Jaką platformę wybrać do sprzedaży e-booka? Koszyki dla produktów cyfrowych

8 min czytania
Jaką platformę wybrać do sprzedaży e-booka? Koszyki dla produktów cyfrowych

Każdy twórca internetowy prędzej czy później postanawia zacząć sprzedawać swoje produkty cyfrowe. Jednakże wtedy pojawia się pytanie, jaką platformę wybrać? Pokażę Ci zalety i wady dwóch różnych rozwiązań, tak abyś świadomie wybrał.

Sprzedaż e-booka przez EasyCart

Jednym z przykładowych rozwiązań jest platforma opracowana przez Polaków – Grzegorza Roga, Adama Overmenta Gospodarczyka i Piotra Palarza. Chłopaki tworzą cały ekosystem easytools, którego roadmapa jest obiecująca.

Sprzedaż produktów cyfrowych na EasyCart - Ten od WordPressa

EasyCart to banalny w obsłudze koszyk, który można już postrzegać jako platformę e-commerce dla twórców produktów cyfrowych.

Czy to znaczy, że nie można w nim sprzedać produktów fizycznych? Oczywiście można! Wystarczy dodać kilka obowiązkowych pól do formularza z danymi klienta.

Cennik sprzedaży produktów za pomocą EasyCart

EasyCart opiera swoje działanie na mieszaniu subskrypcji i prowizji w zależności od Twojego obrotu. Wyróżniają 3 plany w cenniku:

  • Starter – 2,95 % prowizji przy sprzedaży od 1000 zł do 5000 zł miesięcznie
  • Poboczny projekt – 1,95% prowizji przy sprzedaży od 5000 zł do 10000 zł miesięcznie
  • Przedsiębiorca – 0,95% prowizji przy sprzedaży powyżej 10000 zł miesięcznie

Dla osób niemieszczących się w widełkach jest przewidziana opłata 29 zł netto miesięcznie.

Dodatkowo ze względu na wykorzystanie bramki płatności Stripe płacisz dodatkowo około 1,5% + 1 zł od każdej transakcji. Stawki mogą być inne w momencie gdy czytasz ten artykuł.

Sprzedaż produktów cyfrowych bez działalności z EasyCart

Dodatkowo EasyCart pozwala Ci zacząć sprzedawać swoje produkty w modelu wydawniczym.

W takim przypadku biorą od Ciebie 5% prowizji. Jest to doskonałe rozwiązanie jeśli masz plan na produkt, ale nie chcesz pakować się od razu w działalność gospodarczą!

Rozliczanie się z klientami firmy za pomocą EasyCart

Jeśli chciałbyś ułatwić swoim klientom opłacanie faktur przez EasyCart i procesujesz więcej niż 50000 zł miesięcznie, to twórcy wychodzą Ci naprzeciw.

Możesz skontaktować się z obsługą EasyCart, by otrzymać specjalne warunki!

Zalety korzystania z EasyCart do sprzedaży produktów cyfrowych

Znasz już warunki korzystania z tego koszyka, dlatego zobacz listę zalet, które widzę w tym rozwiązaniu. Jest ich sporo!

  • minimum konfiguracji – wystarczy założyć i zweryfikować konto Stripe i połączyć je z EasyCart. Pamiętaj zadbać o regulaminy, politykę prywatności i informowanie o stosowanych metodach płatności na swojej stronie.
  • świetny UI i UX – strona koszyka dla Twoich produktów jest precyzyjna i prosta! Każdy element jest stworzony tak, by maksymalnie efektywnie sprzedawać!
  • integracje z aplikacjami do wystawiania faktur w cenie – możesz połączyć EasyCart za pomocą natywnych integracji z ifirma, wfirma czy infakt lub zastosować make lub zapier do innych integracji.
  • możliwość obsługi wystawiania faktur i zwrotów w ramach usługi Easybilling
  • łatwe współprace i afiliacja – możesz łatwo przygotować linki afiliacyjne z poziomu koszyka
  • nie myślimy o ochronie danych osobowych, bo jest to po stronie Stripe i EasyCart
  • wbudowane ratowanie koszyka za pomocą maili, sms, remarketingu
  • łatwiejsze wypełnienie danych dla klientów zwłąszcza gdy chcą fakturę – wystarczy podać NIP, a reszta danych zostanie automatycznie uzupełniona z GUS
  • możliwość zastrzeżenia dostępu do strony tylko dla klientów i zachęta zakupu dla osób posiadających link
  • jeśli ktoś kupił już cokolwiek za pomocą EasyCart, to Twój produkt prawdopodobnie kupi za pomocą jednego kliknięcia, bo jego dane będą zapisane
  • łatwe integracje za pomocą wysyłania danych na webhook narzędzi do automatyzacji Make lub Zapier
  • natywny blik, płatności kartami, subskrypcje – dzięki Stripe
  • wiele udogodnień jest w planach!

Wady korzystania z EasyCart do sprzedaży produktów cyfrowych

Jak każda platforma SAAS ma ona swoje wady, jednakże w porównaniu do ilości zalet, to kropla w morzu!

  • Jedna jedyna bramka płatności – Stripe (+ przelewy24, które są zintegrowane ze Stripe), a co za tym idzie zależność od jednego pośrednika i jego warunków rozliczeniowych. Planowane jest dodanie kolejnych integracji.
  • Dodatkowa prowizja dla EasyCart. Jednakże jest ona fair. Twórcy zarabiają jeśli Ty zarabiasz.
  • Przetwarzanie danych przez podmiot trzeci – to zaleta jak i wada. Częściowo ściąga z Ciebie odpowiedzialność, ale musisz o tym informować swoich klientów.

Możliwości wykorzystania EasyCart

Obecnie ten koszyk możemy wykorzystać głównie do sprzedaży produktów cyfrowych, ale też fizycznych jednakże nie jest to idealne rozwiązanie do uruchomienia platformy dla Twojej marki odzieżowej.

A przynajmniej nie teraz 😉 Zatem jak możesz teraz wykorzystać EasyCart?

  • sprzedaż e-booka / checklisty w formie pliku lub paczki .zip
  • sprzedaż dostępu do kursu online
  • sprzedaż dostępu do treści na stronie
  • sprzedaż dostępu do narzędzi online (wkrótce również EasyJSON)
  • sprzedaż dostępu do newslettera
  • sprzedaż dostępu do społeczności internetowej
  • sprzedaż produktów fizycznych (bez natywnej integracji z kurierami)

Narzędziem podobnym do EasyCart jest 1koszyk.

Źródła wiedzy i linki do narzędzi:

Sprzedaż e-booka przez WooCommerce

Zupełnie innym rozwiązaniem jest zastosowanie WordPressa i wtyczki WooCommerce, która dodaje funkcjonalność sklepu do Twojej strony. Więcej o WooCommerce przeczytasz w podlinkowanym wpisie.

WordPress i WooCommerce to jedno z najbardziej popularnych rozwiązań dla blogów i sklepów na świecie! Jest rozwijane przez firmę Automatic od wielu lat, a przede wszystkim jest darmowe!

Sprzedaż produktów cyfrowych na WooCommerce - Ten od WordPressa

Warunki sprzedaży produktów cyfrowych za pomocą WooCommerce

Warunki, na jakich sprzedajesz za pomocą WooCommerce są zależne od bramek płatności, które wybierzesz i ich warunków. Zobacz podlinkowany wpis i sprawdź różne bramki płatności!

Zwykle prowizje od transakcji wynoszą około 1%. Np.: Paynow.

Dodatkowe koszty mogą wynikać z wyboru wtyczek „premium” jak na przykład płatny kreator stron, wersja PRO wtyczki do analizy SEO, czy ewentualnie wtyczki do ratowania koszyków, cross sellingu i upsellingu, integracji z kurierami, łatwiejszego księgowania i regulacji prawnych czy inne.

Sprzedaż produktów za pomocą WooCommerce bez działalności gospodarczej

WooCommerce możesz również wykorzystać w ramach działalności nierejestrowanej do sprzedaży produktów cyfrowych lub fizycznych.

Wystarczy, że znajdziesz odpowiednią wtyczkę, która pozwoli Ci działać bez działalności nierejestrowanej.

Jedną z nich jest HotPay czy też Blue Media.

Zalety korzystania z WooCommerce do sprzedaży produktów cyfrowych

WooCommerce i WordPress mimo regularnej krytyki posiadają wiele zalet! A oto kilka z nich:

  • wszystko w jednym miejscu – tworzysz portal na którym możesz mieć landingi, blog i e-commerce!
  • nieograniczone możliwości rozwoju – dzięki swojej popularności, w repozytorium WordPressa znajdziesz ogrom wtyczek i motywów
  • wielu specjalistów i agencji gotowych do współpracy przy rozwoju Twojej platformy
  • możliwość dodania wielu doadtkowych modułów do marketing autoamtion, ratowania koszyków, crosssellingu i upsellingu
  • strony produktów i całego sklepu pracują na wizerunek Twojej domeny w wyszukiwarkach internetowych
  • wiele bramek płatności i różne prowizje (fantastyczne roziwązanie jeśli któraś postanowi zrobić fikołka i przestanie działać)
  • łatwe integracje z różnymi narzędziami CRMami i systemami reklamowymi

Wady korzystania z WooCommerce do sprzedaży produktów cyfrowych

Żadne rozwiązanie nie jest wolne od wad, tak samo jest w przypadku WooCommerce. Zobacz listę cech, które uważam za wady tego narzędzia:

  • niektóre prace mogą wymagać umiejętności technicznych
  • na pewnym pułapie ilości odwiedzin może pojawić się potrzeba przeniesienia na dedykowany serwer czy do chmury, co będzie wymagało pracy specjalistów
  • wiele jakościowych rozwiązań (wtyczek, motywów) wymaga płatnych subskrypcji
  • domyślnie UI i UX stron sklepowych nie jest zbyt przystępny i wymaga projektu i konfiguracji
  • system WordPress wymaga wdrożenia zabezpieczeń przed atakami hackerskimi
  • wszystko w jednym miejscu – jeśli Twoja strona przestanie odpowiadać to niestety masz również przerwę w sprzedaży

Możliwości wykorzystania WordPress i WooCommerce

Wykorzystanie WordPress i WooCommerce pozwala na bardzo dużo. Nie bez przyczyny niemalże połowa stron internetowych na świecie korzysta z WordPressa.

Możesz wykorzystać WooCommerce do:

  • sprzedaży dostępu do treści / narzędzi / stron www
  • sprzedaży produktów fizycznych
  • sprzedaży biletów na wydarzenia
  • sprzedaży ebooków / plików
  • sprzedaży dostępu do kursów
  • sprzedaży subskrypcji / pakietów
  • i wiele, wiele więcej!

Czym kierować się przy wyborze platformy do sprzedaży e-booka?

Na podstawie listy zalet, wad i możliwości wykorzystania tych narzędzi mógłbyś podjąć decyzję. Ale czy to byłaby świadoma decyzja? Nie jestem pewien.

Dlatego przedstawię Ci kilka wskazówek i pomogę Ci zdecydować.

Kiedy warto wybrać EasyCart do sprzedaży produktów?

  • gdy Twoja strona / blog jest utrzymywana na platformie SAAS np.: Webflow
  • gdy dopiero testujesz pomysł na produkt i nie chcesz wydawać zbyt wiele na uruchomienie sprzedaży
  • gdy nie chcesz przejmować się technikaliami jak pilnowanie działania sklepu
  • gdy lubisz korzystać z narzędzi low code / no code
  • gdy po prostu jesteś fanem narzędzi EasyTools od Grzegorza i Adama

Kiedy warto wybrać WordPress i WooCommerce do sprzedaży produktów?

  • gdy po prostu chcesz mieć wszystko „u siebie” i w jednym miejscu
  • gdy masz już swoją stronę na WordPress, a Twój motyw jest gotowy na włączenie wtyczki WooCommerce
  • gdy planujesz rozwijać platformę i dodawać funkcję membership / lms i inne
  • gdy po prostu uwielbiasz WordPressa
  • gdy wspierają Cię spece IT, którzy będą reagować na ewentualne problemy ze sklepem
  • gdy potrzebujesz gotowych integracji z kurierami i innymi systemami księgowymi lub innymi
  • gdy umiesz uruchomić sklep samemu na WordPress

Podsumowanie

To co, zaczynasz sprzedaż produktów cyfrowych, a może fizycznych? Pamiętaj, że chętnie pomogę Ci przy konfiguracji obu tych narzędzi.

Mam nadzieję, że ten wpis pozwoli Ci podjąć świadomą decyzję. Pamiętaj, że zanim zlecisz komuś przygotowanie sklepu czy strony warto dowiedzieć się, czy ta osoba ma kompetencje w tym zakresie.

Zachęcam Cię do sprawdzenia mojego wpisu o współpracy z freelancerami czy też co warto wiedzieć przed zleceniem stworzenia strony www.

A jeśli jesteś ciekaw, ile kosztuje stworzenie strony www i chcesz poznać elementy, składające się na cenę strony www to zajrzyj do podlinkowanego wpisu.

15 października, 2022 | Ten od WordPressa | Biznes