Co to jest pozycjonowanie lokalne? 7 elementów lokalnego SEO!

Czy wiesz, że 18% lokalnych wyszukiwań kończy się zakupem w ciągu jednego dnia od znalezienia odpowiedniej firmy? To sporo, szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że wizytówki Google Moja Firma generują ponad 1 200 wyszukiwań miesięcznie. Jeżeli chcesz pozyskiwać dodatkowych klientów, niezależnie od tego, co w danej chwili robisz, ten artykuł okaże się dla Ciebie wartościowy. Sprawdź, co to jest pozycjonowanie lokalne, jakie elementy wchodzą w jego skład oraz jak zarabiać więcej poprzez widoczność w lokalnych wynikach wyszukiwania (w tym w Mapach Google i lokalnym 3-packu).

Co to jest pozycjonowanie lokalne?

Pozycjonowanie lokalne to nic innego jak konsekwentne zdobywanie widoczności w lokalnych, organicznych wynikach wyszukiwania ukierunkowanych na daną miejscowość, gminę lub cały region.

Decydując się na tzw. lokalne SEO, zyskasz widoczność w trzech głównych sekcjach Google:

  • w Mapach Google,
  • w organicznych wynikach wyszukiwania,
  • w lokalnym 3-packu.

Widoczność w Mapach Google:

Dołącz do mojego mini kursu mailowego z poradami dotyczącymi pozycjonowania lokalnego dla małych firm i właścicieli wizytówek Google Moja Firma. W pierwszym mailu otrzymasz checklistę optymalizacji wizytówki Google!

Wypełniając formularz zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych przez Webly Mate Sp. z o.o., NIP: 8272331034 w celu wysyłania newslettera, czyli informacji o produktach blogowych, usługach, nowościach czy promocjach zgodnie z polityką prywatności. Zgodę tę możesz w każdej chwili cofnąć.

Mapy Google – efekty pozycjonowania lokalnego w Mapach.

Widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania:

Lokalne SEO w organicznych wynikach wyszukiwania.

Widoczność w lokalnym 3-packu:

Lokalny 3-pack – kluczowe miejsce pod kątem widoczności dla lokalnych klientów.

Aby znaleźć się we wszystkich wynikach wyszukiwania lokalnego Google, należy wdrożyć wszelkie istotne praktyki związane z pozycjonowaniem lokalnym. Omawiam je w kolejnych akapitach.

Lokalne pozycjonowanie – 3 najważniejsze elementy!

Najważniejsze elementy składające się na pozycjonowanie lokalne:

Wizytówka Google Moja Firma jako wskaźnik profesjonalnego SEO lokalnego

Lokalne SEO nie jest możliwe bez stworzenia wizytówki Google Moja Firma, ponieważ klienci znajdą Cię wówczas jedynie w lokalnych, organicznych wynikach wyszukiwania. Nie będziesz widoczny w lokalnym 3-packu oraz w Mapach Google.

W celu utworzenia wizytówki Google Moja Firma, wejdź na stronę business.google.com i przejdź przez cały proces (pamiętaj o weryfikacji). Jeżeli potrzebujesz kompleksowego poradnika na ten temat, sprawdź mój tematyczny artykuł blogowy: Jak stworzyć wizytówkę Google Moja Firma krok po kroku?

Chcesz zacząć działać ze swoją wizytówką Google?

Mogę zająć się obsługą Twojej wizytówki Google w tym dostarczaniem tekstów, odpisywaniem na opinie czy też pozyskiwaniem linków! Jeśli chcesz to oddelegować to napisz!

Lokalne pozycjonowanie poprzez pozyskanie wiarygodnych opinii klientów

Pozyskiwanie wiarygodnych opinii klientów to część procesu, jakim jest optymalizacja wizytówki Google Moja Firma. Element ten potraktuj również jako utwierdzenie klientów w przekonaniu, że Twoja organizacja jest wiarygodnym partnerem biznesowym do rozpoczęcia współpracy.

Dobrym przykładem jest moja wizytówka GMF:

500

Wizytówka Google Moja Firma z pozytywnymi opiniami przedstawiająca renomę właściciela strony internetowej tenodwordpressa.pl.

Istnieje wiele sposobów na pozyskiwanie pozytywnych opinii w Google. Możesz na przykład zaoferować zadowolonemu klientowi (który w przeszłości skorzystał z Twojej oferty) 10% rabatu w zamian za wypowiedzenie się o Twojej marce w wizytówce GMF. 

Warto również zorganizować konkursy lub promocje, w których uczestnictwo jest uzależnione od wystawienia opinii, a także stworzyć program lojalnościowy.

Odbierz checklistę optymalizacji wizytówki Google

Jeśli chcesz poprawić widoczność swojej wizytówki Google to przygotowałem checkistę, która pozwoli Ci na zawalczenie o top3 lokalnych wyników wyszukiwania z Twoją wizytówką. Zapisz się do newslettera i odbierz dokument w dogodnej formie.

Odbieram checklistę

Pozycjonowanie lokalne za pomocą optymalizacji treści strony internetowej

Optymalizacja treści na stronie internetowej zgodnie z Search Quality Raters Guidelines pomoże Twojej organizacji znaleźć się wyżej w lokalnych, organicznych wynikach wyszukiwania na frazy typu:

  • fryzjer Warszawa,
  • hydraulik Kraków,
  • radca prawny Rzeszów,
  • itd.

W celu określenia odpowiednich fraz, możesz posłużyć się darmowym narzędziem Google Keyword Planner lub płatnymi instrumentami SEO, m.in. Senuto, Ubersuggest czy też Ahrefs.

Pamiętaj, że obecnie w dużej mierze liczą się wyszukiwania głosowe. Dlatego oprócz wyboru standardowych fraz ogólnych (bazujących na maksymalnie 2-3 słowach), postaw również na wyrażenia z długiego ogona SEO (long-tail SEO keywords).

Keyword research pod kątem lokalnego SEO w Ubersuggest.

Według statystyk Synup, w niedalekiej przyszłości należy spodziewać się znaczącego wzrostu liczby wyszukiwań „Near me” oraz pozostałych wyszukiwań lokalnych, które stanowią aż 76% wyszukiwań głosowych. Tendencja ta może wzrosnąć aż trzykrotnie ze względu na fakt, iż użytkownicy będą wykorzystywać wyszukiwania głosowe do bezpośredniego odnajdywania informacji o firmach lokalnych.

Pozycjonowanie lokalne firmy w Google – o czym warto dodatkowo pamiętać? 4 ważne aspekty!

Dodatkowe elementy wpływające na pozycjonowanie lokalne firmy w Google:

Kompleksowe uzupełnienie profilu Google

Brak kompleksowo uzupełnionego profilu Google Moja Firma skutkuje gorszą widocznością dla potencjalnych klientów. Stanowi też sygnał dla wyszukiwarek, że dana wizytówka jest mniej wartościowa niż inne i nie warto jej wyświetlać w lokalnych wynikach SERP (ang. Search Engine Results Page), mapach Google oraz lokalnym 3-packu.

Kompleksowe uzupełnienie profilu Google obejmuje m.in.:

  • opis działalności,
  • zdjęcia i multimedia,
  • odpowiadanie na opinie i recenzje,
  • wiadomości,
  • kategorię działalności,
  • aktualizacje i wydarzenia.

Jakościowy opis firmy w GMF oraz dodatkowe informacje o działalności w Google.

Systematyczne dodawanie treści w profilu Google Moja Firma

Systematyczne dodawanie treści w profilu Google Moja Firma utwierdza roboty Google (tzw. crawlery, spidery, pająki) w przekonaniu, że Twoja wizytówka jest wartościowa. To także sygnał dla użytkowników, że dbasz o ich dobro i chcesz, żeby otrzymywali oni dodatkowe informacje o Twoim biznesie. Wpływa to na zaufanie potencjalnych interesantów i maksymalizuje wskaźnik konwersji.

Dostosowanie wydajności i responsywności serwisu

78% lokalnych wyszukiwań na urządzeniach mobilnych skutkuje zakupem offline.

Wymienione statystyki pozwalają jednoznacznie stwierdzić, że bez kompleksowej optymalizacji pod kątem responsywności oraz SXO (ang. Search Experience Optimization) zgodnie z praktykami lokalnego SEO, nie będziesz w stanie uzyskać satysfakcjonujących konwersji.

Podejście mobile-first SEO to podstawa w każdej branży, niezależnie od lokalizacji, ponieważ 54.4% światowego ruchu w Internecie pochodzi ze smartfonów, tabletów oraz smartwatchy.

Pamiętaj jednak, że Twoja strona musi być również wydajna, ładując się w okolicach 2.5 sekundy na desktopach (jest to uśredniony wynik).

Dzięki zastosowaniu powyższych praktyk, klient znajdzie Twoją stronę firmową za pośrednictwem smartfona (lub innego urządzenia mobilnego), wejdzie na nią i zdecyduje się skorzystać z proponowanej oferty (pod warunkiem adekwatnej ceny do jakości).

7. Poprawa ścieżki zakupowej w serwisie (customer journey)

Optymalizacja pod kątem wydajności i responsywności to nie wszystko. Aby zwiększyć prawdopodobieństwo zainteresowania ofertą, popraw ścieżkę zakupową, czyli inaczej customer journey.

W jaki sposób?

Wystarczy skrócić formularze kontaktowe do niezbędnego minimum, jednocześnie dbając o intuicyjność nawigacji w serwisie. Wówczas potencjalni interesanci będą skłonni skorzystać z oferty, maksymalizując konwersje w witrynie (np. w postaci kliknięcia CTA), zmniejszając wskaźnik odrzuceń (tzw. bounce rate).

Intuicyjny formularz kontaktowy na stronie internetowej tenodwordressa.pl.

Podsumowanie

Słowem podsumowania – pozycjonowanie lokalne jest bardzo istotne pod kątem pozyskania wartościowych klientów z danego miasta, regionu, gminy lub powiatu.

Wszystkie rozwiązania, które wskazałem w tym artykule są istotne. Pominięcie chociażby jednego z nich poskutkuje niższymi pozycjami w wynikach SERP.

Powinieneś jednak również zwrócić uwagę na takie elementy jak:

  • optymalizacja witryny pod kątem UX & UI,
  • staranne pozyskiwanie naturalnych linków zewnętrznych (backlinków),
  • analiza działań lokalnej konkurencji.

Jestem w stanie udzielić Twojej firmie kompleksowej pomocy w technicznej optymalizacji strony pod kątem SXO oraz UI. Pomogę również wypozycjonować Twoją wizytówkę Google Moja Firma w taki sposób, żebyś mógł stać się widoczny w Mapach Google, lokalnym 3-packu oraz organicznych wynikach wyszukiwania bez konieczności inwestycji ogromnych nakładów finansowych.

Efekty współpracy z moją osobą będą widoczne po 2-3 miesiącach konsekwentnych działań.

Postaw na lokalne SEO. Wybierz pozycjonowanie lokalne i zacznij zdobywać stałych oraz opłacalnych klientów. Umów bezpłatną konsultację – spotkajmy się online.

Pozycjonowanie lokalne – FAQ

Cena za lokalne SEO zależy od konkurencji w Twojej branży, liczby pozycjonowanych fraz kluczowych oraz aktualnego stanu technicznego witryny. Zazwyczaj jednak koszty za pozycjonowanie lokalne zaczynają się od kilkuset złotych netto miesięcznie.

Pozycjonowanie lokalne jest dobrym rozwiązaniem dla właścicieli lokalnych sklepów oraz usługodawców działających na terenie danej miejscowości, gminy lub powiatu. Dlatego, jeżeli jesteś barberem, groomerem, radcą prawnym czy też właścicielem innego lokalnego biznesu – rozwiązanie, które opisałem w tym artykule okaże się w Twoim przypadku trafione.

Efekty lokalnego SEO są zazwyczaj widoczne już po 2-3 miesiącach od wdrożenia właściwej strategii pozycjonerskiej. Zwiększeniu ulegnie wówczas liczba konwersji, czyli połączeń do Twojej firmy oraz fizycznych zakupów lub dodatkowych rezerwacji terminów na usługi.

Lokalne pozycjonowanie to przede wszystkim większa widoczność w Google, a co za tym idzie – dodatkowi klienci. Dzięki obecności w Mapach Google, lokalnym 3-packu oraz organicznych wynikach wyszukiwania w kontekście danej miejscowości, zbudujesz zaufanie klientów i renomę swojej marki. Przełoży się to na większą liczbę konwersji, a co za tym idzie – wyskalowanie brandu online.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *