Obsługa i konfiguracja podstawowych ustawień WordPress

6 min czytania
Obsługa ustawień WordPress – ogólne, pisanie, czytanie, bezpośrednie odnośniki

Ustawienia WordPress to jeden z pierwszych elementów, które powinny zostać przez Ciebie skonfigurowane. W tym wpisie na tapet biorę ustawienia ogólne, pisanie, czytanie i bezpośrednie odnośniki.

Ustawienia główne – ogólne WordPress

Pierwszy najważniejszy element, w tej zakładce pozwala określić nazwę naszej witryny, która domyślnie jest umieszczana w panelu WordPress, ale również jest dodawana do meta tytułu za pomocą wtyczek SEO oraz domyślnie przez nasz CMS.

Slogan domyślnie wykorzystywany jest do meta opisu strony, w przypadku gdy strona korzysta z Yoast, RankMath lub innej wtyczki SEO, to slogan staje się bezużyteczny. Zdarza się, że jest on również wykorzystywane przez niektóre motywy i jest wyświetlany np.: na stronie głównej.

Adres WordPress (URL) i adres witryny – jeśli nie korzystasz z funkcjonalności multisite, to adresy powinny być identyczne. Multisite pozwala na zarządzanie kilkoma witrynami za pomocą jednego panelu CMS.

Adres e-mail administratora – tutaj powinien być Twój działający adres e-mail, z którym możesz logować się do panelu, ale także na ten adres wysyłane są powiadomienia z WP (ze względów bezpieczeństwa nie udostępniam swojego adresu administratora).

Ustawienia ogólne WordPressa - Ten od WordPressa

Członkostwo – włączenie opcji „każdy może się zarejestrować” spowoduje udostępnienie adresu url, który będzie zawierać formularz rejestracyjny do Twojego WordPressa. Domyślnie ta opcja jest wyłączona, i również to Ci sugeruję. Wdrożenie członkostwa w Twojej witrynie powinno być przemyślane, gdyż nieodpowiednio skonfigurowane może narazić witrynę na niebezpieczeństwo.

Domyślna rola nowych użytkowników – to ustawienie ma swoje odzwierciedlenie tylko jeśli włączysz poprzednią opcję. Jeśli zdecydujesz się na otwarcie rejestracji na swojej stronie to subskrybent to najmniej uprzywilejowana rola użytkownika na stronie, który nie ma dostępu do edycji danych w CMS.

Język witryny i strefa czasowa – określa w jakim języku jest strona, co bezpośrednio przekłada się na metatagi w sekcji head dla robotów wyszukiwarek (a przynajmniej powinno) oraz język WordPressa, strefa czasowa odpowiada za skonfigurowanie czasu, według którego publikujemy nasze strony oraz wpisy. Z tym ustawieniem powiązane są również formaty daty i godziny oraz pierwszy dzień tygodnia, które możesz ustawić tak jak Ci wygodnie.

Ustawienia pisania WordPress

Ustawienia pisania WordPress - Ten od WordPressa

Ustawienia pisania to znacznie bardziej zaawansowana zakładka. Jej odpowiednia konfiguracja odpowiada za możliwość publikacji wpisów za pomocą wysyłania maila na „tajny” adres e-mail, za pomocą protokołu POP3.

Jednakże znajdziemy tu również takie elementy jak domyślne kategorie i formaty wpisów.

Domyślna kategoria wpisów – odpowiada za domyślne przypisanie kategorii nowo utworzonego wpisu. Domyślnie jest to „bez kategorii” jednak jeśli już utworzyłeś inne kategorie, to możesz przypisać, którą chcesz.

Domyślny format wpisu – zgodnie z nazwą odpowiada za domyślne przypisanie formatu do wpisów, które zostaną utworzone w przyszłości. Sugeruję pozostawienie tego ustawienia bez zmian.

Ustawienia czytania WordPress

W tej zakładce znajdziemy najważniejsze elementy, które odpowiadają za prezentację naszego bloga i strony głównej oraz to czy strona ma pozwalać robotom wyszukiwarek na indeksacje.

Strona główna wyświetla – to ustawienie odpowiada za szablon, na który wskazuje domena Twojej strony. Pierwsza opcja „twoje najnowsze wpisy” spowoduje, iż strona główna będzie wskazywała na listing najnowszych wpisów blogowych, czyli szablon home.php lub index.php z odpowiednimi warunkami. To ustawienie mocno ogranicza wygląd naszej strony głównej, dlatego lepszym wyborem jest statyczna strona.

Dzięki temu możemy stworzyć dedykowane strony, które będą odpowiedzialne za stronę główną oraz stronę z naszymi wpisami. Co ciekawe nie musisz wybierać strony ze wpisami, lecz tylko stronę główną.

Ustawienia czytania WordPress - Ten od WordPressa

Strony bloga wyświetlają maksymalnie – za pomocą tego ustawienia (jeśli Twój motyw jest odpowiednio stworzony) możesz określić, ile wpisów będzie wyświetlanych na stronach listujących wpisy (tagi i kategorie wpisów).

Kanały nowości wyświetlają ostatnie – ustawienie podobne do poprzedniego, odpowiada za ilość wyświetlanych informacji za pomocą „kanału nowości”. Nie wszystkie motywy wspierają to rozwiązanie, tak samo jak w przypadku poprzedniego elementu, ponieważ programiści mogą zakodować tę liczbę bez uwzględnienia ustawień.

Dla każdego wpisu w kanale informacyjnym włączając – to ustawienie odpowiada za to, co jest wyświetlane na listingu wpisów na stronie bloga. Zajawka to skrót naszego wpisu, który możesz napisać samemu (ustawienia wpisu po prawej stronie, w panelu edycji wpisu). Jeśli wybierzesz opcję „całą treść” to na listingu wpisów będzie wyświetlana cała treść każdego z opublikowanych wpisów.

Widoczność w wyszukiwarkach – to ustawienie, gdy je włączymy spowoduje dodanie do wszystkich stron meta tagu robots z zawartością noindex, nofollow. Przez to roboty wyszukiwarek nie będą indeksować Twojej witryny. Jest to jedno z krytycznych ustawień, które może spowodować, iż Twoja witryna zniknie z Gogole i innych wyszukiwarek.

Ustawienia permalinków – bezpośrednie odnośniki WordPress

Zgodnie z informacjami przekazywanymi przez twórców oraz informacje zawarte w systemie, dzięki tym ustawieniom możemy stworzyć własną strukturę odnośników do stron, wpisów, kategorii i tagów oraz innych typów wpisów (jeśli istnieją). Jednakże jeśli twój serwis już zawiera strony i wpisy, to nie powinieneś wprowadzać zmian w tych ustawieniach, bez wiedzy z zakresu SEO.

Ustawienia bezpośrednich odnośników, permalinków WordPress - Ten od WordPressa

Każdy z dostępnych gotowych formatów pokazuje, jak będzie wyglądał bezpośredni odnośnik do wpisu poza własnym formatem, w którym możemy umieścić takie tagi jak: rok, miesiąc, dzień, godzina, minuta, sekunda – z daty publikacji, numer id publikacji, nazwa wpisu, kategoria wpisu, autor wpisu.

Jednakże jeśli nie masz pojęcia, jak powinny wyglądać odnośniki do Twoich wpisów to najlepiej zostawić format „nazwa wpisu”.

Baza odnośnika kategorii i alias tagów – w tym miejscu możesz określić, jak będzie wyglądać prefiks kategorii oraz tagów w odnośnikach do nich. Pamiętaj, że te wartości nie mogą być identyczne lub kolidować już z innymi, ponieważ Twój serwis może przestać działać (w całości lub pod niektórymi adresami URL).

18 marca, 2022 | Ten od WordPressa | Obsługa WordPressa