jaką platformę do kursów online wybrać

Jaką platformę do sprzedaży kursów online wybrać? Przegląd narzędzi

Przygotowanie solidnego kursu online pochłania czas i energię. Tym bardziej warto skupić się na doborze jak najkorzystniejszej platformy szkoleniowej. Czyli takiej, która wydobędzie maksimum wartości ze stworzonych materiałów. Zarówno dla twórców treści, jak i ich odbiorców. W tym artykule prezentuję więc 9 popularnych miejsc, w których możesz opublikować swój kurs. Dzięki temu zestawieniu odpowiesz sobie na pytanie, jaka platforma do kursów online będzie dla Ciebie najlepsza. 

Przegląd 9 najlepszych platform do sprzedaży kursów online w Polsce

Sporządzając ten ranking, bazowałem na swoim doświadczeniu wdrożeniowym. Platformę do kursów online należy dobrać tak, aby spełniała wymogi zarówno twórcy, jak i kursanta. W tym artykule przyjmuję jednak perspektywę edukatora. 

Zdj. 1. Platformy do kursów online obecne w zestawieniu na rok 2025
Źródło: własne

Easycart + Easyplayer jako cały ekosystem

Jednym z dostępnych rozwiązań jest Easycart wraz z Easyplayer – narzędzia stanowiące część ekosystemu Easytools, opracowanego przez polskich twórców.

Istnieje możliwość dość prostej integracji Easycart ze stroną na WordPress. Dzięki temu można dodać do witryny internetowej funkcjonalność sklepu. 

Modele cenowe

Easytools oferuje kilka modeli cenowych, które różnią się wysokością prowizji i zakresem dostępnych funkcji. Możliwe jest rozliczenie roczne oraz miesięczne.

Zdj. 2. Cennik Easytools
Źródło: https://www.easy.tools/pl/cennik

Wsparcie techniczne i społeczność platformy do tworzenia kursów online

Na stronie Easytools obecna jest społeczność, która udziela sobie wsparcia w zakresie korzystania z narzędzi. 

Źródło: http://community.easy.tools/c/ask-for-anything/

Możliwy jest również kontakt mailowy z twórcami, a dane kontaktowe dostępne są na stronie platformy.

Integracje z innymi narzędziami

EasyCart obsługuje integracje z popularnymi narzędziami, takimi jak:

  • WordPress,
  • Furgonetka – ułatwia obsługę wysyłek,
  • Webflow – pozwala na budowanie stron internetowych,
  • Discord – umożliwia budowanie społeczności,
  • Airtable – pomaga w zarządzaniu danymi,
  • MailerLite – służy do prowadzenia kampanii e-mailowych.

Responsywność Easycart + Easyplayer

EasyCart jest responsywny i dostosowany do urządzeń mobilnych. Zapewnia więc wygodę użytkowania na telefonach i tabletach.

Łatwość obsługi

Interfejs całego ekosystemu jest intuicyjny i łatwy w obsłudze. Z obsługą nie powinni mieć problemów także początkujący użytkownicy. Istotne jest jednak odpowiednie skonfigurowanie całego sklepu na samym początku. 

Możliwości dostosowania i personalizacji

Easycart zapewnia zaawansowane opcje personalizacji. Dzięki temu możliwe jest dostosowanie wyglądu koszyka do wizerunku marki. 

Narzędzia do interakcji z uczestnikami

Udostępniając kurs w Easycart, gwarantujesz klientom natychmiastowy dostęp do plików po zakupie. W wygodnym odtwarzaczu. Podobnie również jak możliwość zadawania pytań do poszczególnych lekcji. Jest to możliwe poprzez osadzenie w odtwarzaczu dokumentu Google z włączoną opcją komentarzy. 

Opcje raportowania i analityki

Easycart daje możliwość uzyskania szczegółowych raportów analitycznych. Na przykład dzięki integracji z Google Analytics. Taka opcja pozwala śledzić zachowanie użytkowników oraz podnosić współczynnik konwersji. Możliwe jest również wykorzystanie analityki z Facebook Pixel, TikTok, Linkedin oraz Pinterest. 

Wsparcie różnych formatów treści

Na stronie platformy znajdziesz informacje o możliwości sprzedaży dowolnego produktu cyfrowego. Może być to na przykład plik .PDF.

Zalety i wady platformy do kursów online – EasyTools

Zalety

możliwość monetyzacji w formie płatności ratalnych oraz rat za pomocą subskrypcji,

dostęp do wszystkich narzędzi Easy w ramach jednego abonamentu, czyli Easylove, Easyplayer, Easytimer, Easycookie

podstawowe automatyzacje w dosłownie kilku kliknięciach,

funkcja cross-sellingu i up-sellingu oraz ratowania koszyków (zgodne z prawem obowiązujący w UE), możliwość kupowania jednym kliknięciem,

możliwość sprzedaży i generowania kodów QR, które można wykorzystać przy wydarzeniach offline (możliwe jest też stworzenie listy oczekujących na produkt),

można włączyć sprzedaż międzynarodową i dostępne jest fakturowanie przez Stripe.

integracje z aplikacjami do fakturowania, możliwość wystawiania faktur i zwrotów w ramach Easybilling.

funkcja paywall – pozwoli sprzedawać dostęp do treści na stronie www

Wady

obsługuje tylko Stripe i Przelewy24 (przez Stripe)

opłata stała i dodatkowa prowizja od sprzedaży produktów cyfrowych (zależna od wybranego planu)

platforma stale się rozwija, ale wciąż nie znajdziesz tam na przykład quizów / testów itp dla kursantów

nie ma wbudowanej funkcji społeczności

nie uruchomisz koszyka pod swoją domeną (wynika to z budowy sieci oneclick)

brak funkcji “dodawania do koszyka”

system nie jest optymalny do sprzedaży produktów fizycznych

będzie trudny w obsłudze z tysiącami produktów

do swoich kursów będziesz potrzebować jeszcze hosting video

Rozważając, gdzie sprzedawać kursy online, zwróć uwagę także na ZANFIA.

ZANFIA

ZANFIA to polska platforma do budowania i sprzedaży kursów online oraz innych produktów cyfrowych.

Modele cenowe 

Modele cenowe: podstawowy, standardowy oraz profesjonalny. Dostępne są rozliczenia miesięczne i roczne.

Zdj. 4. Porównanie planów abonamentowych ZANFIA
Źródło: https://zanfia.com/pl/

Wsparcie techniczne i społeczność platformy do tworzenia kursów online

Twórcy kursów mogą kontaktować się z administratorami mailowo oraz korzystać z obszernej bazy wiedzy. Platforma ma aktywną społeczność na Discordzie, a także grupę użytkowników na Facebooku.

Zdj. 5. Akademia ZANFIA — link udostępniony na oficjalnej stronie platformy
Źródło: https://zanfia.com/pl/

Integracje z innymi narzędziami 

ZANFIA oferuje szerokie możliwości integracji z systemami mailowymi, bramkami płatności, systemami fakturowymi oraz WordPress i WooCommerce. Szczegółowe informacje na temat integracji dostępne są w dedykowanej sekcji.

Źródło: https://zanfia.com/pl/integrations/

Możliwa jest współpraca platformy z: systemami mailowymi, bramkami płatności, systemami fakturowymi oraz wieloma innymi narzędziami. Widoczne na screenie narzędzia to tylko niewielka część. Da się również zintegrować ZANFIA z WordPress i WooCommerce. 

Responsywność platformy do kursów online 

Platforma jest w pełni responsywna. Dostosowuje się do różnych rozmiarów ekranów. Odtwarzanie w trybie mobilnym jest możliwe nawet na wygaszonym wyświetlaczu.

Łatwość obsługi

ZANFIA jest nieco mniej intuicyjna niż Easytools. Jednak w razie trudności można uzyskać wsparcie ze strony twórców platformy.

Możliwości dostosowania i personalizacji

Możliwości personalizacji koszyka są ograniczone w porównaniu do Easytools. Jednak nadal pozwalają one na dostosowanie witryny do wizerunku marki.

Narzędzia do interakcji z uczestnikami

Kursanci mogą kontaktować się z twórcami kursów mailowo. Jednak brak możliwości publikowania komentarzy pod lekcjami może być ograniczeniem.

Zdj. 7. Dostęp do maila twórcy kursu z poziomu zakładki Twoje produkty w trybie subskrybenta
Źródło: własne, app.mailingr.com/newsletters

Opcje raportowania i analityki

Platforma obsługuje Google Analytics, Facebook Pixel oraz API konwersji Meta, ale nie integruje się z Google Tag Manager

Wsparcie różnych formatów treści

ZANFIA umożliwia tworzenie kursów online, płatnych newsletterów i społeczności. Obsługuje hosting wideo, udostępnianie plików do pobrania oraz tworzenie landing page.

Zalety i wady platformy do kursów – Zanfia

Zalety

dostępny plan darmowy (na start)

możliwość płatności zarówno jednorazowych, jak i cyklicznych,

koszyk sprzedażowy w formie linku,

zabezpieczenie dostępu do produktów.

sprzedaż możliwa na własnej domenie, czy też na własnej, zewnętrznej stronie

proste archiwum maili (w przypadku sprzedaży newslettera) i baza wiedzy dostępne dla klientów

dostępne metody płatności Stripe i Payu

dostępna przestrzeń na materiały video i inne

Wady

obsługa sprzedaży tylko w czterech walutach,

brak funkcji odzyskiwania porzuconych koszyków,

strona koszyka jest dość prosta (ograniczona customizacja)

brak funkcji “dodawania do koszyka”

system nie jest optymalny do sprzedaży produktów fizycznych

konieczność korzystania z narzędzi Make/Zapier do rozbudowy funkcji o kolejne automatyzacje

Web To Learn 

Web To Learn to kolejna godna uwagi platforma e-learningowa.

Zdj. 8. Dostępne funkcje w Web to Learn
Źródło: https://webtolearn.pl/

Web To Learn oferuje szeroki zakres funkcji, w tym:

  • automatyzacja i marketing: autoresponder, narzędzia dla marketerów,
  • funkcje edukacyjne: certyfikaty, egzaminy, pokoje webinarowe,
  • wsparcie dla różnych grup użytkowników: nauczyciele, organizatorzy wydarzeń, przedsiębiorcy, twórcy internetowi.

Modele cenowe

Zdj. 9. Cennik Web to Learn
Źródło: https://webtolearn.pl/cennik

Użytkownicy mogą wybrać płatność miesięczną lub roczną. Możliwości monetyzacji obejmują:

  • subskrypcje (miesięczne i roczne),
  • sprzedaż kursów i pakietów kursów,
  • abonamenty jednorazowe,
  • kody dostępowe,
  • programy partnerskie i afiliacyjne.

Wsparcie techniczne i społeczność platformy do tworzenia kursów online

Kontakt z administracją platformy możliwy jest zarówno mailowo, jak i telefonicznie. Twórcy są obecni na Facebooku, YouTube i Instagramie. Prowadzą również oficjalną grupę na FB.

Integracje z innymi narzędziami

Platforma umożliwia integrację z popularnymi systemami, takimi jak:

  • płatności: PayU, PayPal, Przelewy24,
  • automatyzacja i marketing: MailerLite, Zapier, ActiveCampaign,
  • fakturowanie z wieloma popularnymi narzędziami, m.in. Fakturownia, iFirma, wFirma.
  • dodatkowe opcje: wtyczka do WordPressa.

Responsywność platformy do kursów online Web to Learn

Web To Learn jest w pełni responsywne i dostosowuje się do różnych ekranów. 

Źródło: Facebook

Łatwość obsługi

Użytkownicy mogą personalizować wygląd kursów oraz certyfikaty. Dodatkowo platforma organizuje szkolenia z zakresu personalizacji i optymalizacji treści.

Możliwości dostosowania i personalizacji

Personalizować możesz zarówno tworzone szkolenia, jak i nadawane certyfikaty. Twórcy Web To Learn organizują również szkolenia z zakresu tego, jak personalizować i optymalizować kursy do potrzeb uczestników. 

Narzędzia do interakcji z uczestnikami

Platforma oferuje różne sposoby komunikacji z kursantami. W tym prowadzenie webinarów i interakcję na żywo.

Opcje raportowania i analityki

Masz możliwość skorzystania między innymi z Google Tag Manager oraz piksela TikTok. Żadnym problemem nie jest również podpięcie Twojej domeny pod Google Analytics. Dzięki tym opcjom będziesz mógł zmaksymalizować konwersje. 

Wsparcie różnych formatów treści

Platforma pozwala na dodawanie kursów wideo oraz dodatkowych materiałów w różnych formatach.

Zalety i wady platformy do kursów online – WebToLearn

Zalety

wiele narzędzi do sprzedaży produktów cyfrowych w jednym miejscu (webinary, liczniki czasowe, pagebuilder)

obecność certyfikatów, egzaminów i testów,

intuicyjny kreator kursów,

wbudowane funkcje AI

300 gotowych szablonów stron

przestrzeń na własne pliki

wiele metod płatności jak stripe, payu, tpay.

Wady

platforma dość trudna w obsłudze dla osób początkujących (ale support jest bardzo aktywny i pomaga)

ograniczenia w najtańszym pakiecie Basic,

koszty miesięczne na początku mogą przewyższać przychody

dodatkowe opłaty za funkcje webinarów

brak funkcji “dodawania do koszyka”

system nie nadaje się do sprzedaży produktów fizycznych (bo jest dedykowany do kursów)

Publigo 

Publigo (dawniej WP Idea) to kolejna platforma, z której można skorzystać bez znajomości programowania. 

Modele cenowe

Możesz wybrać opcję Publigo BOX oraz Publigo GO. Ta pierwsza oznacza dostęp dożywotni. Dostęp do nowych wersji i wsparcia otrzymujesz w tym modelu na rok. Po roku masz dostęp do platformy, ale dostęp do aktualizacji i wsparcia wymaga już płatności. Druga natomiast rozliczana jest w cyklach miesięcznych lub rocznych.

W obu tych wariantach możesz sprzedawać: kursy. produkty cyfrowe, usługi. Możliwe jest również sprzedawanie dostępu abonamentowego. 

Opcje BOX oraz GO dzielą się dodatkowo na: START, PLUS, a także PRO. 

Zdj. 11. Cennik Publigo
Źródło: https://publigo.pl/

Wsparcie techniczne i społeczność platformy do tworzenia kursów online

Możliwe jest uzyskanie wsparcia technicznego telefonicznie oraz mailowo. Na stronie Publigo dostępne jest także centrum pomocy. Na Facebooku obecna jest też prywatna grupa dla użytkowników platformy kursowej.

Integracje z innymi narzędziami

Publigo można zintegrować między innymi z:

  • TubaPay,
  • Discord,
  • popularnymi systemami fakturowymi (między innymi: iFirma, wFirma, Fakturownia) 
  • Shoper,
  • SalesCRM,
  • Pixel Facebooka.

To tylko część możliwości. Więcej informacji znajdziesz na stronie Publigo — w centrum pomocy.

Responsywność platformy do kursów online Publigo

Publigo jako rozszerzenie do WordPressa pozwala stworzyć w pełni responsywny kurs. Platforma jest bowiem zintegrowana z Twoją stroną internetową. 

Łatwość obsługi

Publigo jest proste w obsłudze. Platforma oferuje wygodny kreator do tworzenia kursów, który prowadzi użytkowników przez proces dodawania treści, ustawiania wyglądu i konfigurowania dostępów.

Możliwości dostosowania i personalizacji

Dostępne są szerokie możliwości konfiguracji. Da się zatem dostosować kolorystykę oraz układ responsywnego szablonu. Możliwe jest też wykorzystanie aplikacji mobilnej i brandowanie jej Twoją marką. 

Narzędzia do interakcji z uczestnikami

Kursy publikowane w Publigo dają możliwość bezpośredniej i regularnej interakcji z uczestnikami. Dzięki temu możesz monitorować ich postęp oraz utrzymywać z nimi kontakt. 

Opcje raportowania i analityki

Działanie Publigo jako wtyczki do WordPressa można weryfikować z wykorzystaniem Google Analytics. Zintegrować można także Piksel Meta oraz Google Tag Manager. Publigo oferuje też wewnętrzne – bardzo zaawansowane raporty. Dotyczą one między innymi:

  • analizy wyników w wybranych okresach,
  • średniej sprzedaży,
  • topowych produktów,

Wsparcie różnych formatów treści

Możesz wybrać szablon oraz kolory, wgrać pliki, a także zawartość kolejnych części kursu. Masz także możliwość publikacji e-booka. 

Formaty treści dostępne w Publigo to zarówno grafiki, jak i wideo. Obsługiwane rozszerzenia to: MP4, MOV, WMV, a także AVI. Twórcy Publigo podają też na swojej stronie internetowej zalecane wymiary grafik. 

Zalety i wady platformy do kursów online Publigo

Zalety

brak limitów liczby kursów i kursantów

obecność certyfikatów, egzaminów i testów,

intuicyjny kreator kursów,

wbudowane funkcje AI

rozbudowany system zarządzania rolami i uprawnieniami

możliwość uruchomienia aplikacji mobilnej na iOS i Android

wiele metod płatności jak stripe, payu, tpay i inne

30-dniowa gwarancja zwrotu pieniędzy

Wady

Wymaga własnego serwera (lub zakupu wersji SAAS)

Działa tylko na WordPress

stosunkowo wysokie koszty początkowe w wersji BOX

System może być początkowo skomplikowany dla nowych użytkowników – zwłaszcza jeśli nie znasz WordPressa

Konieczność opłacania rocznego wsparcia i aktualizacji po pierwszym roku w wersji BOX

funkcje zależne od wybranego pakietu

W zależności od wybranej wersji będziesz potrzebować hosting video

IMKER SalesCRM i ekosystem

IMKER Sales CRM to kolejna rekomendowana pozycja w zestawieniu platform do tworzenia kursów online. 

Modele cenowe

Cennik IMKER Sales CRM to opłata 199 złotych za miesiąc lub 1999 złotych za rok. Dostępne są bowiem dwa rodzaje abonamentów. 

Zdj. 12. Cennik SalesCRM IMKER
Źródło: https://imker.pl/salescrm/cennik-salescrm/

Wsparcie techniczne i społeczność platformy do tworzenia kursów online

Na tej platformie masz wsparcie dedykowanych specjalistów. Zarówno odpowiadają oni na pytania, jak i zajmują się konfiguracją poszczególnych opcji.

Na stronie internetowej dostępne są także instrukcje konfiguracji i wiele użytecznych treści. To między innymi FAQ oraz tematyczne artykuły. 

Integracje z innymi narzędziami

Imker jest zintegrowany z:

  • przewoźnikami,
  • systemami płatności,
  • narzędziami do automatyzacji email marketingu,
  • programami do faktur,
  • platformami szkoleniowymi, a także
  • narzędziami analitycznymi.

Responsywność platformy do kursów online Sales CRM 

Platforma jest w pełni responsywna. Dzięki temu żadnym problemem nie jest obsługa jej z wykorzystaniem urządzeń mobilnych.

Łatwość obsługi

IMKER jest stosunkowo intuicyjny. Wsparcie specjalistów pozwala natomiast rozwiązać ewentualne trudności z konfiguracją. 

Możliwości dostosowania i personalizacji

Masz możliwość personalizacji strony z ofertą. Dzięki temu możesz stworzyć ją zgodnie z wizerunkiem Twojej marki. 

Narzędzia do interakcji z uczestnikami

IMKER Sales CRM daje możliwość stworzenia forum dyskusyjnego, dedykowanego chatu oraz innych narzędzi dla kursantów. 

Opcje raportowania i analityki

Analitykę oraz raportowanie umożliwiają: Facebook Pixel, Google Analytics, Google Tag Manager, TikTok Pixel, Pinterest. 

Wsparcie różnych formatów treści

Możliwe jest sprzedawanie z wykorzystaniem tej platformy:

  • e-booków,
  • audiobooków,
  • kursów online,
  • subskrypcji do Twoich cyfrowych treści,
  • biletów na wydarzenia, a także
  • produktów fizycznych.

Na uwagę zasługuje możliwość analizy sprzedaży, upselle w koszyku oraz błyskawiczne wsparcie przy wdrożeniu systemu na Twojej stronie internetowej. 

Zalety i wady platformy do kursów online – SaleCRM od Imker

Zalety

jedna cena i brak dodatkowych prowizji,

wiele możliwości analizy danych bezpośrednio na platformie,

ogrom integracji (faktury, przewoźnicy, email marketing i inne)

możliwość sprzedaży różnych rodzajów produktów

dokładny opis obsługi aplikacji,

sprawnie działający support,

intuicyjny wygląd koszyka,

dedykowane rozwiązania dla e-booków, audiobooków i książek.

Wady

stosunkowo wysoki koszt początkowy (199 zł netto miesięcznie lub 1999 zł netto rocznie)

mniej nowoczesny interfejs panelu administracyjnego (w porównaniu do konkurencji)

proces zakupowy nie jest w pełni jednoetapowy (2-3 kroki)

brak natywnego BLIKA

nierozwijany koszyk po stronie SAAS na rzecz rozwoju integracji “sklepu” na WordPress w połączeniu z SalesCRM

konieczność wyklikania wszystkich maili i powiadomień w panelu

będziesz potrzebować własnego hostingu video

Kajabi 

Kajabi to kolejne narzędzie do sprzedawania kursów online. Obsługuje ono przedsiębiorców w ponad 120 krajach. 

Modele cenowe

Istnieje możliwość rozliczenia na cały rok z góry oraz comiesięcznego. Dostępne są 4 modele cenowe: Kickstarter, Basic, Growth, a także Pro. 

Zdj. 13. Modele cenowe w Kajabi przy płatności za rok z góry
Źródło: https://kajabi.com/pricing

Wsparcie techniczne i społeczność platformy do tworzenia kursów online

Na stronie Kajabi możliwy jest kontakt z pomocą techniczną. Ponadto dostępne są odpowiedzi na często zadawane pytania. Obecne jest także centrum pomocy, w którym opublikowanych zostało kilkaset artykułów podzielonych tematycznie. 

Integracje z innymi narzędziami

Kajabi można połączyć zarówno z narzędziami analitycznymi, jak i bramkami płatności. Na liście integracji zostały wyróżnione między innymi: Google Analytics, PayPal, Meta Pixel, Stripe, Google Tag Manager. 

Responsywność platformy do kursów online Kajabi

Zarówno strony, jak i kursy stworzone w ramach Kajabi są responsywne. Dobrze działają więc na każdym urządzeniu. 

Łatwość obsługi

Interfejs jest stosunkowo prosty. Łatwiejszy niż w przypadku na przykład Web to Learn. 

Możliwości dostosowania i personalizacji

Kajabi ma dość duże możliwości w zakresie edycji stron docelowych oraz witryn internetowych. Zazwyczaj konkurencja udostępnia znacznie mniej szablonów oraz oferuje mniejszą elastyczność motywów. 

Narzędzia do interakcji z uczestnikami

W zakładce „Community” można utworzyć specjalny pokój dla dowolnie wybranej grupy osób. Na przykład kursantów. 

Opcje raportowania i analityki

Google Analytics, Google Tag Manager, Meta Pixel pozwalają śledzić zarówno źródło ruchu, jak i zachowanie użytkowników. 

Wsparcie różnych formatów treści

Najważniejszą funkcją jest tworzenie kursów. Ponadto Kajabi umożliwia tworzenie stron internetowych z gotowych szablonów (ich liczba jest mocno ograniczona) i wysyłanie automatycznych e-maili.

W Kajabi znajdziesz też opcję tworzenia podcastów. Zarówno płatnych, jak i darmowych. 

Różne formaty treści w Kajabi to między innymi: kursy wideo, możliwość dołączenia bloga oraz wykorzystanie aplikacji mobilnej dla kursantów. Da się także skonfigurować sesje coachingowe. Dzięki nim można oferować usługi na żywo. 

Zalety i wady platformy do kursów online – Kajabi

Zalety

łatwa w użyciu platforma z dużą liczbą szablonów,

kompleksowe przetwarzanie płatności przez PayPal i Stripe,

wsparcie przy tworzeniu członkostw, społeczności i kursów,

wbudowany system webinarów i zarządzania społecznością

rozbudowane narzędzia do tworzenia lejków sprzedażowych

Wsparcie dla certyfikatów i społeczności

brak prowizji (ale odbijają się stałą opłatą)

Wady

Wysokie koszty miesięczne – nieodpowiednie dla początkujących

Ograniczone możliwości integracji z zewnętrznymi narzędziami

Ograniczone opcje dostosowywania formularzy

Platforma umieszcza własne logo na stronie mimo wysokich opłat

Skomplikowany proces eksportu treści

Jeżeli zastanawiasz się, gdzie sprzedawać kursy online, sprawdź koniecznie także WooCommerce + LearnDash

WooCommerce + LearnDash

WooCommerce to rozszerzenie do WordPress, które dodaje funkcję sklepu. LearnDash natomiast to system, który służy do stworzenia własnej platformy kursowej na WordPress. Jest on rozwijany już kilkanaście lat. 

Najważniejszą funkcją jest oczywiście kreator kursów. Możliwe jest ustrukturyzowanie Twojego kursu online. Można podzielić go na moduły, lekcje oraz tematy. 

Modele cenowe

Zdj. 14. Modele cenowe LearnDash
Źródło: https://www.learndash.com/pricing-and-purchase/

LearnDash oferuje modele subskrypcyjne oraz jednorazowy zakup licencji na rok. Szczegóły dostępne są na stronie LearnDash.

Wsparcie techniczne i społeczność platformy do tworzenia kursów online

Na stronie internetowej rozszerzenia jest dostępna szeroka baza wiedzy. Ponadto obecny jest też chatbot, z którym można skonsultować ewentualne trudności z obsługą wtyczki. W każdej chwili możesz również zadać dowolne pytanie w formularzu kontaktowym. 

Integracje z innymi narzędziami

Dzięki połączeniu z WordPressem LearnDash i WooCommerce oferują szerokie możliwości integracji. Do dyspozycji użytkownika jest całe repozytorium wtyczek WordPressa. Pozwala to na rozbudowę funkcjonalności platformy.

Responsywność platformy do kursów online WooCommerce + Learndash

Elementy dostępne w LearnDash są w pełni responsywne. Dzięki temu żadnym problemem nie jest zintegrowanie ich z witryną dostosowaną do urządzeń mobilnych.

Łatwość obsługi

LearnDash jest dość prosty w obsłudze. Przy obsłudze kursu przydaje się oczywiście znajomość WooCommerce oraz całego WordPressa. 

Możliwości dostosowania i personalizacji

Możliwości personalizacji są praktycznie nieograniczone. Można dostosować wygląd kursu do identyfikacji wizualnej marki. Korzystając przy tym z motywów i wtyczek WordPressa.

Narzędzia do interakcji z uczestnikami

Dzięki elastyczności WooCommerce i WordPressa interakcja z uczestnikami może odbywać się na wiele sposobów. Między innymi poprzez:

  • komentarze pod lekcjami,
  • formularze kontaktowe,
  • czat na żywo.

Jak natomiast wyglądają opcje raportowania i analityki?

Opcje raportowania i analityki

WordPress i LearnDash oferują szerokie możliwości raportowania. LearnDash jest też wyposażony we własne narzędzia analityczne. Podpiąć można także rozwiązania kompatybilne z WP. Między innymi:

  • Google Analytics,
  • Google Search Console,
  • Google Tag Manager,
  • WP Statistics,
  • Matomo

i wiele innych.

Wsparcie różnych formatów treści

Każda lekcja może zawierać różnorodne materiały:

  • wideo,
  • teksty,
  • muzykę,
  • zdjęcia,
  • linki i przyciski.

Zalety i wady platformy do kursów online na Learndash

Zalety

łatwa obsługa i integracja z WooCommerce,

możliwość dodawania zaawansowanych quizów,

system odznak i certyfikatów,

szczegółowe raportowanie,

nieograniczone opcje personalizacji.

w połączeniu z BuddyBoss APP stworzysz własną aplikacje mobilną

ogrom integracji dostępnych od społeczności WordPress

Wady

brak darmowego planu,

wymagana wiedza techniczna,

wymóg dysponowania mocnym serwerem,

konieczność wykorzystania wielu dodatkowych narzędzi (między innymi do automatyzacji).

może być nieoptymalny dla początkujących biznesów

Wsparcie techniczne głównie przez dokumentację i tutoriale

Naffy i ekosystem 

Naffy to natomiast prosta alternatywa dla sklepu internetowego. Umożliwia ona sprzedaż produktów cyfrowych. W tym kursów online. Platforma nie pozwala jednak na integrację z własną stroną internetową.

Modele cenowe

Naffy nie ma stałych opłat abonamentowych. Może być to korzystne dla osób z ograniczonym budżetem na start działalności.

Wsparcie techniczne i społeczność platformy do tworzenia kursów online

Platforma oferuje centrum pomocy z artykułami i odpowiedziami na często zadawane pytania. Kontakt z obsługą jest możliwy wyłącznie poprzez e-mail, a dane kontaktowe dostępne są po zalogowaniu.

Integracje z innymi narzędziami

Naffy można zintegrować z systemami do fakturowania, takimi jak:

  • Fakturowo,
  • FakturaOnline,
  • inFakt, a także
  • iFirma.

Responsywność platformy do kursów online Naffy

Platforma jest responsywna. Tym samym zarządzanie kursami oraz korzystanie z kursów na urządzeniach mobilnych nie stanowi żadnego problemu. 

Łatwość obsługi

Łatwość obsługi jest zdecydowanym atutem tego narzędzia. Stworzenie kursu nie wymaga w tym przypadku znajomości tworzenia stron internetowych. Z tego względu ograniczone są jednak możliwości personalizacji. 

Możliwości dostosowania i personalizacji

Nie ma tutaj możliwości personalizacji takich jak w przypadku kursów zintegrowanych z WordPressem. Twórca szkoleń korzysta z gotowych rozwiązań. 

Narzędzia do interakcji z uczestnikami

Kursanci mogą wystawiać opinie na temat produktów. Jednak to twórca decyduje, które recenzje zostaną opublikowane. Możliwe jest także dostosowanie wiadomości e-mail, która jest wysyłana do klientów po zakupie kursu.

Opcje raportowania i analityki

Masz możliwość podpięcia między innymi Google Analytics, Piksel Meta oraz Google Tag Manager.

Zdj. 15. Dostępne integracje narzędzi analitycznych w Naffy
Źródło: https://help.naffy.io/jak-zainstalowac-meta-pixel/

Wsparcie różnych formatów treści

Naffy pozwala na sprzedaż:

  • e-booków,
  • kursów online,
  • webinarów,
  • konsultacji,
  • voucherów prezentowych,
  • innych produktów cyfrowych.

Zalety i wady platformy do kursów online – Naffy

Zalety

brak opłat na start,

bardzo prosta obsługa,

różnorodność produktów do sprzedaży

wbudowany komunikator do prowadzenia wideo rozmów

możliwość sprzedaży różnorodnych produktów cyfrowych (e-booki, webinary, vouchery, szablony)

Wady

stosunkowo wysoki procent prowizji od transakcji,

brak możliwości sprzedaży pod własną domeną.

ograniczona liczba integracji

dopiero rozwijający się ekosystem

nie nada się do sprzedaży produktów fizycznych

Sprawdź także ostatnią zestawianą i rekomendowaną przeze mnie pozycję. Platformę Skool. 

Skool

Skool to platforma internetowa do tworzenia społeczności, kursów oraz systemów członkowskich. Umożliwia ona zarządzanie nimi w jednym miejscu.

Modele cenowe

Platforma oferuje jeden plan cenowy. Zaczyna się on od 99 dolarów miesięcznie. Twórcy nie pobierają prowizji od sprzedaży produktów cyfrowych.

Wsparcie techniczne i społeczność platformy do tworzenia kursów online

Skool udostępnia sekcję Help Center, w której znajdują się artykuły pogrupowane tematycznie. Dodatkowo użytkownicy mogą skorzystać ze wsparcia technicznego po zalogowaniu lub przesłać wiadomość e-mail.

Zdj. 16. Support w Skool
Źródło: https://www.skool.com/support

Integracje z innymi narzędziami

Skool integruje się m.in. z:

  • Canvas,
  • Wix,
  • Edmodo,
  • Google Classroom,
  • Flipgrid.

Pełna lista integracji jest widoczna po utworzeniu konta.

Responsywność platformy do kursów online Skool

Treści, które opublikujesz w Skool, będą w pełni responsywne. Pamiętaj jednak o tym, że będą one wyłącznie na platformie. Nie umieścisz ich bezpośrednio na swojej stronie www. 

Łatwość obsługi

Platforma ma intuicyjny interfejs. Tym samym obsługa jest prosta. Zarówno dla twórców kursów, jak i studentów. 

Możliwości dostosowania i personalizacji

Możliwości personalizacji wyglądu kursów są ograniczone. Pod tym względem Skool ustępuje konkurentom. 

Narzędzia do interakcji z uczestnikami

Skool oferuje rozbudowane funkcje interakcji:

  • wsparcie grupowe od ekspertów,
  • komunikację między członkami społeczności.

Jak natomiast wygląda kwestia raportowania i analityki?

Opcje raportowania i analityki

Platforma nie umożliwia integracji z Google Analytics ani WordPressem. Użytkownicy mają jednak dostęp do wewnętrznych statystyk na temat ich produktów cyfrowych.

Wsparcie różnych formatów treści

Skool obsługuje głównie kursy wideo, ale nie udostępnia opcji hostowania filmów. Użytkownicy muszą korzystać z zewnętrznych narzędzi.

Zalety i wady platformy do kursów online Skool

Zalety

łatwy w użytku interfejs,

Skool łączy możliwość budowania społeczności z prowadzeniem kursów,

wykorzystanie grywalizacji.

nieograniczona liczba członków w ramach jednej grupy1

możliwość sprzedaży różnorodnych produktów cyfrowych (e-booki, webinary, vouchery, szablony)

Wady

ograniczenie do jednego planu cenowego (dość drogi ten plan)

brak bezpłatnego planu po okresie próbnym.

ograniczenie do jednej grupy w podstawowym planie1

dostępność tylko w języku angielskim

w przypadku rynku polskiego warto skorzystać z innego systemu sprzedażowego, a tutaj obsługiwać tylko kursy i społeczność

Można więc zadać pytanie, jaka platforma do kursów online przeznaczona jest do jakiej grupy odbiorców.

Potrzebujesz pomocy w uruchomieniu platformy kursowej? Porozmawiajmy!

Które platformy do kursów online dla jakich grup odbiorców?

Poniżej przedstawiam moje rekomendacje i odpowiedzi na te dość często zadawane pytania

Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z kursami online i zależy Ci na prostocie obsługi oraz minimalnym nakładzie finansowym, najlepsze będą:

  • Naffy – brak opłat na start, prosta konfiguracja, możliwość sprzedaży kursów i innych produktów cyfrowych.
  • Skool – intuicyjna platforma do budowania społeczności wokół kursów, ale bez rozbudowanych opcji integracji.
  • Web To Learn – prosty interfejs, wsparcie w języku polskim, dostęp do funkcji automatyzacji.

Jeśli chcesz zachować pełną kontrolę nad wyglądem i funkcjonalnością swojego kursu, postaw na platformy zintegrowane z WordPressem i WooCommerce:

  • WooCommerce + LearnDash – doskonałe dla osób znających WordPressa. Umożliwia pełną personalizację i sprzedaż kursów we własnym sklepie internetowym.
  • Publigo – jako wtyczka do WordPressa pozwala na łatwe zarządzanie kursami bez konieczności korzystania z zewnętrznych platform.

Jeżeli prowadzisz działalność szkoleniową i zależy Ci na profesjonalnym wizerunku oraz szerokich możliwościach analitycznych, sprawdzą się:

  • Kajabi – idealne dla trenerów i coachów (przede wszystkim z już działającym biznesem online). Oferuje szeroki zakres funkcji. W tym podcasty, blogi i automatyzację e-mail marketingu.
  • IMKER SalesCRM – świetne dla firm, które chcą zarówno sprzedawać kursy czy też planują sprzedaż produktów fizycznych (a przy tym integracje z wieloma innymi narzędziami, kurierami itp)

Niektóre platformy znacznie bardziej stawiają na interakcję z kursantami i tworzenie społeczności. Są to:

  • Skool – idealne do budowania społeczności i prowadzenia kursów jednocześnie. Jednak bez możliwości integracji z własną stroną.
  • ZANFIA – umożliwia tworzenie społeczności w ramach platformy, wsparcie grupowe oraz aktywne uczestnictwo kursantów.
  • Web To Learn – tryb społeczności jest również od niedawna, ale jest stale rozwijany i poprawiany.

Jeśli zależy Ci na różnych modelach sprzedaży kursów, warto rozważyć:

  • EasyCart + EasyPlayer – wspiera sprzedaż kursów w modelu subskrypcyjnym oraz jednorazowym.
  • ZANFIA – możliwość sprzedaży płatnych newsletterów, e-booków i subskrypcji.
  • Kajabi – obsługa różnych form płatności. W tym płatności cyklicznych i członkostw.

Tabela porównawcza platform kursowych

Oto porównanie omawianych platform do kursów online, w jednej tabelce, by pokazać Ci kluczowe różnice.

Platforma

Główne zalety

Główne wady

Model cenowy

Dla kogo

Easycart + Easyplayer

– Łatwa integracja z WordPress
– Podstawowe automatyzacje
– Cross-selling i up-selling

– Tylko Stripe i Przelewy24
– Prowizja od sprzedaży
– Brak wbudowanej społeczności

Od 79 zł/mies (roczny) + prowizja

Początkujący twórcy kursów

Zanfia

– Plan darmowy na start
– All-in-one platforma
– Dobre wsparcie techniczne

– Bardzo ograniczony plan darmowy
– Problemy z integracjami
– Ograniczone automatyzacje

Od 0 zł (limit 10 klientów)

Mali twórcy kursów

Web To Learn

– Wszystkie narzędzia w jednym
– 300+ szablonów
– Wbudowane AI

– Trudna dla początkujących
– Wysokie koszty początkowe
– Dodatkowe opłaty za webinary

Od 199 zł/mies

Zaawansowani twórcy

Publigo

– Brak limitów kursów
– Wiele metod płatności
– Aplikacja mobilna

– Wymaga WordPress 5.5+
– Wysokie koszty początkowe
– Skomplikowana konfiguracja

Od 87-247 zł/mies lub 997-2997 zł jednorazowo

Średnio zaawansowani twórcy

IMKER SalesCRM

– Brak prowizji
– Rozbudowana analityka
– Dobre wsparcie

– Wysoki koszt początkowy
– Mniej nowoczesny interfejs
– Proces wieloetapowy

199 zł/mies lub 1999 zł/rok

Zaawansowane biznesy

Kajabi

– All-in-one system
– Zaawansowana segmentacja
– Wbudowane webinary

– Wysokie koszty
– Ograniczone integracje
– Logo Kajabi na stronie

Od $149/mies

Duże biznesy edukacyjne

LearnDash

– Nieograniczona personalizacja
– Zaawansowane quizy
– Wiele integracji

– Wymaga wiedzy technicznej
– Potrzebny mocny serwer
– Brak planu darmowego

Od $199/rok

Technicznie zaawansowani

Naffy

– Brak stałych opłat
– Prosta obsługa
– Wbudowany komunikator

– Wysoka prowizja
– Ograniczone integracje
– Brak własnej domeny

Tylko prowizja od sprzedaży

Początkujący sprzedawcy

Skool

– Rozbudowana społeczność
– Prosta obsługa
– Gamifikacja

– Drogi podstawowy plan
– Tylko ang. interfejs
– Ograniczone raportowanie

$99/mies

Twórcy społeczności

Na co jeszcze zwrócić uwagę, decydując gdzie umieścić kursy online?

Twórcy kursów rozważają często publikację swoich materiałów na popularnych platformach. Takich jak Udemy, Coursera, Teachable czy Thinkific. Odradzam taką decyzję. Na pierwszy rzut oka wydają się one atrakcyjną opcją. Oferują przecież gotową infrastrukturę i szeroką bazę potencjalnych kursantów. Dlaczego odradzam?

Przede wszystkim, na platformach takich jak Udemy czy Coursera twórca kursu ma bardzo ograniczoną kontrolę nad cenami swoich produktów. Często kursy są przeceniane bez zgody autora. Platformy organizują też liczne promocje, które mogą drastycznie obniżyć wartość produktu cyfrowego.

W skrajnych przypadkach do kilku dolarów za materiał, który normalnie mógłby kosztować kilkaset złotych. W efekcie twórca otrzymuje niewielką część pierwotnej wartości materiału. Mimo że to on włożył największy wysiłek w jego stworzenie.

Dołącz do mojego newslettera i odbierz checklistę landing page! Dzięki tej liście kontrolnej żaden ważny element nie zniweczy Twojej kampanii!

Wypełniając formularz zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych przez Webly Mate Sp. z o.o., NIP: 8272331034 w celu wysyłania newslettera, czyli informacji o produktach blogowych, usługach, nowościach czy promocjach zgodnie z polityką prywatności. Zgodę tę możesz w każdej chwili cofnąć.