Jak nauczyć się SEO? Nauka pozycjonowania i optymalizacji – roadmapa

SEO i pozycjonowanie to podstawa dzisiejszego marketingu firm. Bo to właśnie dzięki tym działaniom strony mogą organicznie docierać do nowych odbiorców.

Czego musisz się nauczyć, by zostać specjalistą w tej dziedzinie lub samodzielnie prowadzić te działania w swojej firmie? Odpowiedź w poniższym artykule!

Roadmapa zagadnień i umiejętności z zakresu SEO, optymalizacji i pozycjonowania stron internetowych

Jak nauczyć się SEO? – poznaj ideę działania wyszukiwarek

Mówiąc o SEO, będę głównie odnosić się do wyszukiwarki Google, bo to ona obsługuje znaczącą większość zapytań internetowych (według różnych raportów jest to nawet 96% zapytań).

Dlatego ideę działania wyszukiwarek omówię również na przykładzie Google. W dużym uproszczeniu ideę działania silników wyszukiwarek przedstawia poniższy rysunek. Możemy go rozbić na bardzo proste 4 etapy.

Dołącz do mojego mini kursu mailowego z poradami dotyczącymi pozycjonowania lokalnego dla małych firm i właścicieli wizytówek Google Moja Firma. W pierwszym mailu otrzymasz checklistę optymalizacji wizytówki Google!

Wypełniając formularz zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych przez Webly Mate Sp. z o.o., NIP: 8272331034 w celu wysyłania newslettera, czyli informacji o produktach blogowych, usługach, nowościach czy promocjach zgodnie z polityką prywatności. Zgodę tę możesz w każdej chwili cofnąć.

Jak działają wyszukiwarki internetowe na przykładzie Google

Pierwszym etapem jest publikacja treści na Twojej stronie / serwisie internetowym w postaci nowej podstrony. Oczywistym jest, że będziesz chciał się podzielić ze światem, że takie coś stworzyłeś.

Gdy w różnych miejscach pojawią się linki do Twojej nowej podstrony lub poinformujesz o tym roboty wyszukiwarek (poprzez zgłoszenie w narzędziach webmasterskich) to tę stronę odwiedzi bot.

Roboty czy też crawlery (z angielskiego: to crawl – pełzać) pełzają po stronie i pobierają jej kod. Kod ten jest przekazywany algorytmom do analizy i oceny. Gdy wszystko pójdzie dobrze, to strona zostanie zaindeksowana.

W następnym etapie zaindeksowana strona zaczyna pojawiać się w wynikach wyszukiwania Google. Im wyższa ocena przyznana przez algorytm, tym wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania.

Jak wyszukiwarki oceniają strony? – nauka pozycjonowania

Jak konkretnie oceniają algorytmy Google wiedzą tylko ich twórcy (a może nawet nie)… Jednakże według wielu wytycznych, wskazówek i oficjalnych komentarzy John’a Mullera (Senior Webmaster Trends Analyst w Google – czyli łącznika Google z resztą świata) biorą one pod uwagę przydatność dla użytkowników.

To znaczy, że jeśli tworzysz treści wyczerpujące dany temat, Twoja strona jest szybka i przyjazna dla użytkowników, to masz znacznie większe szanse na pojawienie się w wynikach wyszukiwania niż inni.

Jednakże gdyby to było takie proste, to ja bym nie napisał tego artykułu, a ty byś go nie czytał, prawda?

Według wielu różnych źródeł pod uwagę brane są takie aspekty jak:

  • treść – musi być długa, unikalna, wyczerpująca temat i musi odpowiadać na pytanie internauty,
  • kod strony (HTML) – powinien zawierać tak zwane dane strukturalne (trochę więcej o nich poniżej) i powinien być poprawny semantycznie
  • autorytet domeny – wpływa na niego ilość odsyłaczy do twojej strony z innych stron (trochę więcej o nim poniżej)
  • szybkość strony – strona powinna być szybka
  • UX – strona powinna być przyjazna dla użytkowników
  • ogólna ocena całego Twojego serwisu internetowego

Nauka obsługi narzędzi SEO dla webmasterów

Wyszukiwarki by ułatwić prace sobie i Tobie udostępniają szereg narzędzi webmasterskich. Służą one przede wszystkim do komunikacji algorytmów wyszukiwarek z właścicielami stron.

Jednym z najbardziej popularnych jest Google Search Console – pozwala na monitorowanie fraz, na które wyświetla się Twoja strona, ich kliknięć, ale także mówi nam o orientacyjnej pozycji strony na daną frazę czy o zaangażowaniu użytkowników (CTR).

Aplikacja informuje nas o stanie witryny, wykrytych linkach przychodzących czy o wykrytych problemach. Poza elementami informacyjnymi zawiera ona możliwość interakcji tj.: możemy przesłać mapę witryny czy też zgłosić konkretny adres do indeksacji.

Podobnym rozwiązaniem jest narzędzie dla webmasterów od wyszukiwarki Bing. Zawiera identyczne funkcje, ale także pozwala na przeprowadzenie automatycznego, uproszczonego audytu strony.

Z raportu działania tego narzędzia dowiesz się o brakach w metadanych czy błędach na podstronach Twojego serwisu.

Istnieje również rosyjska wyszukiwarka Yandex i ona również udostępnia podobne narzędzia dla webmasterów, lecz z wiadomych względów nie udostępniam linka i sam z ich „dobrodziejstw” nie korzystam.

Nauka pisania tekstów pod SEO

Dobry content dla robota czy człowieka? Tak jak wspominałem już wcześniej, treści publikowane na Twoich stronach są oceniane przez algorytmy, które ciągle są uczone i ciągle są poprawiane.

To znaczy, że nie powinieneś skupiać się tylko na robotach. Najrozsądniejszym rozwiązaniem jest skupienie się na Twoich rzeczywistych odbiorcach – ludziach.

Jednakże pisząc teksty, musisz zwracać uwagę na frazy kluczowe i ich synonimy. Musisz pamiętać, że nadużywanie fraz kluczowych dla danej podstrony może spowodować, iż algorytmy wyszukiwarek uznają to za spam. W konsekwencji strona będzie miała obniżaną pozycję.

Pisząc tekst po prostu, pamiętaj o naturalności i nie powtarzaj zbyt często fraz kluczowych. Niestety nie ma idealnej liczby wystąpień frazy kluczowej w tekście.

Dlatego warto zrobić research i sprawdzić jak to wygląda na stronach konkurencji w top10 wyników wyszukiwania.

Według oficjalnych informacji od Google dla webmasterów ważnym aspektem jest odpowiednie wykorzystanie nagłówków w tekście, tak aby opisywały, to co znajduje się w kolejnych sekcjach tekstu oraz by zawierały frazy kluczowe.

Nauka pozycjonowania i SEO – aplikacje specjalistyczne

Jak w wielu innych branżach, tak i tutaj powstało i powstaje wiele rozwiązań, które pomagają monitorować swoje strony, poprawiać treści, reagować na zmiany w Google, badać konkurencje i nie tylko.

Dlatego jeśli myślisz o działaniach SEO, warto byś poznał niektóre z tych narzędzi, umiał analizować przekazywane przez nie dane i po prostu potrafił je obsługiwać.

Na co pozwalają aplikacje SEO?

  • research fraz kluczowych
  • raportowanie błędów SEO na stronie
  • analizowanie konkurencji pod kątem SEO
  • tworzenie strategii content marketingowych
  • wyszukiwanie stron, na których warto umieścić odsyłacze do swojej strony
  • tworzenie treści i ich dystrybucja
  • optymalizowanie treści
  • analizowanie rynku
  • monitoring internetu na frazy kluczowe
  • analizowanie lokalnego SEO
  • i wiele więcej

Do najbardziej popularnych narzędzi SEO należą:

  • Senuto
  • Ahrefs
  • Semrush
  • Screaming frog
  • Contadu
  • Surfer seo
  • i inne

Jak nauczyć się pozycjonowania? – optymalizacja onsite

To wszelkie działania, które odbywają się na stronie. W ich skład wchodzą:

  • tworzenie wartościowych treści
  • optymalizacja nagłówków
  • optymalizacja meta tagów title i description
  • poprawa nawigacji na stronie
  • poprawa szybkości strony
  • dodanie danych strukturalnych do strony

Czym jest Schema?

Schema to inaczej dane strukturalne, które pomagają robotom wyszukiwarek jeszcze lepiej rozumieć zawartość naszej strony. Dzięki danym strukturalnym Google może lepiej zaprezentować naszą stronę w wynikach wyszukiwania.

Do przykładowych danych strukturalnych zaliczamy:

  • Local Business – informacje o działalności
  • FAQ Page – znaczniki dla strony z często zadawanymi pytaniami
  • Breadcrumb – znaczniki dla nawigacji okruszkowej
  • i inne

Więcej informacji na ten temat znajdziesz na Schema.org

Czym jest offsite SEO?

To szereg działań podejmowanych poza naszą stroną internetową, które mają na celu poprawienie jej pozycjonowania. To przede wszystkim pozyskiwanie linków przychodzących do strony, by zwiększyć jej autorytet dla wyszukiwarek.

Linki można pozyskiwać w sposób płatny i darmowy. Najbardziej popularne miejsca, w których możesz publikować odsyłacze do swojej strony to:

  • zaprzyjaźnione blogi
  • social media
  • katalogi firmowe (NAP)
  • portale z ogłoszeniami
  • strony partnerów biznesowych

Poznanie taktyk SEO – Black Hat i White Hat

Tak jak w wielu innych branżach, tak i w seo mamy różne techniki działań. W tym przypadku wyróżniamy dwa rodzaje działań – jasne – White Hat i – zakazane – Black Hat.

White Hat SEO to wszelkie działania, mające na celu dobro internauty i zaspokojenie jego potrzeb w Internecie. Nakierowane są na dostarczanie odpowiednich treści, używanie dobrych praktyk UX i odpowiadanie na pytania internautów.

Black Hat SEO to działania nieakceptowane przez wyszukiwarki, lecz najsprytniejszym zwolennikom tych taktyk przynoszą szybkie efekty. Niestety nie mają one nic wspólnego z zaspokajaniem potrzeb użytkownika. Najczęściej wprowadzają one w błąd internautów.

Do złych technik zaliczamy:

  • keyword stuffing – upychanie słów kluczowych gdzie się da
  • pozyskiwanie linków ze źródeł z niedobrą reputacją
  • ukrywanie tekstów
  • i inne

Jak nauczyć się optymalizacji SEO? – Semantyka HTML

Do elementów optymalizacji technicznej SEO stron zaliczamy również optymalizacje HTML, tak aby strony były zgodne z semantyką.

To znaczy, że na stronie powinny zostać zastosowane odpowiednio znaczniki: nagłówków (h1,h2,h3,h4,h5,h6), header, footer, main, aside, article, details i innych.

Na przykład znacznik H1 to najważniejszy nagłówek na stronie, powinien być wysoko i opisywać to co internauta znajdzie na stronie. Nie powinno być pod nim kolejnych znaczników h1 lecz h2.

Jeśli wewnątrz fragmentu ze znacznikiem h2 musimy użyć kolejnych nagłówków by odpowiednio oznaczyć hierarchię tekstu, to powinniśmy wykorzystać nagłówek niższego poziomu h3.

Nie powinniśmy przeskakiwać z h1 do h3. Tak jak w tym tekście większość nagłówków to nagłówki drugiego poziomu (h2). Wyjątek stanowi nagłówek h3 – „Jak wyszukiwarki oceniają strony?” ponieważ jest on częścią większej sekcji o wyszukiwarkach.

Dowiedz się więcej o znacznikach HTML.

Jak nauczyć się pozycjonowania stron www? – obsługa systemów CMS

Do sprawnej publikacji nowych podstron Twoich serwisów warto poznać różne systemy zarządzania treścią CMS. Jeśli będziesz pracować na różnych systemach, to warto wiedzieć jak i gdzie możesz uzupełniać metadane stron, uzupełniać nawigację czy ingerować w kod stron.

Poznaj najbardziej popularne systemy CMS jak WordPress, Joomla, Drupal, czy dedykowane dla e-commerce: PrestaShop, Magento i inne.

Testy i ciągłe dokształcanie z zakresu SEO

Google ciągle pracuje nad poprawą doświadczeń internautów, ciągle zmienia się prezentacja wyników wyszukiwania. Zmieniają się czynniki rankingujące dlatego, Ty również nie powinieneś się tylko temu przyglądać.

Dlatego testuj różne nagłówki, różne metadane i dywersyfikuj źródła linków i ruchu na Twojej stronie. Wprowadzaj zmiany na stronach i obserwuj zmiany w narzędziach dla webmasterów!

Obserwuj starych wyjadaczy, którzy lepiej znają Google niż siebie samego

Pamiętaj, że SEO to część działań marketingowych, o których pisze wielu specjalistów. Obserwuj ich, czerp od nich wiedzę i ucz się na ICH błędach.

Mocno polecam Ci takie osoby jak:

  • Jakub Sawa
  • Paweł Gontarek
  • Grzegorz Strzelec

Źródła wiedzy:

  • Google developer Guidelines
  • Blog Semrush
  • Neil Patel Blog
  • Search Engine Land
  • Search Engine Journal
  • Ahrefs Blog

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *