Jak wdrożyć płacenie za dostęp do treści na blogu WordPress?
Jednym z modeli biznesowych zyskujących popularność jest dostęp subskrypcyjny do narzędzi, społeczności lub po prostu treści. I to właśnie na tym ostatnim elemencie skupię się w tym wpisie.
We wpisie nie będę proponować własnych rozwiązań, kodowanych od podstaw, gdyż na rynku oprogramowania mamy ogromny wybór. Skupię się przede wszystkim na wtyczkach.
Płatność za dostęp do treści na WordPress
Zacznijmy od tego, że nie będziemy skupiać się na prostych zakupach produktów wirtualnych. W tym artykule będziemy rozpatrywać członkostwo, czyli dostęp do Twojej strony przez zarejestrowanych użytkowników czy też subskrypcje, czyli dostęp do treści, który trzeba regularnie opłacać.
Zaczniemy od polecanych wtyczek, ale też pokażę Ci przykład innego narzędzia, które równie dobrze się sprawdzi. Zaczynajmy!
Wtyczka typu członkostwo na WordPress – WooCommerce Memberships
Jednym z popularnych rozwiązań na WordPress jest wtyczka rozwijana przez popularnych twórców wtyczek SkyVerge – WooCommerce Memberships. Poza tą wtyczką stworzyli oni ponad 60 innych wtyczek dla WooCommerce.
Wtyczka WooCommerce Memberships umożliwia ograniczenie dostępu do treści i produktów, które dostępne są w ramach Twojej strony tylko dla członków. A to znaczy, że możesz tworzyć ogrom funkcji i planów.
Na przykład możesz stworzyć darmowy plan, który wymaga tylko rejestracji, ale też stworzyć takie, które są płatne, a dzięki którym internauci uzyskają dostęp do postów, produktów czy nawet zniżek w Twoim sklepie.
Co umożliwia wtyczka WooCommerce Memberships?
- tworzenie różnych planów członkostwa
- tworzenie płatnych planów członkostwa
- zniżki tylko dla zarejestrowanych
- dostęp do wpisów / tagów / kategorii / taksonomii / zniżek tylko dla zarejestrowanych
- dostęp do specjalnych warunków dostawy tylko dla zarejestrowanych
- import / export członków
- komunikacja z członkami 1:1
Wtyczka WooCommerce Memberships jest dostępna w oficjalnym sklepie WooCommerce i roczna licencja kosztuje 199$.
Wtyczka do subskrypcji na WordPress – WooCommerce Subscriptions
Choć nazwa wtyczki może sugerować podobieństwo to niestety to zupełnie inna wtyczka, która może być jedynie uzupełnieniem WooCommerce Memberships. Wtyczka dodaje opcje nabycia produktu w formie subskrypcji, czyli regularnych opłat co określony czas.
Wtyczka WooCommerce Subscriptions posiada integracje z 25 bramkami płatności na całym świecie i pozwala na wdrożenie automatycznego pobierania pieniędzy z karty klienta (o ile pozwala na to bramka płatności) lub automatycznego przypominania o końcu okresu subskrypcji i przedłużaniu dostępu.
Od momentu uruchomienia wtyczki będziesz mieć możliwość wdrożenia na przykład subskrypcji kawy w swoim sklepie czy też innych produktów.
Co umożliwia wtyczka WooCommerce Subscriptions?
- automatyczne płatności subskrypcyjne
- manualne odnawianie płatności subskrypcyjnych
- możliwość zarządzania subskrypcją przez klientów z panelu
- szczegółowe raporty subskrypcji dla sprzedawcy
- automatyczne ponawianie nieudanych płatności
- automatyczne powiadomienia przed przedłużeniem i po przedłużeniu subskrypcji
- umożliwienie stworzenia darmowego trialu
- możliwość zmiany planu na “gorszy” lub “lepszy”
- możliwość zakupu wielu rodzajów subskrypcji przez klienta
Wtyczka WooCommerce Subscriptions jest dostępna w markecie WooCommerce i tak jak poprzednia, kosztuje 199$ rocznie.
Połączenie wtyczek memberships i subscriptions
Tak jak wcześniej wspomniałem, obie te wtyczki się uzupełniają i są ze sobą kompatybilne. A to znaczy, że możesz stworzyć członkostwo, które jest płatne w formie subskrypcji.
Czy to jedyne rozwiązanie na wdrożenie płatności za dostęp do treści na WordPress? Oczywiście, że nie zapraszam Cię do dalszej części artykułu. W którym zobaczysz jeszcze jedną wtyczkę i zewnętrzne narzędzie.
Dostęp do treści na WordPress po płatności – Restrict Content
Kolejnym świetnym rozwiązaniem, które łączy w sobie dwa poprzednie jest Restrict Content PRO, opracowany przez grupę StellarWP, czyli partnerów takich rozwiązań jak LearnDash, Kadence i inne.
Wtyczka jest dostępna w wersji płatnej i darmowej. Jednakże wersja darmowa jest znacznie uboższa. W prawdzie pozwala ona na ograniczenie dostępu do treści na podstawie różnych planów członkostwa, ale w przypadku płatnych planów można skorzystać tylko ze Stripe z dodatkową prowizją 2%.
Co umożliwia wtyczka Restrict Content PRO?
- zarządzanie wieloma poziomami dostępu do treści
- łatwe wdrożenie tzw. paywalla
- zarządzanie członkostwem i dostępem grup do treści
- łatwe zarządzanie członkami
- edytowalne maile dotyczące członkostwa
- wiele bramek płatności i brak dodatkowej prowizji dla stripe
- brak konieczności stosowania WooCommerce
- kody rabatowe
- poruszanie się członków między planami
- eksport danych
- dostęp do kolejnych integracji jak: grupy kont, rest api i inne!
Restrict Content PRO jest dostępne na dedykowanej stronie twórców i kosztuje 99$ za rok.
Dostęp do treści na WordPress po płatności – integracja z EasyCart
Innym rozwiązaniem, które wymaga nieco operacji z kodem jest wykorzystanie EasyCart. To narzędzie udostępnia dodania fragmentu kodu i wdrożenie “paywalla” / “login wall” na swojej stronie.
Jak to działa?
Wymaga od Ciebie dodania fragmentu kodu w sekcji head podstrony, która ma być dostępna po zakupie realizowanym w aplikacji EasyCart. Internauta będzie musiał zalogować się kontem easycart, jeśli będzie miał zakupiony produkt, z którego pochodzi kod, to zobaczy zawartość strony.
Innym działaniem jest możliwość ograniczenia widoczności tylko fragmentu strony. Jednakże wtedy będziesz musiał edytować kod html fragmentu strony.
W ramach EasyCart możesz sprzedawać produkty jednorazowo lub za pomocą subskrypcji i odnawialnych płatności. Obecnie narzędzie to polega na bramce płatności stripe.
EasyCart oferuje dość rozbudowany cennik zależny od łącznej wartości Twoich transakcji. Szczegóły dostępne na stronie aplikacji.
Które narzędzie dostępu do treści po płatności wybrać?
Wybór odpowiedniego narzędzia zależy od kilku aspektów: twoich umiejętności i możliwości edycji kodu i twoich wymagań dotyczących narzędzia.
Jeśli zależy Ci na trzymaniu się swojego sklepu i sprawdzonych narzędzi WordPress, to wybierz pierwszą opcję, jaką jest WooCommerce Memberships.
Jeśli zależy Ci na szybkim wdrożeniu bez instalacji wielu różnych wtyczek i chcesz dodatkowo zaoszczędzić, to wybierz Restrict Content PRO.
Jeśli zależy Ci na bardzo intuicyjnym koszyku i możesz pozwolić sobie na dodatkowe prowizje od sprzedaży, to wybierz EasyCart.
Mam nadzieję, że ten artykuł będzie dla Ciebie przydatny i pozwoli wybrać odpowiednie narzędzie dostępu do treści po płatności.