Wykorzystanie czerwonego koloru w reklamie i na stronie
Kolory w marketingu mają moc. Na przykład czerwień pojawia się w identyfikacji brandów, które chcą przedstawić swoją siłę. To również barwa, która rozpala zmysły. Zapoznaj się z najważniejszymi informacjami na temat znaczenia czerwieni oraz sposobów jej wykorzystania. Jakie możliwości otwiera w marketingu ten kolor?
Kolor czerwony — psychologia barw
Czerwień to ciepła barwa. Zanim mózg zdąży ją przetworzyć, zużywa sporo energii. To symbol ognia, krwi, miłości oraz namiętności. Wyrazisty czerwony podkreśla zdecydowanie, energię oraz wyróżniający charakter. Jednocześnie inspiruje.
Jasna czerwień symbolizuje radość, pasję, seksualność oraz miłość. Z kolei ciemna czerwień to symbol wigoru, siły woli, gniewu i przywództwa. Kolor czerwony kojarzy się także z odwagą. Być może dlatego, że w postaci krwi zawsze towarzyszył polowaniom.
Kolor czerwony — funkcja na stronach
Ze względu na wzbudzanie skrajnych emocji kolor czerwony przyciąga uwagę. Świetnie sprawdza się do wyróżnienia takich elementów jak przycisk CTA (ang. Call To Action) – wezwania do działania. Sprawia bowiem, że są one bardziej widoczne i zachęca do podjęcia decyzji — na przykład zakupowej. Ma więc wpływ na konwersję sklepu.
Zdarzają się nawet sytuacje, w których sama zmiana kolorów na przyciskach CTA, owocuje zdecydowanym wzrostem konwersji. Można wykorzystać go na przykład do napisów „PROMOCJA” lub „WYPRZEDAŻ”.
W kolorystyce strony internetowej trzeba jednak pamiętać o tym, aby nie przesadzić z czerwienią. Najlepiej zachować ją do wyróżnienia najistotniejszych elementów.
Nadmiar czerwieni na dłuższą metę może stać się dla oka irytujący. Zamiast zwiększać zainteresowanie klienta, sprawi, że użytkownik szybciej opuści witrynę.
Kolor czerwony w reklamie — przykłady
Nie jest przypadkiem, że czerwień pojawia się nie tylko w logo, ale także na stronach internetowych marek, takich jak:
- Coca-Cola,
- Lay’s,
- KFC,
- H&M,
- Vodafone,
- NETFLIX,
- CNN,
- Heinz,
- Canon.
Czerwień jest więc wykorzystywana w branży rozrywkowej, gastronomicznej i modowej. W zależności od odcienia oraz sposobu zastosowania może ona wpływać na apetyt albo kojarzyć się z luksusem.
Efektywne użycie koloru czerwonego w reklamie wyżej wymienionych marek mocno wpływa na decyzje zakupowe klientów. Decyduje także o wizerunku firm.
O czym pamiętać, wybierając kolor czerwony w marketingu?
Kolory, jakimi posługuje się Twoja marka, muszą być zgodne z jej misją oraz wizją. Najważniejsze jednak, aby przemawiały do grupy docelowej. Uwzględnij więc na przykład płeć oraz wiek.
Badania wskazują, że ok. 9% kobiet uważa czerwień za ulubioną barwę. Ten wariant preferuje także ok. 7% mężczyzn. Jeżeli chodzi o wiek, u osób powyżej 70 roku życia, nikt nie określa koloru czerwonego jako ulubionej barwy.
Wybierając kolor czerwony, zwróć uwagę też na jego odcień. Czerwień koralowa wzbudza zupełnie inne skojarzenia niż chłodna malina.
Kiedy nie korzystać z czerwonego koloru w reklamie?
Pomimo że czerwień pasuje do wielu barw, nie zawsze dobrze się sprawdzi. Na przykład wizyta u fryzjera albo relaksujący zabieg SPA powinien kojarzyć się z odpoczynkiem, a nie z pobudzeniem.
Kolor czerwony nie pasuje też do każdego lokalu gastronomicznego. Pomimo że zwiększa apetyt. Na przykład kawiarnie, mimo że sprzedają kawę, która pobudza, chcą kojarzyć się z czasem relaksu — chwilą poświęconą sobie.
Kolor czerwony znaczenie i wykorzystanie w marketingu — podsumowanie
Kolor czerwony w reklamie przyciąga uwagę, wzbudza emocje i podkreśla energię marki. To barwa pasji, miłości i odwagi. Często wykorzystywana w logo i na stronach znanych firm, takich jak Coca-Cola czy Netflix.
Jednak nadmiar czerwieni może irytować odbiorców, dlatego należy stosować ją z umiarem. Ważne również, aby dobrać odpowiedni odcień czerwonego — zgodny z wizją marki i grupą docelową.