Słownik pojęć SEO, pozycjonowania i stron www
Słyszałeś już coś o SEO i pozycjonowaniu stron www i chcesz zacząć działać w tym temacie ze swoją stroną. To bardzo dobry pomysł.
Jednakże warto najpierw poznać podstawowe zagadnienia i zrozumieć ich znaczenie, tak abyś mógł czerpać jeszcze więcej wiedzy ze specjalistycznych poradników.
Czym jest system CMS?
System CMS z ang. content managment system – jest to aplikacja / system, który pozwala na łatwe zarządzanie treściami publikowanymi na stronie www. Jednym z najpopularniejszych systemów CMS jest WordPress.
Czym jest tag, znacznik, element HTML?
Tag / znacznik / element HTML – to formuły opracowane w języku HTML, które są podstawowym składnikiem stron internetowych. Są one rozumiane przez przeglądarki internetowe i pozwalają na prezentowanie nam treści w odpowiedni sposób. Naucz się HTML ze mną.
Czym są metadane / metatagi / znaczniki meta?
Metadane / metatgi czy znaczniki meta to synonimy opisujące dane, które mają na celu opisywanie innych danych. Służy to łatwiejszemu zrozumieniu informacji na przykład na stronie przez roboty wyszukiwarek.
Czym są meta tytułu i meta opisy?
Są to jedne z kluczowych metadanych stron internetowych, które rozumieją roboty wyszukiwarek. Mają na celu opisanie tematu konkretnej podstrony. Tytuł powinien być znacznie krótszy i zawierać frazę kluczową, natomiast meta opis jest dłuższą formą i według różnych praktyk, nie powinien być dłuższy niż 200 znaków.
Jak zarządzać metadanymi na WordPress?
Do zarządzania metadanymi na WordPress możesz wykorzystać popularne wtyczki jak Yoast SEO, Rank Math czy All in one SeoPack. Pozwalają one na zarządzanie tagami tytułu, opisu czy instrukcjami dla robotów – meta robots.
Czym jest brand w kontekście SEO?
Brand czyli inaczej marka to fraza, która powinna pojawiać się w meta tytułach stron. Narzędzia SEO dla WordPress np.: Yoast domyślnie jako brand wykorzystują nazwę witryny. Na mojej stronie brandem jest „ten od wordpressa”, w przypadku sklepu może to być jego nazwa. Dzięki stosowaniu brandu w sposób systematyczny internauci mogą łatwiej znaleźć informacje na temat Twojej marki w Google.
Czym jest adres URL i ścieżka adresu URL?
Z ang. Uniform Resource Locator to adres strony w internecie, pozwala onzaczyć położenie konkretnej strony w sieci w przyjazny sposób. Ścieżka adresu URL to z kolei konkretny adres podstrony. Dla tej strony wygląda to następująco: https://tenodwordpressa.pl/slownik-seo/. Adresem URL jest https://tenodwordpressa.pl, a ścieżką slownik-seo.
Czym jest spam w kontekście SEO i pozycjonowania?
To jedno z potocznych określeń w branży, które opisuje treści, linki, które mogą mieć negatywny wpływ na ocenę strony przez roboty wyszukiwarek. Spam treści to najczęściej określenie metody keyword stuffingu, która polega na nadmiernym upychaniu fraz kluczowych na stronie.
Co to jest fraza kluczowa SEO?
Z ang. keyword, czyli słowo kluczowe to fraza, na którą chcemy się wyświetlać w wyszukiwarce Google i pod którą optymalizujemy treści na swojej stronie. Jedną z popularnych aplikacji do badania fraz kluczowych jest Senuto.
Co to jest anchor?
Anchor z ang. kotwica to jeden ze znaczników HTML, który pozwala zamieścić pod słowem odsyłacz do innej strony. Po kliknięciu w anchor zostaniemy przeniesieni do strony, która została w nim zapisana.
Co oznacza nofollow w kontekście SEO?
Odsyłacze, linki czy anchory mogą mieć dodatkowy atrybut rel=”nofollow”, który mówi robotom wyszukiwarek, by nie śledziły linku zapisanego wewnątrz odsyłacza. Dzięki temu strona nie przekazuje swojego autorytetu stronie zapisanej w odsyłaczu.
Czym jest przekierowanie HTTP?
Przekierowania HTTP to jedno z działań strony, które ma na celu dynamiczną zmianę adresu URL, który chcemy odwiedzić, na inny. Przykładem przekierowania jest przekierowanie ze starej domeny firmy na nową lub przekierowanie niedziałających odnośników na stronę główną.
Czym jest przekierowanie HTTP 301?
Przekierowanie HTTP z kodem 301, to metoda przekierowania, która zwraca informację o tym, że jest ono na stałe. To znaczy, że adres, na który zostaniemy przekierowanie, jest nowym i ostatecznym adresem, który roboty powinny uznać za ważniejszy. Przekierowanie 301 według wielu opinii przenosi cały autorytet (ocenę robotów Google) danego adresu na nowy adres.
Czym jest autorytet domeny / strony www?
Autorytetem określa się wypracowaną ocenę i pozycję w wyszukiwaniach Google przez dany adres www. Na autorytet domeny ma wiele czynników, w tym to ile innych domen kieruje do niej poprzez odnośniki / anchory, czy też to jak wielu użytkowników klika daną podstronę w wynikach wyszukiwania.
Czym jest atrybut ALT?
Atrybut alt to atrybut znacznika img, za pomocą którego dodaję się obrazek do strony w języku HTML. Wewnątrz atrybutu alt powinno opisać się to, co znajduje się na tym konkretnym obrazku. Pozwala to lepiej zrozumieć robotom wyszukiwarek, co znajduje się na grafice, a co za tym idzie – ma wpływ na umieszczenie obrazka w wynikach wyszukiwania „grafika”.
Czym jest Core Web Vitals?
Core Web Vitals to określenie na kluczowe wskaźniki ładowania się strony i jej szybkości, które są również brane pod uwagę w trakcie oceny strony przez roboty Google. Do czynników CWV zalicza się głównie szybkość ładowania strony i czas jej reaktywności na urządzeniach mobilnych z gorszym połączeniem sieciowym – 3G.
Jak mierzyć wskaźniki Core Web Vitals?
Do pomiaru czynników wskaźników Core Web Vitals można wykorzystać takie aplikacje internetowe jak GTMetrix czy LightHouse – działa tylko na chrome.
Jak poprawić wskaźniki Core Web Vitals?
Na poprawę wyników CWV ma wpływ zastosowanie pamięci podręcznej CACHE, minifikacja kodu HTML, CSS, JS czy też optymalizacja i kompresja obrazów oraz serwowanie ich w nowoczesnych formatach WebP czy Avif, ale także optymalizacja ładowania dodatkowych skryptów czy fontów.
Co to jest responsywność strony internetowej?
O stronie mówimy, że jest responsywna, gdy równie dobrze wyświetla się na urządzeniach mobilnych jak i desktopowych tzn: na telefonach, tabletach, laptopach i dużych ekranach monitorów. Za responsywność odpowiada kod CSS.
Czym jest schema – dane strukturalne?
Są to dane zapisane w kodzie JSON-LD lub w formacie Microdata czy RDFa, który umieszczamy na stronach internetowych, by roboty mogły wychwycić kluczowe informacje o stronie. Dzięki zastosowaniu danych strukturalnych możemy pokazać w Google dodatkowe informacje.
Jakie dane strukturalne wyróżniamy?
Do bardzo popularnych danych strukturalnych zaliczamy „local business” – dane na temat prowadzonej działalności, „faq” – oznaczenia strony z często zadawanymi pytaniami i odpowiedziami, „article” – oznczenie artykułu na blogu, „breadcrumb” – nawigacja okruszkowa, „product” oznaczenie produktu i inne… Więcej informacji znajdziesz na oficjalnej stronie schema.org.
Co to jest linkbuilding?
Jest to proces mający na celu rozbudowanie profilu linkowego strony www, a w efekcie poprawę pozycji stron w wyszukiwarce Google. Linki można pozyskiwać z wizytówek firm online, katalogów firmowych, od partnerów, z social mediów, blogów influencerów czy też można kupować (np. z LinkHouse lub WhitePress).
Czym są wizytówki NAP?
Wizytówki NAP – name, address, phone to dość przestarzała, aczkolwiek wciąż wykorzystywana metoda pozyskiwania linków mająca wpływ na pozycjonowanie lokalne strony. Po zarejestrowaniu się w odpowiednim portalu możemy podać dane na temat naszej firmy w tym: nazwa, adres, telefon i inne. Według różnych źródeł wizytówki NAP mają wpływ na pozycjonowanie Wizytówki Google Moja Firma.
Czym jest paginacja?
Paginacja lub stronicowanie to element strony www, który pozwala na podzielenie listowania np.: produktów, wpisów na blogu na numerowane strony. Np blog jeśli zawiera więcej niż 10-20 wpisów to powinien zawierać paginację i podzielić listowanie wpisów na kilka stron przykładowy url: „blog/strona/2”.
Czym jest breadcrumb?
Breadcrumb z ang. okruszki chleba to nawigacja okruszkowa na stronie, która ma na celu pokazać użytkownikowi jego zagłębienie w treści w witrynie internetowej. Szczególnie przydatne w sklepach z wieloma kategoriami i podkategoriami.
Czym jest Google Search Console i Google Analytics?
Są to narzędzia Google dla webmasterów i webdeveloperów oraz marketerów. Pozwalają zbierać informacje na temat wyświetlania się strony w wynikach wyszukiwania czy też analizowaniu zachowań użytkowników na Twojej stronie. Poznaj narzędzia Google ze mną!
Czym jest SERP?
Z ang. Search Engine Results Page – to strona, na której wyświetlane są wyniki wyszukiwania przedstawiane przez wyszukiwarkę np.: Google.
Czym jest pozycjonowanie lokalne?
Jest to szereg działań mający na celu poprawę widoczności strony na zapytania lokalne, to jest zapytania z nazwą miejscowości, w której chcemy się wyświetlać. Zapytania lokalne to takie, w wyniku których często prezentowane najpierw są firmy w pobliżu internauty. To również działania optymalizacyjne wizytówki w mapach google.
Czym jest crawler?
Crawlery z ang. crawl – pełzać – to określenie na roboty, które pełzają po stronach, by pobrać ich zawartość np.: do indeksacji przez wyszukiwarkę. Jednakże wiele różnych aplikacji wykorzystuje crawlery do zbierania danych ze stron www.
Czym jest błąd 404?
To błąd, który jest wyświetlany internaucie jeśli dana strona nie zostanie znaleziona. Powinna być wyświetlana po wpisaniu błędnej ścieżki w adresie URL Twojej strony.
Czym jest Sitemapa?
Sitemapa to mapa Twojej strony internetowej, zapisana w formacie XML. Pozwala na szybsze wylistowanie ważnych dla Ciebie adresów URL wewnątrz Twojej strony www. Powinna być dostępna pod adresem URL domena.pl/sitemap.xml.
Czym jest robots.txt?
To plik, który zawiera instrukcje dla robotów indeksujących wyszukiwarek. Często są tam zamieszczane dyrektywy, które mają zakazać robotom odwiedzania konkretnych adresów czy folderów na stronie. Jednakże, by zabronić dostępu do danych zasobów powinno stosować się mechanizm sesji lub tokenu i zwracać odpowiedni błąd np.: 403 – brak dostępu.
Czym jest on page / on site SEO ?
To szereg działań optymalizacyjnych podejmowanych na stronie, mających na celu poprawę widoczności strony. Przykładowymi działaniami on page są: optymalizacja kodu, treści strony, zmiany w UX, zmiany w metadanych czy poprawa szybkości strony.
Czym jest off page / off site SEO?
To działania optymalizacyjne SEO podejmowane poza stroną www, której pozycje w wyszukiwarkach chcemy poprawić. Jednym z przykładowych działań off page / off site jest linkbuilding.
Czym są wartości tagu robots no image index, no archive i nosnippet?
Kolejno noimageindex zabrania robotom indeksacji obrazków z tej strony, noarchive nie pozwala na cachowanie strony, nosnippet zabrania wyszukiwarkom wyświetlać snippet tej strony w wynikach wyszkiwania i nie pozwala na jej cacheowanie.
Czym jest robots noindex?
Jest to znacznik meta robots z wartością noindex, która informuje wyszukiwarki o tym, że strona ma nie być indeksowana przez roboty.
Czym jest robots noindex, nofollow?
To znacznik meta robots z wartością noindex,nofollow, która informuje, by wyszukiwarka nie indeksowała strony, ani nie podążała za linkami na tej stronie.
Czym jest link kanoniczny?
Canonical to znacznik z sekcji head, który informuje roboty wyszukiwarek, że „właściwym” adresem wyświetlanej strony jest wskazany wewnątrz tego znacznika link. Służy to ograniczeniu skutków duplikacji treści.
Podsumowanie
Jeśli wciąż nie jesteś pewien, którejś z definicji, to daj mi o tym znać! Spróbuję to wyjaśnić jeszcze prościej! Obserwuj tę stronę, ponieważ stale będzie rozwijana.