Google Moja Firma – czyli wszystko co musisz wiedzieć o wizytówce w mapach
Jeśli dopiero zaczynasz działać ze swoją firmą w Internecie, to bardzo dobrze trafiłeś! Wykorzystanie Google Moja Firma pozwoli Ci znacznie szybciej zaistnieć niż jakiekolwiek inne social medium.
Czym jest Google Moja Firma?
Jest to jedna z usług Google, która pozwala utworzyć wizytówkę Twojej firmy w Mapach Google! Dzięki wizytówce Google możesz:
- zbierać opinie od klientów
- prezentować produkty
- prezentować usługi
- informować o aktualnościach z życia firmy
- informować o godzinach otwarcia
- informować o zniżkach i nietypowych ofertach
- zamieścić najważniejsze informacje o firmie (strona www, dane kontaktowe)
Dzięki uzupełnieniu profilu GMF i tych wszystkich informacji możesz osiągać świetne wyniki i przyciągać klientów z okolicy!
Dla kogo w szczególności jest Google Moja Firma?
Najwięcej zyskać mogą firmy, które polegają na klientach lokalnych. Czyli takie firmy, których szukamy najbliżej naszej obecnej lokalizacji. Należą do nich:
- fryzjerzy
- lokalne sklepy i hurtownie
- restauracje
- gabinety medyczne
- gabinety stomatologiczne
- kancelarie radców prawnych, adwokatów
- biura rachunkowe
- salony kosmetyczne
- mechanicy
Jak utworzyć wizytówkę firmy w Google?
Utworzenie wizytówki firmowej w Google jest w pełni darmowe i może to zrobić każdy. Wystarczy odwiedzić stronę GMF, zalogować się na konto Google i przejść do tworzenia wizytówki.
W ramach całego procesu będziesz proszony o podanie szeregu danych jak:
- nazwa firmy
- numer telefonu
- adres e-mail
- adres firmy
- kategoria działalności
- i inne…
Szczegółowy opis tego procesu znajdziesz na końcu artykułu.
Weryfikacja wizytówki Google Moja Firma
Po wszystkim firma będzie musiała zostać zweryfikowana przez Google. Zwykle nie zajmuje to zbyt dużo czasu.
W tym miejscu należy wskazać, że prowadzenie Wizytówki Google Moja Firma nie wymaga jakichkolwiek opłat czy abonamentu.
Opcjonalnie możesz zapłacić specjalistom za zoptymalizowanie wizytówki czy też prowadzenie działań reklamowych Google Ads w Twoim imieniu.
Co jeśli wizytówka Google Moja firma już istnieje, ale nie masz do niej dostępu?
Zdarzają się sytuację, w których ktoś wcześniej utworzył wizytówkę Google. W takiej sytuacji możemy ubiegać się o jej przejęcie.
Jeśli wizytówka firmy w Google już istnieje, to wystarczy wejść w jej profil w mapach i kliknąć przycisk “zgłoś prawo do tej firmy”.
Wtedy przejęcie profilu firmy w Google nastąpi niemalże natychmiast.
Przejęcie zweryfikowanej wizytówki Google Moja Firma
Jeśli nie widzisz takiego odnośnika, to najprawdopodobniej ktoś zweryfikował już wizytówkę w panelu Google Moja Firma.
Wtedy jedyną możliwością uzyskania dostępu do wizytówki jest przejście do rejestracji nowej firmy w Google Moja Firma, wpisanie adresu i nazwy firmy oraz wybranie konkretnej wizytówki, do której chcemy uzyskać dostęp.
Klikamy przycisk “poproś o dostęp”. A Google poinformuje właściciela o takiej próbie mailem.
Według oficjalnych informacji właściciel wizytówki ma 3 dni na zareagowanie na Twoją prośbę. Jeśli prośba pozostanie bez odzewu, możesz zgłosić roszczenie do wizytówki Google.
Jeśli właściciel odrzuci Twoje roszczenie, to będziesz mógł się odwołać od tej decyzji. Jeśli wolisz pominąć te przepychanki, to możesz zgłosić profil firmy do usunięcia i założyć go z czasem na nowo.
Co w szczególności powinna zawierać Wizytówka Firmy w Google?
Zakładając wizytówkę w GMF należy zwrócić uwagę przede wszystkim na:
- adres siedziby firmy
- godziny otwarcia firmy
- telefon oraz e-mail kontaktowy firmy
- adres strony internetowej firmy
- opis firmy
Na późniejszym etapie warto zadbać o:
- dodanie produktów lub usług z unikalnymi opisami
- regularne dodawanie ofert i aktualności z życia firmy
Zalety wizytówki w Google Moja Firma
Google my business to świetne narzędzie do pozycjonowania lokalnego Twojej firmy w wyszukiwarce. Dzięki wizytówce:
- Twoja firma zyska dodatkowy, darmowy kanał reklamowy,
- Twoi potencjalni klienci jeszcze łatwiej Cię dostrzegą i zweryfikują dane firmy,
- Znacznie łatwiej dotrzesz do potencjalnych partnerów biznesowych.
Wizytówka Google nie wymaga nadzwyczajnych umiejętności technicznych, by zoptymalizować ją, tak aby wyświetlała się znacznie częściej w Google.
Ostatnią, bardzo ważną zaletą posiadania wizytówki Google jest to, że jej pozycjonowanie jest znacznie tańsze niż pozycjonowanie całego serwisu.
Wady wizytówki Google Moja Firma
Czy wizytówka Google ma jakieś wady? Oczywiście, że ma! Tylko wtedy gdy jej nie utworzysz!
Do innych wad można zaliczyć firmy, które próbują naciągać przedsiębiorców i wystawiają faktury za “przedłużenie wizytówki” czy też jej utrzymanie.
Kolejną wadą wizytówki Google jest to, że wiele firm oferuje wystawienie fałszywych opinii. Musisz pamiętać, że korzystanie z takich zabiegów zgodnie z dyrektywą omnibus jest karalne.
Dodatkowo warto wspomnieć, że Google również walczy z fałszywymi opiniami. Do tego stopnia, że usuwają również te prawdziwe.
Jeszcze inną wadą wizytówki Google jest to, że firmy, które są Twoją konkurencją, mogą doprowadzić do wprowadzania zmian w Twojej wizytówce czy też do jej usunięcia!
Nie jest to takie proste. Jednakże jeśli nie zareagujesz na maile od Google, to może się to stać!
Jak radzić sobie z nieuczciwą konkurencją w Google Moja Firma?
Niestety jak wcześniej wspomniałem, w Google często walczymy z nieuczciwą konkurencją. Często nasi konkurenci podejmują działania mające na celu depozycjonowanie naszej wizytówki Google.
Negatywne opinie w Google Moja firma od konkurencji
Jeśli w Twojej wizytówce Google pojawią się negatywne opinie (prawdziwe lub fałszywe), to niestety nie możesz zrobić nic innego niż na nie odpowiadać.
Zgłoszenia takich opinii zwykle nic nie dają. Pamiętaj, że Google stara się zwalczać oszustów.
Dlatego przede wszystkim odpowiedz, zachowując kulturę. Pokaż, jak dbasz o klientów i przeciągnij szalę na swoją stronę. Odpowiednio skonstruowana odpowiedź na złą opinię może przynieść Ci wiele dobrego!
Próba usunięcia wizytówki Google Moja Firma przez konkurencję
Twoja konkurencja może też podjąć się najgorszej praktyki… Jest nią próba usunięcia Twojej wizytówki firmy z Google.
Dlatego staraj się zaglądać do panelu zarządzania Twoją wizytówką i reagować na maile. Każda próba oznaczenia Twojej firmy jako “zamknięte na stałe” będzie wymagała od Ciebie zareagowania na maila.
W przeciwnym wypadku, po około miesiącu Twoja wizytówka zniknie z Google.
Jak sprawić by firma była widoczna w mapach Google?
Niektóre działalności, wymagające potwierdzenia, że siedziba ma miejsce we wskazanym miejscu, wymaga wpisania kodu weryfikacyjnego, który Google wysyła pocztą.
Dla niektórych typów firm jest to tylko kod wysyłany sms’em.
Gdy tylko wizytówka Google zostanie zweryfikowana, powinna zacząć wyświetlać się w zapytaniach lokalnych czy w przeglądaniu Google Maps.
Na jakie zapytania powinna wyświetlać się wizytówka Google?
Zwykle są to zapytania z nazwą firmy [brand] oraz nazwą firmy i słowami “telefon”, “adres” i innymi podobnymi.
Jak poprawić widoczność wizytówki Google Moja Firma?
Popularność tej usługi jest coraz większa. A to znaczy, że liczba Twoich konkurentów może stale rosnąć. Dlatego warto przyjrzeć się, jak działają firmy, które są widoczne wyżej niż Twoja firma w lokalnych wynikach wyszukiwania Google.
Unikalne teksty w profilu Google Moja Firma
Przyjrzyj się w szczególności ilości unikalnych tekstów w profilu firmy. Zobacz, jak wyglądają ich opinie oraz czy publikują aktualności i zdjęcia czy też oferty i wydarzenia.
Zwróć uwagę na ilość produktów i usług oraz to jak napisane są ich opisy!
Słowa kluczowe w nazwie profilu firmy
Zobacz również, jak wygląda nazwa profilu firmy w Google. Google próbuje zwalczać firmy, które umieszczają słowa kluczowe w nazwie profilu, jeśli nie jest to oficjalna nazwa przedsiębiorstwa.
Prawda jest jednak taka, że wiele firm umieszcza słowa kluczowe w nazwie profilu po to, by być wyżej w wynikach wyszukiwania Google.
Katalogi firmowe i wizytówki NAP
Warto zwrócić również uwagę czy po wpisaniu nazwy firmy Twojej konkurencji wyświetlą się również strony katalogów firmowych czy innych portali z wizytówkami.
Jedną z praktyk pozycjonowania wizytówek Google Moja Firma jest udostępnianie danych NAP – name, address, phone czyli nazwa firmy, adres i telefon w formie wizytówek na innych portalach.
Tego typu działania mają pokazać algorytmom wyszukiwarek, że Twoja firma znajduje się pod danym adresem. Dodatkowo działają one jako kolejne źródło social proof dla Twoich potencjalnych klientów.
Niektóre portale i katalogi firmowe gromadzą również opinie i oznaczają je odpowiednim kodem, zrozumiałym dla algorytmów. Dzięki temu Google potrafi pobrać takie informacje i zamieścić je w wizytówce Google Moja Firma.
Wizytówki NAP to również dobre źródło linków dla Twojej strony.
Narzędzie do optymalizacji wizytówki Google

Jednym z popularnych narzędzi do optymalizacji wizytówki Google Moja Firma jest SurferLocal! Dzięki temu narzędziu za darmo dowiesz się jak wysoko i w jakim regionie wyświetla się Twoja wizytówka.
SurferLocal pozwala na:
- monitorowanie pozycji wizytówki w wyszukiwaniach w Google
- planowanie postów w wizytówce Google
- audyt wizytówek Google i przedstawianie praktycznych wskazówek
- statystyki wizytówki Google
- łatwiejsze zarządzanie wieloma wizytówkami Google
- zautomatyzowane odpowiadanie na nowe opinie w Google
- podglądanie konkurencji
Optymalizacja Wizytówki Google Moja Firma
1. Kompletne informacje: Twoja wizytówka Google jest jak interaktywna wizytówka online. Upewnij się, że wszystkie informacje są aktualne i kompletne, w tym nazwa firmy, adres, numer telefonu, godziny otwarcia i link do Twojej strony internetowej.
2. Opis firmy: Napisz krótki, ale przekonujący opis swojej firmy, uwzględniając kluczowe słowa, które klienci mogą używać, aby Cię znaleźć. Pamiętaj, aby był autentyczny i mówił o tym, co czyni Cię wyjątkowym.
3. Zdjęcia: Dodaj wysokiej jakości zdjęcia swojej firmy, produktów lub usług. Zdjęcia pomagają potencjalnym klientom zobaczyć, czego mogą się po Tobie spodziewać.
4. Opinie: Opinie są kluczowe dla reputacji Twojej firmy. Zachęcaj klientów do zostawiania pozytywnych recenzji, a pamiętaj, aby odpowiedzieć na wszystkie opinie, zarówno pozytywne, jak i negatywne.
5. Posty Google: Publikowanie postów na Google to świetny sposób na podzielenie się aktualnościami lub promocjami. Posty pojawiają się bezpośrednio w Twojej wizytówce Google w wynikach wyszukiwania, więc są łatwo widoczne dla osób szukających Twojej firmy.
6. Q&A: Wykorzystaj sekcję Pytania i Odpowiedzi do udzielania odpowiedzi na często zadawane pytania. To oszczędza czas zarówno Tobie, jak i Twoim klientom.
Pamiętaj, że optymalizacja wizytówki Google to proces ciągły. Regularne aktualizowanie informacji i interakcja z klientami może znacznie poprawić Twoją widoczność online i przyciągnąć więcej klientów do Twojej firmy. Więc do dzieła!
Niedozwolone praktyki w Google Moja Firma
Google nie pozwala na niektóre praktyki, a co za tym idzie, za ich stosowanie możesz zostać ukarany.
Do zakazanych praktyk należą:
- umieszczanie haseł marketingowych w nazwie wizytówki
- umieszczanie symbolu zarejestrowanego znaku towarowego
- pisanie słów z caps lockiem
- umieszczanie słów kluczowych w nazwie wizytówki Google
- umieszczanie nazwy lokalizacji w nazwie wizytówki Google
Wizytówka Google Moja Firma – jak ją utworzyć?
Proces tworzenia wizytówki Google Moja Firma (czy też profilu w Google Maps) dla niektórych może być skomplikowany. Dlatego pokażę Ci jak przejść ten proces krok po kroku.
Logowanie do konta google i usługi Google My Business – Wizytówka Google Moja Firma
Pierwszy krok to zalogowanie się na konto Google lub utworzenie nowego. Następnie przechodzimy do usługi Google My Business i klikamy zarządzaj!
Otworzy nam się formularz z możliwością wpisania nazwy firmy. Powinna to być nazwa biznesu, który prowadzisz. Sprawdź, czy na pewno taka wizytówka Google już nie istnieje.

Wybór kategorii działalności i nazwy firmy – Wizytówka Google Moja Firma
Kolejnym krokiem jest wybór kategorii działalności. W tym miejscu wciąż możemy zmienić nazwę firmy.
Wybierając kategorię działalności Twojej firmy, musisz wybrać z listy. Dlatego sugeruje sprawdzić w jakich kategoriach wyświetla się Twoja bezpośrednia konkurencja.

Wybór lokalizacji, adres, dostawy i obszar działalności w wizytówce Google Moja Firma
Kolejny etap to uzupełnienie podstawowych informacji na temat miejsca, w którym ma wyświetlać się wizytówka w Google Maps.

Uzupełniamy dane o adresie i odpowiadamy na pytania na temat oferowanej dostawy lub usług u klienta.
Następnie wypisujemy obsługiwane przez nas obszary. Jeśli świadczysz usługi online czy dostarczasz produkty w całej Polsce możesz wpisać “Polska”.

Numer telefonu i adres strony internetowej w wizytówce Google Moja Firma
W kolejnym etapie zostaniemy poproszeni o dane kontaktowe firmy. W tym numer telefonu oraz adres strony internetowej.
W tym miejscu możemy zaznaczyć, że nie posiadamy strony www. Jeśli jednak ją masz, pamiętaj o wpisaniu adresu strony z odpowiednim protokołem – http lub https.
Pamiętaj, że numer telefonu będzie widoczny w Google Maps.

W kolejnym etapie – weryfikacji wizytówki – będziesz musiał podać kod przesłany za pomocą SMS lub maila, ważny przez kilkadziesiąt sekund.
Po udanej weryfikacji Twoja wizytówka będzie mogła zostać uzupełniona o inne opcjonalne dane. Pamiętaj, że im więcej informacji o firmie tym lepiej!
I voila! Gdy systemy Google Maps przetworzą dane, firma powinna zacząć się pojawiać w Google Maps!
Co dalej z wizytówką w Google Maps?
Przeszedłeś przez proces zakładania wizytówki Google Moja Firma i nie wiesz co dalej?
Kolejnym, regularnie powtarzanym krokiem powinno być dodawanie kolejnych wpisów i dbanie o aktualność danych.
Wprowadzasz nowy produkt lub publikujesz nowy wpis na blogu? Dodaj o tym krótki wpis w profilu Twojej firmy z przyciskiem “dowiedz się więcej” prowadzącym do konkretnej podstrony Twojego serwisu.
Takie działania dodatkowo zachęcą potencjalnych klientów do odwiedzenia Twojej strony, ale też mogą spowodować przyśpieszenie indeksacji nowych treści przez wyszukiwarkę.