwo, więc moim ulubionym sposobem wyboru jest polecenie.

Przy wyborze hostingu warto zwrócić uwagę na:

  • cenę w 1 roku, 
  • cenę w kolejnym roku,
  • darmowy certyfikat SSL,
  • częstotliwość wykonywania kopii zapasowych i okres ich przechowywania,
  • firewall,
  • livechat support,
  • pojemność,
  • bajery – nVME, LiteSpeed Cache, Redis itd.

Jak dotąd najmniej problemów sprawił mi SeoHost.

Ze szczerego serca mogę nie polecić hostingów nazwa.pl i home.pl. Może i są drogie, ale za to nie najlepsze.

Rejestracja domeny na hostingu

Masz adres, masz dom. Teraz musisz dać znać, że mieszkasz pod tym adresem.

Kiedy kupujesz domenę w tej samej firmie, w której masz hosting, sprawa jest uproszczona do maksimum. Najczęściej rejestracja domeny to kwestia kilku kliknięć i weryfikacji na mailu.

Zabezpieczenia

Za dzieciaka oglądałem sporo filmów przyrodniczych. Drapieżnicy bardzo często w ogóle nie polują. Zadowalają się padliną, którą albo sami znajdą, albo uda im się odpędzić innych, słabszych padlinożerców.

Dopiero kiedy nie mają dostępu do padliny, ruszają na polowanie. Wtedy też nie wybierają największego bawoła, łosia czy jelenia w stadzie, licząc na obfity w mięso łup. Atakują chore, stare, słabe jednostki.

Tak samo hakerzy – w pierwszej kolejności atakują strony, które są łatwe do zhakowania.

Tu pewnie nie powinienem się wypowiadać, bo nie uchroniłem się przed infekcją, a Daniel czyścił mi stronę 😁.

Niemniej podkreślę to, co mi przekazał i polecił.

Po pierwsze, nie ma skutecznego zabezpieczenia strony na WordPressie. Jak haker zechce wejść na Twoją stronę, to wejdzie.

Po drugie, wtyczki bezpieczeństwa są do chrzanu. Paradoksalnie to one są najbardziej łakomym kąskiem dla hakerów. Jak haker złamie tę wtyczkę, to złamie wszystko inne.

Żeby zadbać o higienę bezpieczeństwa:

  • zastosuj weryfikację dwuskładnikową,
  • wybierz hosting z firewallem, skanerem wirusów, separacją stron, 
  • zmień loginy i uzywaj trudnych haseł,
  • dbaj o aktualizację wersji PHP, WordPressa, motywów i wtyczek,
  • nie trzymaj na stronie nieużywanych motywów i wtyczek,
  • regularnie sprawdzaj, czy strona działa, czy nie ma przekierowań, spadków widoczności, błędów,
  • śledź informacje o podatnościach wtyczek i motywów (np. newsletter Daniela),
  • zaglądaj do logów serwera.

Layout

Masz dom, masz adres, masz zameldowanie. Teraz pasowałoby, żeby ten dom jakoś wyglądał.

Jeśli zaprosisz gości do brzydkiego, zaniedbanego domu, przy furtce będą mieli moment zawahania. Jeśli jednak wszystko błyszczy, a wnętrze jest przytulne, spędzą z Tobą miło czas.

Motyw

Polecam zacząć od motywu, bo wybór motywu ustawi Ci pracę nad pozostałymi elementami. 

Osobiście jestem fanem Kadence WP. W połączeniu z wtyczką Kadence Blocks daje bardzo duże możliwości ustawiania za free.

Przeczytaj też: Dlaczego pokochałem motyw Kadence?

Może pojawić się pytanie – motyw płatny czy bezpłatny?

Kwestia indywidualna. Osobiście jestem cebula, więc wolę bezpłatny, chyba że daje naprawdę turbo funkcje. Ale nadal wolałbym np. zapłacić za wersję Pro Kadence WP, niż kupować motyw, który jest domyślnie za paywallem (patrzę na Ciebie, Divi).

Płatny motyw pozwala nieco bardziej się wyróżnić w świecie, gdzie 35% Internetu stoi na WP. Aczkolwiek idę o zakład, że w 90% przypadków Twój potencjalny klient nie zwróci na to uwagi.

Header i footer

W sekcji nagłowka chcesz mieć:

  • tożsamość witryny (logo, nazwę),
  • nawigację (menu), 
  • kontakt.
Sekcja hero na stronie - tenodwordpressa.pl

Tutaj to wszystko jest i dodatkowo masz CTA z zaproszeniem do newslettera.

Footer może być podsumowaniem. Jest też świetnym miejscem na istotne informacje, które nie powinny zaśmiecać górnej sekcji, np.:

  • dane firmy (nazwa, adres, NIP, REGON),
  • kluczowe podstrony, których nie widać w górnym menu,
  • regulamin sklepu,
  • polityka prywatności,
  • linki do sociali.
Stopka - tenodwordpressa.pl

Font

Font to zestaw, kształt i wygląd liter na Twojej stronie.

Font powinien:

  1. Być duży, minimum 18px.
  2. Być bezszeryfowy.
  3. Uwzględniać polskie znaki (jeśli targetujesz się na Polskę).

Przykładami takich fontów są Montserrat, Cabin czy Lato.

Szablony

Gotowe szablony pozwolą Ci zachować estetyczną warstwę wizualną bez większego wysiłku.

Motyw Kadence umożliwia tworzenie podstron jednym kliknięciem.

Edycja strony wordpress - gotowy szablon na Kadence - tenodwordpressa.pl

Wybierz „Pages”.

Wstawianie szablonu strony z Kadence Blocks

Znajdź szablon, który Ci odpowiada, i działaj. Zaletą tego rozwiązania jest prostota i automatyczne dostosowanie szablonów do stylów Twojej strony.

Wtyczki

Dobre praktyki z wtyczkami zakładają, żeby ich nie instalować bez wyraźnej potrzeby. Wtyczki są jak dzieciaki w przedszkolu – im więcej dzieciaków, tym więcej obiektów do pilnowania.

Każda wtyczka to potencjalna furtka na Twoją dla hakera i obciążenie szybkości strony.

Osobiście trzymam aktualnie bardzo podstawowy zestaw wtyczek:

  • Rank Math – do SEO,
  • Kadence Blocks – do layoutu,
  • Akismet – do spamu,
  • Complianz – do Cookies,
  • MailerLite – do formularzy i newslettera,
  • PixelYourSite – do reklam na FB,
  • Simple Author Box – do ładnego bio autorów gościnnych na stronie.

Dojdzie wtyczka do kursów. Jeszcze nie wiem jaka. Spytam Daniela.

Przy wyborze wtyczki kieruj się:

  • aktualizacją – im dawniej tym gorzej,
  • zgodnością z aktualną wersją WordPressa – brak zgodności to wielkie no-no,
  • ocenami.

Możesz też sprawdzić, czy nie koliduje z innymi wtyczkami, i czy nie zmula strony.

Opcjonalnie – SEO

Generalna zasada jest taka, że strona pod portfolio po prostu sobie stoi, i wysyłasz klientom link. 

Ale jeśli chcesz pojawiać się w wynikach wyszukiwania (np. lokalnie jako fotograf lub montażysta), warto zadbać chociaż o podstawy optymalizacji. To obejmuje:

  • projekt architektury informacji – czyli co, gdzie i jak,
  • instalację Google Search Console
  • utworzenie mapy witryny,
  • uzupełnianie na bieżąco tagów, H1, atrybutów alt obrazków,
  • linkowanie wewnętrzne,
  • dodawanie treści na podstrony,
  • nasycenie treści słowami kluczowymi (ale z umiarem),
  • responsywność na urządzeniach mobilnych.

O podstawową optymalizację strony możesz zadbać z wtyczką do SEO lub rejestrując się do Ahrefs Webmaster Tools (tutaj musisz mieć założone Google Search Console).

Strona jako element lejka

Jak już ktoś wejdzie na Twoją stronę, to chcesz pokierować go w odpowiednim kierunku. Każda strona ma cel. To nie jest rok 2010, że człowiek zakładał bloga na Blogerze czy Blogspocie i prowadził dziennik.

Strona pod portfolio ma cel przekonać klienta do nawiązania z Tobą współpracy. Ułatw to potencjalnemu klientowi. Umieść maila i służbowy telefon w widocznym miejscu. Telefon możesz podlinkować. Tym sposobem jeśli klient ogląda Twoją stronę na telefonie, zadzwoni do Ciebie jednym kliknięciem.

Jeżeli chcesz łapać leady i budować listę mailingową (jak np. Daniel robi to tutaj), umieść formularz do zapisu i daj lead magnet. Świetnym rozwiązaniem jest tutaj znienawidzony pop-up – choć irytuje, to działa.

Ważne! Formularz zabezpiecz poprzez Captcha. W przeciwnym razie dostaniesz milion maili od wschodnioazjatyckich specjalistów od SEO, a rosyjscy spamerzy będą Ci wysyłać linki do kasyn i specyfików na powiększanie… zasięgów.

Podsumowanie

  • Tworzenie strony na WordPressie do portfolio jest naprawdę proste, niezbyt drogie i świetnie się sprawdzi dla wielu zawodów. Chodzi tu o takie role jak copywriterzy, wirtualne asystentki, czy marketerzy email.
  • Musisz dobrze przemyśleć wybór domeny i hostingu. Unikaj skomplikowanych nazw i szukaj hostingu, który ma dobrą obsługę klienta, gwarantuje bezpieczeństwo i oferuje potrzebne Ci narzędzia.
  • Nie zapominaj o zabezpieczeniach strony. Mówię o weryfikacji dwuskładnikowej, aktualizowaniu wersji PHP, WordPressa, motywów, wtyczek i regularnym sprawdzaniu strony pod kątem potencjalnych problemów.
  • Wybór odpowiedniego motywu jest naprawdę istotny dla wyglądu strony i może wpłynąć na twoją pracę. Proponuję Ci motyw Kadence WP.
  • Pamiętaj o konieczności komunikacji z potencjalnymi klientami i budowania zaufania. Tworzenie blogów, poradników, recenzji i innych wartościowych treści jest kluczowe, aby utrzymać stronę aktywną i atrakcyjną.

Dołącz do mojego newslettera i odbierz checklistę landing page! Dzięki tej liście kontrolnej żaden ważny element nie zniweczy Twojej kampanii!

Wypełniając formularz zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych przez Webly Mate Sp. z o.o., NIP: 8272331034 w celu wysyłania newslettera, czyli informacji o produktach blogowych, usługach, nowościach czy promocjach zgodnie z polityką prywatności. Zgodę tę możesz w każdej chwili cofnąć.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Jeden komentarz

  1. „Przy wyborze hostingu warto zwrócić uwagę na:

    cenę w 1 roku,
    cenę w kolejnym roku,
    darmowy certyfikat SSL,
    częstotliwość wykonywania kopii zapasowych i okres ich przechowywania,
    firewall,
    livechat support,
    pojemność,
    bajery – nVME, LiteSpeed Cache, Redis itd.
    Jak dotąd najmniej problemów sprawił mi SeoHost.”

    Dla mnie SeoHost jest bezproblemowy. Cena hostingu po roku nie zaskakuje, a wszystkie powyższe wymagania są spełnione. Mogę spokojnie polecić.