Kolor niebieski na stronie, w reklamie i marketingu

Relaksuje, uspokaja, a nawet obniża ciśnienie krwi. Nieoceniony tam, gdzie liczy się stabilność oraz bezpieczeństwo. To właśnie niebieski wpływa na psychikę w taki sposób, że często sięgają po niego marki z branży finansowej i ubezpieczeniowej. W tym artykule przekonasz się, jak można wykorzystać go w swojej komunikacji wizualnej. 

Niebieski kolor — co oznacza?

Kolor niebieski zawdzięcza swoją nazwę niebu. Niezależnie od uwarunkowań kulturowych wzbudza pozytywne uczucia. Jest też symbolem siły oraz wzniosłości. Barwa ta kojarzy się z dojrzałością i odpowiedzialnością. A także mądrością oraz wiedzą. Wpływa też na poczucie jedności i wprowadza we wnętrzu nastrój harmonii. 

Ze względu na to, że niebieski kojarzy się z bezpieczeństwem, znajduje zastosowanie na znakach informacyjnych. Sporo firm wykorzystuje takie oddziaływanie tej barwy. Szczególnie dotyczy to branży finansowej oraz ubezpieczeniowej i technologicznej. Barwa niebieska przywodzi też na myśl skojarzenia ze świeżością oraz czystością. To właśnie woda, w której odbija się niebo, przybiera bowiem ten kolor. 

Przykłady zastosowania koloru niebieskiego w reklamie

Niebieski sprawdza się na większości stron internetowych i w niemal każdym projekcie biznesowym. Kolor ten wybrali giganci, tacy jak: Facebook, Google oraz Microsoft produkując Windows.

Niebieski kolor w identyfikacji wizualnej Facebooka
Źródło: wyszukiwarka Google

Na Facebooku niebieski połączony jest z bielą. To integralna część marki. Takie połączenie zapewnia dobrą widoczność oraz rozpoznawalność. Co ciekawe, Mark Zuckenberg jest daltonistą. Barwa ta jest więc jedną z nielicznych, którą dostrzega. Oczywiście to niejedyny powód, który wpłynął na wybór właśnie tego wariantu.

Niebieski w identyfikacji wizualnej Google
Źródło: Wyszukiwarka Google

W Google natomiast niebieski symbolizuje zaufanie, spokój oraz stabilność. To bardzo ważne w kontekście funkcji, jaką pełni wyszukiwarka internetowa. Każdemu zależy przecież na uzyskaniu wiarygodnych informacji. Tym bardziej w przypadku, gdy chodzi o szczególnie wrażliwe tematy. Na przykład te z grupy YMYR (ang. Your Money or Your Life).

Niebieski w identyfikacji wizualnej Microsoft — w systemie Windows
Źródło: Wyszukiwarka Google

Barwa niebieska w systemie Windows odzwierciedla doskonałą organizację plików oraz interfejsu użytkownika. To ważne nie tylko dla świata nauki i biznesu, ale dla każdego, kto korzysta z urządzeń elektronicznych. 

Kolor niebieski — znaczenie ze względu na wiek i płeć

Zgodnie ze statystykami, niebieski preferują głównie mężczyźni. Badania, które przeprowadził Joe Hallock (Principal Design Manager w Microsoft), wykazały, że 57% panów uznaje go za swoją ulubioną barwę. Natomiast wśród pań 35% ankietowanych postawiło ten kolor na pierwszym miejscu. 

Sumarycznie to właśnie kolor niebieski najczęściej wskazuje się jako ulubiony. Na kolejnych miejscach jest natomiast fiolet oraz zieleń. 

Kiedy kolor niebieski nie jest odpowiedni?

Niebieski kolor nie jest polecany w gastronomii. Uważa się bowiem, że barwa ta obniża apetyt. Wyjątkiem, który potwierdza regułę, jest zastosowanie jej w logotypie Danone.

Niebieski w identyfikacji wizualnej Danone jako wyjątek
Źródło: Danone.pl

Trzeba jednak pamiętać, że firma ta chce utożsamiać się przede wszystkim ze zdrowiem oraz szacunkiem dla środowiska. 

Jeżeli Twoja marka świadczy usługi stricte rozrywkowe, także może nie być to optymalny wariant. Niebieski działa bowiem zbyt uspokajająco. Inaczej wygląda sytuacja, jeśli funkcja rozrywki jest tylko jedną z wielu istotnych. Wiedział o tym twórca Facebooka.

Niebieski symbolika i wykorzystanie w marketingu — podsumowanie

Kolor niebieski jest powszechnie używany w marketingu i reklamie. Dzieje się tak ze względu na skojarzenia, które wzbudza. Chodzi o zaufanie, świeżość oraz odpowiedzialność. Raczej trzeba wystrzegać się go w branży gastronomicznej. Wyjątkiem jest sytuacja, w której najwyższym priorytetem nie jest wzbudzenie apetytu. Jedzenie powinno być bowiem także smaczne oraz produkowane z odpowiedzialnością.

Stosując niebieski na stronie internetowej, warto też zadbać o odpowiedni odcień. Powinien on korespondować z pożądanym wizerunkiem Twojej marki oraz preferencjami grupy docelowej.