Czym jest psychologia koloru i dlaczego warto mieć ją na uwadze? Kolory w marketingu

Sprzedaż nie jest dziełem przypadku. To rezultat między innymi starannie dopracowanej strony internetowej. Pośród wielu jej aspektów ważne są kolory. Oraz ich wpływ na postrzeganie marki i oferowanych produktów lub usług. Z tego powodu warto znać znaczenie kolorów w marketingu oraz wiedzieć, jak ważna jest psychologia koloru.

Co to jest psychologia kolorów? Psychologia barw

Psychologia koloru jest dziedziną, która mówi o emocjach. Zajmuje się ona wpływem kolorów na nasze doznania, zachowania oraz decyzje. Barwy wywołują przyjemność i szczęście. Jednocześnie mogą stworzyć atmosferę niepokoju. Wszystko w zależności od potrzeb. Psychologia kolorów jest dziś również podstawowym i niezbędnym narzędziem w neuromarketingu. Wykorzystanie wiedzy z jej zakresu może prowadzić do wzrostu sprzedaży. 

Kolory na stronę internetową i marki, które chcą wywołać za ich pomocą określone wrażenia.
Źródło: www[.]ledkia[.]com/blog/pl/psychologia-koloru/

Jakie funkcje spełniają kolory na stronie?

Kolory na stronę internetową pełnią funkcje:

  • estetyczną,
  • informacyjną,
  • emocjonalną,
  • konstrukcyjną.

Estetyczna daje możliwość wpłynięcia na postrzeganie marki. Atrakcyjny wizualnie efekt wzbudza zaufanie. Przyciąga użytkowników i wpływa na pozytywne postrzeganie firmy.

Funkcja informacyjna pomaga w identyfikacji oferty. Często na przykład produkty ekologiczne promuje się kolorem zielonym. Dzięki niej można zbudować zaufanie. Określone uczucia takie jak bezpieczeństwo czy radość sprzyjają podejmowaniu decyzji zakupowych.

Ważna jest również funkcja konstrukcyjna — pomocna w organizacji oraz hierarchii treści. Wykorzystując odpowiednie kolory na stronę internetową, można wizualnie podkreślić najważniejsze elementy. Na przykład podstronę konkretnego produktu lub tę z ofertą. 

Jakie jest znaczenie kolorów w marketingu? 

Kolor żółty kojarzony jest ze słońcem, optymizmem, szczęściem, intelektem oraz energią. Chyba każdy zna efektywne wykorzystanie tej barwy w logo marki McDonald’s. W zasadzie złoty kolor ma być w tym przypadku kojarzony ze szczęściem oraz przyjacielskością.

Czerwień, która także jest obecna w identyfikacji wizualnej tej marki, powinna natomiast pobudzać i kojarzyć się z apetytem oraz energią. 

Połączenie czerwieni i żółci na powierzchni opakowań w McDonald's
Źródło: Mc Donalds

Niebieski natomiast to kolor zaufania, profesjonalizmu, mądrości i prawdy. Kojarzy się z poczuciem stabilności, czystością, spokojem oraz opanowaniem. Wiedzieli o tym twórcy Facebooka, LinkedIna oraz dawnego Twittera (obecnie platformy X).

Kolor niebieski w zestawieniu z białym (symbolem czystości) w logo Twittera
Źródło X, dawniej Twitter

Barw, ich poszczególnych odcieni oraz wrażeń, które wywołują, jest znacznie więcej. Idąc dalej, pomarańczowy przywołuje kreatywność, sukces i entuzjazm. Zielony kojarzy się z harmonią, wzrostem oraz świeżością. A fioletowy wskazuje na siłę i luksus. Czarny z kolei nie tylko związany jest ze śmiercią. To również kolor, który kojarzy się z tajemnicą, a także mocą i elegancją. 

Pośród każdej z wymienionych barw istnieje wiele wariantów odcieni. Inny efekt wywoła jaskrawa zieleń, a inny jej ciemna — stonowana odmiana. 

Dlaczego kolory na stronę internetową to ważny aspekt?

Człowiek nie może w pełni kontrolować swoich emocji. Może je jedynie kierunkować. Natomiast w kierunkowaniu tym sporą rolę odgrywają bodźce zewnętrzne. Między innymi treści wizualne.

Wstępna ocena produktu, usługi lub strony internetowej dokonywana jest w ciągu pierwszych 90 sekund interakcji. I to na poziomie podświadomym. Z tego powodu znaczenie kolorów w marketingu ma tak ważne znaczenie.

Zarówno logo marki, jak i szata graficzna całej witryny wpływa ostatecznie na decyzję zakupu. Kolory na stronę internetową to więc szczegóły, których absolutnie nie warto lekceważyć. Dobrze natomiast podjąć decyzję o ich doborze świadomie. Istnieje bowiem pewna zgodność w reagowaniu na kolory. Zwłaszcza u ludzi o podobnym zapleczu kulturowym.