Jaką platformę wybrać do sprzedaży produktów cyfrowych?
Każdy twórca internetowy prędzej czy później postanawia zacząć sprzedawać swoje produkty cyfrowe. Jednakże wtedy pojawia się pytanie, jaką platformę wybrać? Pokażę Ci zalety i wady kilku różnych rozwiązań, tak abyś świadomie wybrał. Przyjrzyjmy się tym kilku platformom sprzedażowym.
Sprzedaż produktów cyfrowych przez EasyCart
Jednym z przykładowych rozwiązań jest platforma opracowana przez Polaków – Grzegorza Roga, Adama Overmenta Gospodarczyka i Piotra Palarza. Chłopaki tworzą cały ekosystem easytools, którego roadmapa jest obiecująca.
EasyCart to banalny w obsłudze koszyk, który można już postrzegać jako platformę e-commerce dla twórców produktów cyfrowych.
Czy to znaczy, że nie można w nim sprzedać produktów fizycznych? Oczywiście można! Wystarczy dodać kilka obowiązkowych pól do formularza z danymi klienta.
Zarejestruj się, utwórz konto na Stripe i zacznij sprzedawać niemalże od razu.
Cennik sprzedaży produktów za pomocą EasyCart
EasyCart opiera swoje działanie na mieszaniu subskrypcji i prowizji w zależności od Twojego obrotu. Wyróżniają 3 plany w cenniku:
- Starter – 2,95 % prowizji przy sprzedaży od 1000 zł do 5000 zł miesięcznie
- Poboczny projekt – 1,95% prowizji przy sprzedaży od 5000 zł do 10000 zł miesięcznie
- Przedsiębiorca – 0,95% prowizji przy sprzedaży powyżej 10000 zł miesięcznie
Dla osób niemieszczących się w widełkach jest przewidziana opłata 29 zł netto miesięcznie.
Dodatkowo ze względu na wykorzystanie bramki płatności Stripe płacisz dodatkowo około 1,5% + 1 zł od każdej transakcji. Stawki mogą być inne w momencie gdy czytasz ten artykuł.
Sprzedaż produktów cyfrowych bez działalności z EasyCart
Dodatkowo EasyCart pozwala Ci zacząć sprzedawać swoje produkty w modelu wydawniczym.
W takim przypadku biorą od Ciebie 5% prowizji. Jest to doskonałe rozwiązanie jeśli masz plan na produkt, ale nie chcesz pakować się od razu w działalność gospodarczą!
Rozliczanie się z klientami firmy za pomocą EasyCart
Jeśli chciałbyś ułatwić swoim klientom opłacanie faktur przez EasyCart i procesujesz więcej niż 50000 zł miesięcznie, to twórcy wychodzą Ci naprzeciw.
Możesz skontaktować się z obsługą EasyCart, by otrzymać specjalne warunki!
Zalety korzystania z EasyCart do sprzedaży produktów cyfrowych
Znasz już warunki korzystania z tego koszyka, dlatego zobacz listę zalet, które widzę w tym rozwiązaniu. Jest ich sporo!
- minimum konfiguracji – wystarczy założyć i zweryfikować konto Stripe i połączyć je z EasyCart. Pamiętaj zadbać o regulaminy, politykę prywatności i informowanie o stosowanych metodach płatności na swojej stronie.
- świetny UI i UX – strona koszyka dla Twoich produktów jest precyzyjna i prosta! Każdy element jest stworzony tak, by maksymalnie efektywnie sprzedawać!
- integracje z aplikacjami do wystawiania faktur w cenie – możesz połączyć EasyCart za pomocą natywnych integracji z ifirma, wfirma czy infakt lub zastosować make lub zapier do innych integracji.
- możliwość obsługi wystawiania faktur i zwrotów w ramach usługi Easybilling
- łatwe współprace i afiliacja – możesz łatwo przygotować linki afiliacyjne z poziomu koszyka
- nie myślimy o ochronie danych osobowych, bo jest to po stronie Stripe i EasyCart
- wbudowane ratowanie koszyka za pomocą maili, sms, remarketingu
- łatwiejsze wypełnienie danych dla klientów zwłąszcza gdy chcą fakturę – wystarczy podać NIP, a reszta danych zostanie automatycznie uzupełniona z GUS
- możliwość zastrzeżenia dostępu do strony tylko dla klientów i zachęta zakupu dla osób posiadających link
- jeśli ktoś kupił już cokolwiek za pomocą EasyCart, to Twój produkt prawdopodobnie kupi za pomocą jednego kliknięcia, bo jego dane będą zapisane
- łatwe integracje za pomocą wysyłania danych na webhook narzędzi do automatyzacji Make lub Zapier, a teraz już nawet wiele wbudowanych automatyzacji
- natywny blik, płatności kartami, subskrypcje – dzięki Stripe
- ratowanie koszyków za % i wiele więcej!
Wady korzystania z EasyCart do sprzedaży produktów cyfrowych
Jak każda platforma SAAS ma ona swoje wady, jednakże w porównaniu do ilości zalet, to kropla w morzu!
- Jedna jedyna bramka płatności – Stripe (+ przelewy24, które są zintegrowane ze Stripe), a co za tym idzie zależność od jednego pośrednika i jego warunków rozliczeniowych. Planowane jest dodanie kolejnych integracji.
- Dodatkowa prowizja dla EasyCart. Jednakże jest ona fair. Twórcy zarabiają jeśli Ty zarabiasz.
- Przetwarzanie danych przez podmiot trzeci – to zaleta jak i wada. Częściowo ściąga z Ciebie odpowiedzialność, ale musisz o tym informować swoich klientów.
- Brak wbudowanych integracji, wszystko musisz ogarnąć samemu przez webhooki
Możliwości wykorzystania EasyCart
Obecnie ten koszyk możemy wykorzystać głównie do sprzedaży produktów cyfrowych, ale też fizycznych jednakże nie jest to idealne rozwiązanie do uruchomienia platformy dla Twojej marki odzieżowej.
A przynajmniej nie teraz 😉 Zatem jak możesz teraz wykorzystać EasyCart?
- sprzedaż e-booka / checklisty w formie pliku lub paczki .zip
- sprzedaż dostępu do kursu online
- sprzedaż dostępu do treści na stronie
- sprzedaż dostępu do narzędzi online (wkrótce również EasyJSON)
- sprzedaż dostępu do newslettera
- sprzedaż dostępu do społeczności internetowej
- sprzedaż produktów fizycznych (bez natywnej integracji z kurierami)
- sprzedaż biletów na wydarzenia (easycart pozwala na automatyczne generowanie kodów QR, które jako sprzedawca możesz łatwo weryfikować telefonem)
Narzędziem podobnym do EasyCart jest 1koszyk.
Sprzedaż produktów cyfrowych przez SalesCRM
Jeszcze innym popularnym systemem wśród wielu przedsiębiorców online jest SalesCRM. Stworzony przez zespół Imker. SalesCRM jest typowym oprogramowaniem typu SAAS.
W porównaniu do innych narzędzi tego typu znajdziesz w nim wbudowane integracje z:
- bramkami płatności
- przewoźnikami
- narzędziami do wysyłki newsletterów
- narzędziami do fakturowania
- systemami afiliacyjnymi (webepartners i convertiser)
- narzedziami analitycznymi (fb pixel, tiktok pixel, GTM, Google Analytics, Pinteres, Plausible)
- platformami kursowymi (kajabi, wpidea, platformakursow.online)
- własną platformą społecznościową Circle.so
- popularnym narzędziem dla e-commerce – baselinker
Udostępnia również możliwość wysłania danych na webhook, a dzięki temu za pomocą make czy zapiera zrobisz z danymi, co tylko zechcesz!
Cennik sprzedaży treści cyfrowych przez SalesCRM
SalesCRM ma bardzo prosty cennik. Opłacasz po prostu abonament za korzystanie z narzędzia.
Nieważne jak wielu klientów masz. Nie płacisz za dodatkowe integracje czy nawet nie ma prowizji z transakcji, poza tą, którą pobiera bramka płatności.
Abonament można opłacić z góry za cały rok (wtedy otrzymasz rabat) lub za miesiąc.
Ile kosztuje SalesCRM? 30 dni – niecałe 200 zł brutto. 365 dni – 1904 zł brutto (co daje około 159 zł brutto miesięcznie).
Możliwości wykorzystania SalesCRM
SalesCRM to nie tylko koszyk. To cały system, który zbiera dane Twoich klientów. Pozwala zarządzać magazynem, tworzyć promocje, wysyłać kampanie mailowe do klientów, czy też stworzy dla Ciebie plik dla porównywarek cenowych (ceneo, google, pinterest, facebook)!
SalesCRM powie Ci również, którzy klienci wydali najwięcej, którzy klienci stworzyli najwięcej zamówień, czy też pozwoli Ci wysłać wiadomość do wybranych segmentów klientów.
Uważasz, że ktoś nie powinien móc u Ciebie kupować i znasz jego mail? Możesz dodać jego mail do czarnej listy.
Chcesz zwiększać wartość Twojego koszyka, a może chcesz dawać klientom gratisy? To wszystko ustawisz w salesCRM!
Dodatkowo łatwo ustawisz promocje czasowe, promocje na adres email czy nawet na całą domenę. Znajdziesz też możliwość tworzenia kodów rabatowych i bonów rabatowych.
To narzędzie może służyć również jako cały sklep! W ustawieniach znajdziesz możliwość tworzenia kart produktów i całego frontu sklepowego!
Co możesz sprzedawać w SalesCRM?
SalesCRM to nie tylko narzędzie do sprzedaży e-booków! Na podstawie listy możliwych integracji możesz się domyślać, jak wiele możesz zrobić w tej aplikacji! Co możesz sprzedawać za pomocą tej aplikacji?
- e-booki
- audiobooki
- kursy online
- subskrypcje do Twoich treści cyfrowych
- produkty fizyczne (twórcy często sprzedają swoje książki)
- bilety na wydarzenia
Zalety korzystania z SalesCRM
- jedna cena, brak dodatkowych prowizji
- ogrom możliwości analizy danych bezpośrednio w aplikacji
- wiele możliwości integracji
- możliwość sprzedaży różnych typów produktów
- super support działający w dni robocze od 8 do 16
- dokładny opis obsługi aplikacji
- przyjemny i intuicyjny wygląd koszyka, który możesz dostosować do swojej marki
- dedykowane rozwiązania dla e-booków, książek i audiobooków
Wady korzystania z SalesCRM
- wymaga inwestycji na start, a co za tym idzie, niekoniecznie sprawdzi się dla osób, które jeszcze nigdy nie sprzedawały swoich produktów i nie chcą wydawać swoich pieniędzy na start
- interfejs zaplecza aplikacji nie należy do najnowocześniejszych (w porównaniu do frontu koszyka)
- nie mamy gotowych integracji z wieloma popularnymi platformami do kursów czy społeczności (choć ilość możliwych integracji i tak jest duża)
- brak płatności ekspresowych (brak natywnego blika czy możliwości zapłać kartą z poziomu koszyka)
Moje źródło w samym sercu Imker powiedziało mi, że planują wprowadzić wiele bajerów w 2023 roku. I wiesz co? Widziałem je i jestem pewien, że zrobią na Tobie ogromne wrażenie!
Gdy tylko się pojawią, to ten wpis zostanie zaktualizowany!
Sprzedaż e-booka przez WooCommerce
Zupełnie innym rozwiązaniem jest zastosowanie WordPressa i wtyczki WooCommerce, która dodaje funkcjonalność sklepu do Twojej strony. Więcej o WooCommerce przeczytasz w podlinkowanym wpisie.
WordPress i WooCommerce to jedno z najbardziej popularnych rozwiązań dla blogów i sklepów na świecie! Jest rozwijane przez firmę Automattic od wielu lat, a przede wszystkim jest darmowe!
Warunki sprzedaży produktów cyfrowych za pomocą WooCommerce
Warunki, na jakich sprzedajesz za pomocą WooCommerce są zależne od bramek płatności, które wybierzesz i ich warunków. Zobacz podlinkowany wpis i sprawdź różne bramki płatności!
Zwykle prowizje od transakcji wynoszą około 1%. Np.: Paynow.
Dodatkowe koszty mogą wynikać z wyboru wtyczek “premium” jak na przykład płatny kreator stron, wersja PRO wtyczki do analizy SEO, czy ewentualnie wtyczki do ratowania koszyków, cross sellingu i upsellingu, integracji z kurierami, łatwiejszego księgowania i regulacji prawnych czy inne.
Sprzedaż produktów za pomocą WooCommerce bez działalności gospodarczej
WooCommerce możesz również wykorzystać w ramach działalności nierejestrowanej do sprzedaży produktów cyfrowych lub fizycznych.
Wystarczy, że znajdziesz odpowiednią wtyczkę, która pozwoli Ci działać bez działalności nierejestrowanej.
Jedną z nich jest HotPay czy też Blue Media.
Zalety korzystania z WooCommerce do sprzedaży produktów cyfrowych
WooCommerce i WordPress mimo regularnej krytyki posiadają wiele zalet! A oto kilka z nich:
- wszystko w jednym miejscu – tworzysz portal na którym możesz mieć landingi, blog i e-commerce!
- nieograniczone możliwości rozwoju – dzięki swojej popularności, w repozytorium WordPressa znajdziesz ogrom wtyczek i motywów
- wielu specjalistów i agencji gotowych do współpracy przy rozwoju Twojej platformy
- możliwość dodania wielu dodatkowych modułów do marketing automation, ratowania koszyków, crosssellingu i upsellingu
- strony produktów i całego sklepu pracują na wizerunek Twojej domeny w wyszukiwarkach internetowych
- wiele bramek płatności i różne prowizje (fantastyczne roziwązanie jeśli któraś postanowi zrobić fikołka i przestanie działać)
- łatwe integracje z różnymi narzędziami CRMami i systemami reklamowymi
Wady korzystania z WooCommerce do sprzedaży produktów cyfrowych
Żadne rozwiązanie nie jest wolne od wad, tak samo jest w przypadku WooCommerce. Zobacz listę cech, które uważam za wady tego narzędzia:
- niektóre prace mogą wymagać umiejętności technicznych
- na pewnym pułapie ilości odwiedzin może pojawić się potrzeba przeniesienia na dedykowany serwer czy do chmury, co będzie wymagało pracy specjalistów
- wiele jakościowych rozwiązań (wtyczek, motywów) wymaga płatnych subskrypcji
- domyślnie UI i UX stron sklepowych nie jest zbyt przystępny i wymaga projektu i konfiguracji
- system WordPress wymaga wdrożenia zabezpieczeń przed atakami hackerskimi
- wszystko w jednym miejscu – jeśli Twoja strona przestanie odpowiadać to niestety masz również przerwę w sprzedaży
Możliwości wykorzystania WordPress i WooCommerce
Wykorzystanie WordPress i WooCommerce pozwala na bardzo dużo. Nie bez przyczyny niemalże połowa stron internetowych na świecie korzysta z WordPressa.
Możesz wykorzystać WooCommerce do:
- sprzedaży dostępu do treści / narzędzi / stron www
- sprzedaży produktów fizycznych
- sprzedaży biletów na wydarzenia
- sprzedaży ebooków / plików
- sprzedaży dostępu do kursów
- sprzedaży subskrypcji / pakietów
- i wiele, wiele więcej!
Mailingr – aplikacja do sprzedaży dostępu do społeczności
MailingR to kolejna aplikacja z polskiego podwórka, autorstwa Bogusza Pękalskiego. Od samego początku prężnie się rozwija. Wstępnie była tworzona z nastawieniem na sprzedaż dostępu do newsletterów.
Dziś jest to już aplikacja, w której sprzedaż dostęp do kursu, który również będzie hostowany w tym samym miejscu. Więcej szczegółów o MailingR pojawi się tutaj wkrótce.
Zarejestruj się za darmo w MailingR i przetestuj aplikację!
Co możesz sprzedawać przez MailingR?
MailingR z każdym miesiącem rośnie. Do niedawna pozwalał głównie na sprzedaż dostępu do płatnych newsletterów. Dziś zastosowań ma znacznie więcej!
Za pomocą MailingR sprzedasz:
- ebooka lub inny produkt cyfrowy, który możesz przesłać mailowo
- kurs online, który kursanci mogą oglądać w panelu mailingr,
- dostęp do społeczności na discord, invision community czy slack
Warunki sprzedaży produktów cyfrowych przez MailingR
Aplikacja stale się rozwija jednakże, obecnie jedyną dostępną bramką płatności jest Stripe. Pozwala ona na sprzedaż produktów niemalże na całym świecie. Nie ma też trudności z polskimi płatnościami, gdyż w ramach Stripe dostępny jest Blik i szybkie płatności Przelewy24.
Dlatego warunki prowizyjne za same płatności dyktowane są przez Stripe. MailingR natomiast jest dostępny w planie darmowym z ograniczeniem do 10 subskrybentów / 25 kursantów lub 100 darmowych subskrybentów.
Kolejny plan jest już płatny 79 zł miesięcznie przy płatności z góry za cały rok. Każdy kolejny plan zwiększa ograniczenia liczby subskrybentów płatnych, darmowych oraz kursantów. Jest to typowe rozwiązanie SAAS, z dość uczciwym cennikiem pakietów.
Zalety korzystania z MailingR do sprzedaży produktów cyfrowych
- natywne integracje z systemami fakturującymi – fakturownia, wfirma, ifirma
- natywne integracje z aplikacjami społecznościowymi: invision community, discord, slack
- natywne integracje z popularnymi narzędziami do wysyłki newsletterów: freshmail, mailerlite, active campaign, convert kit, getresponse oraz innymi
- możliwość wysyłki danych na webhook
- pozwala sprzedawać zarówno kurs i newsletter na raz
- pozwala tworzyć prosty landing
- minimalistyczny i szybki koszyk sprzedażowy
- automatyczne dodawanie maili do archiwum, które może być dostępne dla subskrybentów
- pozwala uruchomić system poleceń Twoich produktów i wysyłać automatyczne nagrody
- możliwość sprzedaży jednorazowych dostępów oraz subskrypcji
- możliwość połączenia z kolekcją NFT
- jest dostępna grupa wsparcia na Facebooku
Wady wykorzystania MailingR do sprzedaży produktów cyfrowych
- bardzo proste Landing Page
- niezbyt intuicyjny interfejs administratora
- bywają problemy z integracjami z discordem (jednakże support jest zawsze pomocny)
- ograniczenie do jednego pośrednika płatności (kwestia czasu)
- brak dostępu do API (kwestia czasu)
- brak natywnej integracji z GA / Pixelami w koszyku
Obserwując grupę użytkowników (na facebooku) można wywnioskować, że Bogusz oraz cała ekipa MailingR ma wiele planów, które ciągle realizują. Aplikacja jest stale rozwijana przy współpracy z Twórcami.
Czym kierować się przy wyborze platformy do sprzedaży produktów cyfrowych?
Na podstawie listy zalet, wad i możliwości wykorzystania tych narzędzi mógłbyś podjąć decyzję. Ale czy to byłaby świadoma decyzja? Nie jestem pewien.
Dlatego przedstawię Ci kilka wskazówek i pomogę Ci zdecydować.
Kiedy warto wybrać EasyCart do sprzedaży produktów?
- gdy Twoja strona / blog jest utrzymywana na platformie SAAS np.: Webflow
- gdy dopiero testujesz pomysł na produkt i nie chcesz wydawać zbyt wiele na uruchomienie sprzedaży
- gdy nie chcesz przejmować się technikaliami jak pilnowanie działania sklepu
- gdy lubisz korzystać z narzędzi low code / no code
- gdy po prostu jesteś fanem narzędzi EasyTools od Grzegorza i Adama
Kiedy warto wybrać WordPress i WooCommerce do sprzedaży produktów?
- gdy po prostu chcesz mieć wszystko “u siebie” i w jednym miejscu
- gdy masz już swoją stronę na WordPress, a Twój motyw jest gotowy na włączenie wtyczki WooCommerce
- gdy planujesz rozwijać platformę i dodawać funkcję membership / lms i inne
- gdy po prostu uwielbiasz WordPressa
- gdy wspierają Cię spece IT, którzy będą reagować na ewentualne problemy ze sklepem
- gdy potrzebujesz gotowych integracji z kurierami i innymi systemami księgowymi lub innymi
- gdy umiesz uruchomić sklep samemu na WordPress
Kiedy warto wybrać Sales CRM do sprzedaży?
- gdy już masz gotowe produkty i wiesz, że będziesz mieć sprzedaż
- gdy nie chcesz przejmować się działaniem hostingu w trakcie kampanii sprzedażowej
- gdy nie chcesz płacić dodatkowych prowizji od sprzedaży (poza prowizją dla bramki płatności)
- gdy zależy Ci na zaawansowanej analizie sprzedaży i segmentacji klientów w aplikacji
- gdy chcesz sprzedawać i produkty cyfrowe i fizyczne, ale bez tworzenia całego sklepu na swoim hostingu
- gdy po prostu jesteś fanem firmy Imker 😉
Kiedy warto wybrać MailingR do sprzedaży?
- gdy testujesz sprzedaż newslettera / kursu – darmowy plan
- gdy nie chcesz przejmować się działaniem platformy kursowej / sprzedażowej
- gdy zależy Ci na wbudowanych integracjach
- gdy chcesz mieć wszystko w jednym miejscu
- gdy jesteś w społeczności BFC 😉
- gdy po prostu jesteś fanem Bogusza Pękalskiego
Podsumowanie – narzędzia do sprzedaży produktów cyfrowych
To co? Zaczynasz sprzedaż produktów cyfrowych, a może fizycznych? Pamiętaj, że chętnie pomogę Ci przy konfiguracji wszystkich tych narzędzi.
Mam nadzieję, że ten wpis pozwoli Ci podjąć świadomą decyzję w zakresie wyboru odpowiedniego narzędzia do sprzedaży swoich treści cyfrowych i nie tylko.
Jak łatwiej podjąć decyzję?
Jeśli szukasz całego systemu, który pozwoli Ci zarządzać sprzedażą i tworzyć koszyki, zarządzać magazynem i segmentacją klientów, a dodatkowo nie chcesz płacić dodatkowych prowizji, to masz to wszystko w SalesCRM.
Jeśli szukasz prostego koszyka i nie potrzebujesz ogromu integracji, i nie przeszkadza Ci dodatkowa prowizja dla twórców koszyka to wybierz EasyCart.
Jeśli szukasz prostego narzędzia do sprzedaży newslettera lub kursu i społeczności, to zdecydowanie powinieneś wybrać MailingR.
Jeśli planujesz zbudowanie całej platformy z dedykowanymi rozwiązaniami i jesteś gotów wydać większą sumę na specjalistów, to zdecydowanie wybierz WordPress + WooCommerce.
Pamiętaj, że zanim zlecisz komuś przygotowanie sklepu czy strony warto dowiedzieć się, czy ta osoba ma kompetencje w tym zakresie. Dlatego dodatkowo zachęcam Cię do sprawdzenia mojego wpisu o współpracy z freelancerami czy też co warto wiedzieć przed zleceniem stworzenia strony www.
A jeśli jesteś ciekaw, ile kosztuje stworzenie strony www i chcesz poznać elementy, składające się na cenę strony www to zajrzyj do podlinkowanego wpisu.
Dołącz do mojego newslettera i odbierz checklistę landing page! Dzięki tej liście kontrolnej żaden ważny element nie zniweczy Twojej kampanii!
Wypełniając formularz zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych przez Webly Mate Sp. z o.o., NIP: 8272331034 w celu wysyłania newslettera, czyli informacji o produktach blogowych, usługach, nowościach czy promocjach zgodnie z polityką prywatności. Zgodę tę możesz w każdej chwili cofnąć.