Czym jest CMS? Jakie typy systemów zarządzania treścią wyróżniamy? Najpopularniejsze rozwiązania

Czym jest system CMS? Z jakiego systemu zarządzania treścią korzysta 455 milionów stron? Jakie są popularne rozwiązania na rynku CMS? Na te i na inne pytania odpowiem poniżej! Zapraszam do lektury!

CMS (z angielskiego content management system) to system zarządzania treścią strony internetowej. Jest to oprogramowanie umożliwiające w łatwy i przyjemny sposób edycje treści strony bez znajomości zagadnień technicznych i języków programowania. Najpopularniejsze systemy CMS to m.in. WordPress, Joomla i Drupal, które dominują na rynku polskim.

Popularne oprogramowanie CMS korzysta z PHP jako głównego języka programowania, bazy danych SQL i szablonów stron opartych o HTML i CSS. Jednakże dostęp do kodu jest bardzo często ograniczony z poziomu panelu administracyjnego.

Funkcje systemów CMS

  • intuicyjność i łatwość obsługi
  • kompleksowość w zarządzaniu treścią – możliwość edycji struktur, czcionek, ale też treści multimedialnych
  • zarządzanie strukturą stron i podstron
  • zarządzanie linkami (adresami podstron)
  • tworzenie kont użytkowników
  • możliwość rozbudowy o dodatkowe funkcje i funkcjonalności bez wiedzy technicznej
  • zarządzanie sklepem internetowym
  • zarządzanie metadanymi i innymi elementami ważnymi dla SEO
  • integracja z social mediami poprzez wyświetlanie feedu

Dodatkowo, Drupal umożliwia efektywne zarządzanie stroną internetową pośrednictwem rozbudowanego panelu administracyjnego.

Typy systemów zarządzania treścią strony www

  • Darmowe – Open Source – są to systemy, które są ogólnodostępne. Ich kod jest udostępniony publicznie, a co za tym idzie społeczność, może łatwo tworzyć nowe dodatki i edytować zawartość systemu, ale co najważniejsze dostosować jego funkcje do swoich potrzeb.
  • Płatne – SAAS – software as a service – oprogramowanie jako usługa, na rynku znajdziemy wiele płatnych narzędzi lecz ze względu na metodę dystrybucji nie są one tak łatwo edytowalne jak narzędzia Open Source. Dlatego dobór odpowiedniego SAAS powinien być poprzedzony wyczerpującym researchem.
  • Rozwiązania dedykowane – Autrskie CMS – są to systemy przygotowane na zamówienie, szyte na miarę i dostosowane do potrzeb zleceniodawcy. Jednakże należy pamiętać wtedy o podobnych ograniczeniach jak w przypadku SAAS. Dedykowane rozwiązania powinny być stale „utrzymywane” i rozwijane przez autora.

Jakie systemy CMS mamy na rynku?

Jednym z najbardziej popularnych rozwiązań typu open source jest WordPress. Według oficjalnych raportów różnych organizacji, w samym 2021 roku, był on wykorzystywany przez 455 000 000 stron internetowych.

Co ciekawe z technologii, z której korzysta WordPress – PHP – korzysta 71,5% stron internetowych, dostępnych na całym świecie.

System zarządzania treścią – CMS – WordPress

WordPress swoją popularność zawdzięcza przede wszystkim dostępności dodatków, ale też łatwości obsługi, intuicyjności i przejrzystości panelu administracyjnego. Do najpopularniejszych stron, korzystających z wordpressa należą: BBC czy Forbes.

Ten system CMS jest darmowy, jednakże twórcy dali możliwość utworzenia własnego bloga za pomocą tego oprogramowania w formie SAAS. Jest to możliwe na stronie wordpress.com.

W najuboższym pakiecie mamy ograniczony dostęp do panelu administracyjnego. Nie możemy edytować kodu HTML, CSS, PHP. Jedynie możemy korzystać z możliwości niektórych motywów i wtyczek. Dzięki WordPress, użytkownicy mogą zarządzać stroną i dodawać nową treść bez potrzeby znajomości kodu HTML.

Dlatego osobiście zalecam unikanie wspomnianej strony.

Panel systemu WordPress - Ten od WordPressa

System zarządzania treścią – CMS – Joomla

Innym przykładem popularnego systemu CMS jest Joomla. W porównaniu do WordPressa ten system jest wykorzystywany tylko przez trochę ponad 2 500 000 stron internetowych.

Posiada tylko kilka tysięcy dodatków. W moim odczuciu Joomla nie jest intuicyjna, a dodatki tworzone przez społeczność pozostawiają wiele do rzeczenia. Jednak znajdziesz wielu zwolenników tego rozwiązania.

Do najbardziej popularnych stron, które wykorzystują Joomle należy Linux czy uczelnia Harvard.

Jak wygląda panel administratora Joomla?

System zarządzania treścią – CMS – Drupal

Kolejnym popularnym systemem jest Drupal, który jest doskonałym rozwiązaniem do obsługi zaawansowanej strony internetowej. Umożliwia on łatwe tworzenie, edytowanie i aktualizowanie treści bez potrzeby znajomości języków programowania. Społeczność chwali ten system za bezpieczeństwo i elastyczność, ale też dostępne rozszerzenia.

Ponadto system oferuje bardzo rozbudowane API. Co ciekawe jedną z najbardziej popularnych stron na Drupalu jest oficjalna strona Tesli.

Jak wygląda system drupal - Ten od WordPressa

System zarządzania treścią – CMS- blogger

To darmowy system cms dostosowany do blogów. Pozwala na łatwe zaimplementowanie jednej z popularnych metod monetyzacji treści poprzez system reklam AdSense. Sprawdzi się dla początkujących blogerów i nie tylko!

System zarządzania treścią – CMS – Ghost

Ghost to bardzo intuicyjny i darmowy system do zarządzania treścią witryny. Głównym celem twórców tego oprogramowania było umożliwienie skupienia pisarzy na tworzeniu treści, a nie na tworzeniu strony internetowej.

Ten system CMS korzysta z JavaScript, jest dystrybuowany na licencji MIT, a do uruchomienia wymaga środowiska Node.js. Dlatego typowy serwer współdzielony może nie pozwolić Ci na uruchomienie tego oprogramowania.

System zarządzania treścią – Headless CMS – dotCMS

dotCMS to hybrydowy CMS, który jest skalowalnym i bezpiecznym rozwiązaniem na rynku systemów zarządzania treścią. Został stworzony w podejściu API-first, a to znaczy, że w porównaniu do innych CMS nie posiada on graficznego systemu do zarządzania witryną.

Jednakże jego cena może być ogromną barierą dla wielu przedsiębiorstw.

Ten system cms słynie z szybkości i wydajności. To dlatego, że jest oparty o pliki, a nie bazę danych. Jednakże to oznacza, że witryny oparte o Grav nie są najbardziej rozbudowane.

Za pomocą tego systemu zarządzania treścią zbudujesz stronę wizytówkę czy bloga, ale zapomnij o budowaniu sklepów czy bardziej złożonych witryn internetowych.

System zarządzania treścią – CMS – CraftCMS

CraftCMS to rozwiązanie, które łączy w sobie wiele możliwości różnych oprogramowań. W darmowej wersji pozwala tworzyć strony dla „siebie i przyjaciół”. W wersji płatnej od 299$ za projekt + 59$ rocznie za aktualizacje.

W płatnej wersji pozwala korzystać z GraphQL, pozwala dostosować panel administracyjny do swojego brandu i wiele więcej. Jest to rozwiązanie dedykowane dla osób znających się na programowaniu.

System zarządzania treścią – CMS i kreator stron – Webwavecms

Webwave to jeden z popularnych kreatorów stron internetowych stworzony przez Polaków. Pozwala stworzyć wizytówkę czy nawet sklep przy pomocy kreatora wizualnego.

Zawiera mnóstwo darmowych szablonów, różnego rodzaju animacje i interakcje oraz możliwość edycji responsywności strony.

System zarządzania treścią – CMS i kreator stron – Zyro

Zyro to płatne system CMS i kreator stron, który jest dostępny bez promocji od około 30 zł za miesiąc.

Pozwala w sposób wizualny metodą drag and drop na tworzenie prostych stron czy nawet sklepów internetowych. Oprogramowanie Zyro udostępnia wiele metod płatności, ale też narzędzia AI do stworzenia logo dla Twojej marki.

Systemy CMS dla e-commerce – zarządzanie sklepem

Każdy z wcześniej wymienionych CMSów umożliwia dodanie modułu e-commerce i uruchomienie sprzedaży na swojej stronie, lecz najbardziej popularny dodatek to WooCommerce – wtyczka dla WordPress.

Jednakże na rynku znajdziemy też typowe rozwiązania skrojone na miarę dla sklepów internetowych. I one również dzielą się przede wszystkim na darmowe systemy open-source i SAAS.

CMS dla e-commerce – Presta Shop

Presta Shop to najbardziej popularna platforma dla e-commerce, w I kwartale 2022 roku korzystało z niej około 220 000 sklepów na całym świecie, a w Polsce około 19 000.

Presta shop to nie tylko platforma, ale też społeczność, zrzeszająca ponad 1 000 000 członków, ponad tysiąc współautorów modułów i ponad 250 agencji partnerskich, zajmujących się wdrażaniem i obsługą sklepów w tej technologii.

Stworzenie sklepu na PS może Cię kosztować od kilkuset złotych do kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Jak wygląda Presta Shop - Ten od WordPressa

CMS dla wielkich e-commerce – Magento

Kolejnym popularnym systemem do sprzedaży online jest Magento (Adobe Commerce), którego wdrożenie będzie znacznie droższe. Jest to system, z którym nie poradzisz sobie na własną rękę tak jak w przypadku poprzednich rozwiązań.

Magento jest rekomendowane dla wielkich sklepów i marketplaceów (powyżej kilkudziesięciu tysięcy produktów). Jego wdrożenie i utrzymanie może kosztować nawet od kilkudziesięciu tycięcy do nawet milionów złotych (według danych od partnerów Magento).

Jak wygląda panel magento - Ten od WordPressa

Platforma SAAS dla e-commerce – Shoper

Jedną z najczęściej wybieranych platform e-commerce, w wersji SAAS jest Shoper. Platformy e-commerce w wersji SAAS, mają to do siebie, że ich dostosowanie do swoich potrzeb jest ograniczone. Lecz z Shoperem poradzi sobie laik, jak i osoba techniczna.

Niegdyś jednym z konkurentów tej platformy było Shoplo, które zostało przejętę przez Shopera.

Shoper w zależności od planu pozwala na budowanie małych jak i dużych sklepów. Ma wbudowany moduł aktualności/bloga, ale także bogate repozytorium płatnych i darmowych dodatków. Dowiedz się więcej o shoperze

Jak wygląda panel administracyjny shoper - Ten od WordPressa

Inne platformy SAAS dla e-commerce

Na polskim rynku popularne również są inne rozwiązania do zarządzania sklepami i sprzedażą:

Każda z platform ma swoje zalety i wady, dlatego jeśli zastanawiasz się nad stworzeniem sklepu, to nie podejmuj decyzji pochopnie. Zadbaj o dobry research, bo zmiana platformy może być kosztowna…

Dlaczego musisz wiedzieć, czym jest system CMS?

Pozostał jeszcze jeden typ cms do opisania i to właśnie teraz im się przyjrzymy. Są to autorskie systemy zarządzania treścią, tworzone na zamówienie. Sam odradzam tego typu twory. Dlaczego?

Zadbanie o bezpieczeństwo przy tworzeniu autorskiego systemu CMS może być znacznie trudniejsze niż w przypadku stale aktualizowanych systemów open source.

Budując swoją pierwszą stronę, możesz nie znać wszystkich zagadnień technicznych, a nieuwzględnienie ich w projekcie autorskiego systemu CMS spowoduje u Ciebie frustracje…

Prawdopodobnie będzie również wymagało ponoszenia dodatkowych kosztów wraz z każdym ulepszeniem kodu źródłowego narzędzia.

Wielu początkujących programistów i twórców stron internetowych czy też aplikacji rekomenduje własne, lekkie, przyjemne i przemyślane rozwiązanie w postaci strony bez systemu CMS lub autorski cms, który zwiąże Cię z twórcą.

Co jeśli twórca strony / aplikacji zakończy działalność, bo wsparcie tego projektu będzie dla niego zbyt angażujące / zbyt kosztowne?

Zostajesz na lodzie, bez pomocy i najprawdopodobniej znowu wydasz pieniądze, by stworzyć stronę na nowo, na innej platformie.

Oparcie swojej strony o CMS WordPress zapewnia Ci bezpieczeństwo i pewność, że specjalistów od tego systemu zarządzania treścią znajdziesz niemalże wszędzie.

Jaki system CMS wybrać? Moja rekomendacja

Jak pewnie się domyślasz po nazwie mojego bloga, ja rekomenduje na początku wykorzystanie WordPressa. To jest game changer wśród CMSów i technologii internetowych. Doskonale sprawdzi się w przypadku prostych jak i rozbudowanych sklepów, i stron wizytówkowych czy blogów.

Natomiast na dedykowane rozwiązania, które nie korzystają z projektów open source powinny decydować się firmy o pewnej pozycji na rynku, stałych dochodach i posiadają grupę specjalistów, którzy stale będą doglądać danego systemu CMS.

Jeśli zastanawiasz się nad oddelegowaniem stworzenia strony internetowej, to sprawdź jakich błędów musisz unikać.

Dołącz do mojego newslettera i odbierz checklistę landing page! Dzięki tej liście kontrolnej żaden ważny element nie zniweczy Twojej kampanii!

Wypełniając formularz zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych przez Webly Mate Sp. z o.o., NIP: 8272331034 w celu wysyłania newslettera, czyli informacji o produktach blogowych, usługach, nowościach czy promocjach zgodnie z polityką prywatności. Zgodę tę możesz w każdej chwili cofnąć.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *