Praca z agencjami SEO – po czym poznać nieuczciwą firmę?

Pracując dla jednej z większych agencji SEO w Polsce (lider rynku MŚP) na stanowisku pozycjonera, miałem okazję poznać jej działanie od środka. Jednocześnie obserwowałem również inne agencje, ich case study, podejmowane działania, ale także klientów tych agencji.

Poznałem różne strategie działań optymalizacyjnych i pozycjonerskich, ale poznałem również procesy zachodzące w takich agencjach. I nasuwa mi się wiele wniosków, którymi chciałbym się z Tobą podzielić.

Ten wpis Ci się przyda jeśli planujesz zlecić działania SEO agencji lub już je zleciłeś. Pomogę Ci zweryfikować czy masz do czynienia z nieuczciwą agencją.

Fakty na temat nieuczciwych agencji reklamowych / SEO

  • jednym z najliczniejszych działów takiej firmy jest dział handlowy – do pozyskiwania nowych klientów,
  • dział prawny pracuje równie intensywnie jak handlowy – by wygrywać odszkodowania za rozwiązanie umowy,
  • umowy z takimi agencjami mają długi okres wypowiedzenia,
  • agencja wysyła automatyczne raporty bez jakiejkolwiek analizy czy refleksji,
  • gdy zaczynasz zadawać pytania na temat podejmowanych działań, agencja przestaje się odzywać,
  • obiecują Ci szybkie efekty.

To tylko kilka faktów, które opisują nieuczciwych przedstawicieli tej branży. Zobacz kluczowe aspekty współpracy z agencją, które powinny Cię zaniepokoić.

Dołącz do mojego mini kursu mailowego z poradami dotyczącymi pozycjonowania lokalnego dla małych firm i właścicieli wizytówek Google Moja Firma. W pierwszym mailu otrzymasz checklistę optymalizacji wizytówki Google!

Wypełniając formularz zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych przez Webly Mate Sp. z o.o., NIP: 8272331034 w celu wysyłania newslettera, czyli informacji o produktach blogowych, usługach, nowościach czy promocjach zgodnie z polityką prywatności. Zgodę tę możesz w każdej chwili cofnąć.

Umowa i niebezpieczne praktyki agencji SEO

Jednym z kluczowych aspektów, które powinny wzbudzić Twoją czujność, jest umowa. To właśnie w tym dokumencie powinny być zapisane prawa i obowiązki obu stron.

Zwykle nieuczciwe agencje nakładają na Ciebie ogrom obowiązków pod groźbą kary. Całość umowy jest tak formułowana, by wydawała się nie do wypowiedzenia lub nieopłacalna do wypowiedzenia.

Umowa typu płacenie za efekt pozycjonowania

Może brzmieć interesująco, bo pewnie zapłacisz za pozycję lub ruch… W takich przypadkach agencje działają na granicy dobrych i złych praktyk pozycjonowania.

Może Ci za to grozić filtr Google (ograniczenie wyświetleń w wyszukiwarce), kara ręczna (tymczasowe usunięcie strony z wyników wyszukiwania, czy całkowity ban w wyszukiwarce Google.

Wszystko to może przełożyć się na Twoje wyniki finansowe…

Okres wypowiedzenia i czas trwania umowy na pozycjonowanie

Wiele agencji reklamowych, by uwięzić Cię i skazać tylko na swoje usługi zapisuje bardzo długi okres wypowiedzenia w swoich umowach. Próba wcześniejszego rozwiązania umowy może zakończyć się w sądzie.

Umowy często są również podpisywane na czas określony i trwają minimum 1 rok lub na czas nieokreślony z okropnie długim okresem wypowiedzenia.

Z reguły takie agencje mają doświadczenie w walce z klientami przed wymiarem sprawiedliwości. Więc Twoja batalia z nimi, może Cię kosztować odszkodowanie i wynagrodzenie dla prawnika…

Kłamstwa i nietypowe opłaty w umowie na SEO

Wiele firm na etapie sprzedaży informuje o tym, że zna ludzi pracujących w Google. Dzięki tym znajomościom „znają algorytmy Google” i pozycjonują strony lepiej niż inni. To nie jest możliwe.

W samej firmie Google mało kto zna szczegółowo działanie algorytmu, a nawet jeśli zna, to podpisał umowę o poufności i nie mógłby przekazać takich informacji.

Do typowych oszustw agencji można również zaliczyć wprowadzanie w błąd w zakresie „partnerstwa Google”. Jest to odznaka, którą może uzyskać niemalże każda agencja po przejściu procesu weryfikacji.

Ponadto dotyczy ona tylko i wyłącznie systemu reklamowego – Google Ads.

Kolejnym oszustwem jest to, że agencje pobierają opłaty za utrzymanie i obsługę wizytówki Google My Business pod groźbą usunięcia jej lub zablokowania.

Jest to w pełni darmowa usługa do promowania się w Google Maps, a opłaty możesz ponosić z tytułu jej pozycjonowania i optymalizacji, lecz nie rejestracji czy „przedłużania”.

Co powinna zawierać umowa z agencją SEO?

  • jasny i czytelny zapis o okresie wypowiedzenia (1 miesiąc)
  • obowiązek regularnego raportowania pozycji / widoczności i konwersji z wyników organicznych
  • wskazane obowiązki obu strony, w tym przede wszystkim agencji
  • kategorie działań lub konkretne działania agencji mające na celu poprawę pozycji w Google.pl

Czy agencja SEO Cię oszukuje? – weryfikacja optymalizacji

Jednym z podstawowych elementów pozycjonowania strony jest jej optymalizacja. To znaczy dostosowanie treści, poprawa kodu HTML, poprawa metadanych czy zmiany mające na celu poprawienie szybkości ładowania strony.

Zanim jednak przejdą oni do optymalizacji, muszą wykonać audyt strony, czyli zweryfikować stan obecny, znaleźć błędy i miejsca wymagające poprawy. Dobra agencja SEO powiadomi Cię o efektach tego audytu i zasugeruje zmiany.

Wiele nieuczciwych agencji nawet nie potrzebuje dostępu do Twojej strony czy serwera FTP, na którym została ona umieszczona. To znak, że nie zamierzają oni dokonywać żadnej optymalizacji.

 

Odbierz checklistę SEO

Dla subskrybentów mojego newslettera przygotowałem checkliste SEO, która pozwoli Ci zweryfikować, czy Twoja strona wymaga optymalizacji.

Odbieram checklistę!

 

Optymalizacja strony przez agencję SEO – nagłówki i metadane

Jednym z pierwszych etapów optymalizacji strony jest uzyskanie dostępu do panelu zarządzania stroną np.: systemu WordPress.

Zwykle do optymalizacji metadanych na stronach WordPress wykorzystywane są wtyczki jak Yoast SEO, Rank Math lub inne, a zmiany w ich konfiguracji są widoczne w panelu.

Kolejnym z elementów optymalizacji są nagłówki. Każda strona powinna posiadać 1 nagłówek H1, możesz to zweryfikować za pomocą funkcji przeglądarki „zbadaj” lub „inspekcja”.

Nagłówek h1 powinien być najważniejszym nagłówkiem i występować na samej górze strony. W przypadku mojego bloga są to tytuł wpisów. Jeśli Twoja strona nie posiada nagłówków h1, a agencja uważa, że strona została zoptymalizowana, to prawdopodobnie Cię okłamali.

Optymalizacja strony przez agencję SEO – treści, plagiaty i generatory

Kluczowym aspektem optymalizacji strony jest zapewnienie przydatnych i zoptymalizowanych pod kątem nasycenia frazą kluczową treści. Jeśli agencja dostarcza Ci treści, to warto je weryfikować.

Niektóre agencje dostarczają plagiaty treści lub treści generowane przez sztuczną inteligencję, które czasem nie mają zupełnie sensu, a co najgorsze nie dają wartości internautom.

Jeśli nie rozumiesz treści, uważasz, że nie są one przydatne dla internautów lub co gorsza, nie są powiązane z tematem Twojej strony, to prawdopodobnie ta agencja nie ma pojęcia o pozycjonowaniu.

Zdarza się również, że agencja już na samym początku przygotowania treści chce Cię oszukać. W jaki sposób?

Celowo dobierają słowa kluczowe, które przyniosą Ci wyświetlenia w wyszukiwarce, lecz na frazy, które nie przyniosą Ci klientów.

Wiąże się to często z tym, że frazy, które konwertują, są trudniejsze do zdobycia lub po prostu firmie nie zależy na zdobyciu dla Ciebie klientów.

Pozyskiwanie linków przez nieuczciwą agencję SEO

Nieuczciwe agencje SEO często również przepalają budżet na pozyskiwanie linków poprzez zakup artykułów sponsorowanych lub kiepskich linków reklamowych na stronach bez ruchu lub stronach o kiepskiej reputacji – farmy linków.

Zdarza się również, że firmy posiadają swoje własne ogromne zaplecza SEO, które w żaden sposób nie generują ruchu i to właśnie tam zamieszczają linki do Twojej strony. Często te zaplecza są niewykrywalne przez inne narzędzia niż Google.

Na przykład firma posiada zaplecze, w którym jest mnóstwo treści o ogrodach, i zamieszczają tam link do Twojego sklepu obuwniczego. Google w żaden sposób nie jest w stanie uznać tego linka za wartościowy, a osoby (jeśli takie są), które odwiedzają to zaplecze, raczej nie przejdą do Twojego sklepu – bo ich to po prostu nie zainteresuje…

Co ciekawe… często po rozwiązaniu umowy z taką firmą następuje usunięcie wszystkich linków, a nawet deoptymalizacja strony, czyli cofnięcie optymalizacji. Tak, byś niemalże od razu zobaczył skutki.

Jak znaleźć dobrą agencję SEO?

Niestety odpowiedź na to pytanie nie jest taka prosta. Znalezienie dobrej agencji, która nie będzie Cię oszukiwać, nie będzie proste. Będzie to wymagało od Ciebie poświęcenia czasu na research.

Po wpisaniu w Google „pozycjonowanie stron”, „agencja seo” lub innych pokrewnych haseł, powinieneś otrzymać listę wielu różnych firm. Jednakże zanim sprawdzisz ich ofertę nie do odrzucenia sugeruję byś sprawdził ich opinie w wizytówce Google – ale nie średnią ocenę.

Opinie o agencjach reklamowych

Przeszukaj szczegółowo ich profile social mediowe i wszelkie portale z opiniami na temat firm. Pamiętaj, że przedsiębiorcy znacznie chętniej zostawiają opinie o firmach. A w szczególności gdy motywują nas złe doświadczenia.

Kolejnym elementem researchu na temat firmy powinno być odwiedzenie popularnych grup na temat SEO na facebooku. Wielokrotnie w dyskusjach przewijają się firmy, których należy unikać.

Spróbuj po prostu wyszukać nazwę firmy na grupie, a dowiesz się jakie opinie o niej krążą.

Case study przeprowadzonych kampanii

Dobre firmy dzielą się swoimi case study na temat pozycjonowania, kampanii Google Ads i innych działań. Jeśli znaleziona przez Ciebie firma nie posiada takich wpisów to albo nie ma doświadczenia, albo ma klientów z umowami NDA czy też po prostu nie ma się czym chwalić…

Oferta agencji SEO

Często kiepskie agencje SEO wysyłają ogrom ofert w postaci cold mailingu. Obiecują Ci szybkie wyniki, wynagrodzenie za top3 lub wiele innych gruszek na wierzbie.

Pamiętaj, że na działania SEO musisz mieć budżet jeśli jest to 500 zł miesięcznie, to niestety możesz mieć do czynienia tylko z nieuczciwymi agencjami. Dobre agencje reklamowe / SEO mają swoją cenę, a to dlatego, że dowożą wyniki.

Ponadto żadna, szanująca się agencja nie powinna oferować Ci pozycjonowania bez przeprowadzenia wstępnego audytu, określenia trudności fraz kluczowych czy samej branży i Twojego celu w całym tym zamieszaniu.

Wynika to z tego, że przebicie się w niektórych branżach może wymagać nakładu w setkach tysięcy złotych, by dotrzeć do top10 i milionów złotych, by dotrzeć do top3.

Jednym z rozwiązań proponujących tylko sprawdzone agencje SEO jest SeoMatch opracowany przez Senuto.

Agencja SEO czy może freelancer?

To już wiesz, czym kierują się niezbyt uczciwe agencje SEO. Czy to znaczy, że na rynku są sami oszuści? Oczywiście, że nie! W branży znajdziesz wielu freelancerów specjalistów i porządne agencje.

Jednakże na rynku jest wielu kiepskich usługodawców, a sama branża i jej rozwój nie są łatwe do przewidzenia. Dlatego musisz być bardzo ostrożny, dobierając partnerów biznesowych.

Wspomniałem również o freelancerach do pozycjonowania stron, czy to dobry wybór?

Kiedy wybrać agencję SEO, a kiedy freelancera?

Jeśli twój budżet nie jest duży, to warto zacząć od działań na własną rękę i oddelegować na przykład pisanie artykułów blogowych, opisów produktów lub treści na strony sprzedażowe copywriterowi.

Copywriter – freelancer często może wykonać znacznie lepiej usługę niż agencja (ale nie zawsze tak jest). Jednakże należy pamiętać, że nie mają takich samych zasobów jak agencje.

Dlatego od pewnego pułapu pomoc freelancera może Ci nie wystarczyć.

Możesz również zlecić audyt i optymalizację techniczną strony webdeveloperowi. Wciąż będzie to tańsze rozwiązanie niż stały abonament dla agencji, a Tobie pozwoli na rozwój w wyszukiwarce Google.

Mam nadzieję, że tym wpisem uchronię Cię przed nieuczciwymi agencjami czy pseudospecjalistami. Podziel się tym postem z innymi i dołącz do newslettera, by otrzymywać ciekawe prezenty, które pomogą Ci rozwijać Twoją stronę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *