5 narzędzi do analizy ruchu na Twojej stronie lub blogu

4 min czytania
5 narzędzi do analizy ruchu na Twojej stronie lub blogu

Skoro już masz stronę, sklep online lub bloga to warto wiedzieć, jak do Ciebie docierają kolejni użytkownicy. W internecie znajdziemy wiele gotowych rozwiązań tego typu. Ale zacznijmy od tego po co, w ogóle zbierać takie informacje i jak możemy to zrobić.

Po co śledzić ruch na stronie?

Zastanawiasz się, po co masz zbierać takie dane? To proste, dzięki tym informacjom dowiesz się jakie treści na Twojej stronie są najbardziej interesujące, które produkty są najczęściej oglądane, a które najmniej.

Ponadto, dzięki zbieraniu informacji o ruchu na Twojej stronie znajdziesz potencjalne błędy, które mogą odstraszać użytkowników. Dowiesz się również, skąd pochodzą użytkownicy odwiedzający Twoją stronę.

Jak możesz zbierać wszystkie te informacje? Możesz wykorzystać do tego kilka narzędzi.

Obecność w wyszukiwarkach

Zacznijmy od narzędzi, które pozwolą sprawdzić Ci obecność Twojej strony w wyszukiwarce. Służą do tego rozwiązania twórców tych wyszukiwarek, czyli: Bing, Google, Yandex. Dzięki nim sprawdzisz, na jakie zapytania wyświetlają się Twoje treści.

Dodatkowo sprawdzisz, na jakich stronach znajdują się odnośniki do twojej strony. Narzędzie poinformuje Cię również o błędach na Twojej stronie i rozpoznanych rozszerzeniach wyszukiwania.

Google Search Console

Google Search Console to twór od najbardziej liczącego się giganta. By zacząć korzystać z tego narzędzia, musisz założyć konto w Google, a następnie zweryfikować posiadanie strony.

Możesz to zrobić za pomocą dodania meta tagu w sekcji head lub dodania dodatkowego rekordu DNS na swoim serwerze.

Bing for webmaster

Kolejnym rozwiązaniem jest konsola od twórców wyszukiwarki Bing. Ma niemalże identyczne możliwości jak Google Search Console. Ponadto za pomocą tego narzędzia możesz sprawdzić, jak użytkownicy poruszają się po Twojej stronie (Heatmapy).

Możesz łatwo potwierdzić własność strony jeśli korzystasz już z Google Search Console, za pomocą importu danych.

Yandex for webmaster

Ostatnim tego typu rozwiązaniem jest narzędzie opracowane przez rosyjską wyszukiwarkę Yandex. Tak samo jak Bing udostępnia Ci wiele możliwości sprawdzania zachowań użytkowników na Twojej stronie.

Najszybszą metodą weryfikacji jest dodanie meta tagu w sekcji head Twojej strony.

Google analytics – analityka na Twojej stronie

Do analityki w czasie rzeczywistym, śledzenia konwersji i wielu innych czynności użytkowników, najbardziej popularnym narzędziem jest Google Analytics.

Narzędzie to za pomocą kodu w Java Script tworzy ciasteczka, które krążą za użytkownikiem po Twojej stronie i reagują na jego zachowania, a następnie przekazują te dane do panelu Google Analytics.

Dodanie Google Analytics do Twojej strony

By korzystać z tego narzędzia, również musisz posiadać konto Google. By zacząć zbierać dane ze swojej strony, musisz przejść przez proces konfiguracji narzędzia, a następnie wkleić wygenerowany kod na swojej stronie.

Po szczegóły tego procesu odsyłam Cię do samego Google.

Alternatywy dla Google Analytics

Należy pamiętać, że każdy dodatkowy skrypt w Java Script na Twojej stronie może ją spowalniać. Czy Google Analytics to jedyne tego typu narzędzie? Nie, ale jest to jedno z najlepszych i darmowych narzędzi!

WP Statistics i dane z serwera

Jedną z alternatyw dla stron opartych o WordPressa jest wtyczka WP Statistics. Jest to narzędzie, które nie przesyła na zewnątrz danych, lecz pozostawia je na Twoim serwerze.

Inną alternatywą są narzędzia udostępniane przez naszego hostingodawce. Większość serwerów zbiera informacje o ilości wyświetleń konkretnych adresów, nie będzie to tak ciekawy raport jak w przypadku Google Analytics, ale również pokaże Ci wiele ciekawych danych.

Crazy Egg / Heap (Płatne narzędzia do analityki)

Na rynku znajdziemy również wiele płatnych narzędzi, które pozwalają śledzić zachowania użytkowników na Twoich stronach czy aplikacjach webowych.

Crazy Egg pozwala na śledzenie zachowań użytkowników, tworzenie map cieplnych, audytów aplikacji i stron, testy A / B oraz badania satysfakcji użytkowników.

Heap to bardziej zaawansowane narzędzie, które możesz wykorzystywać w swoich aplikacjach SAAS i innych, do badania zachowań użytkowników. Samo narzędzie skupia się na analizie zbieranych danych i wykrywa korelacje danych, których zwykle sami możemy nie dostrzec.

Polityka prywatności a analityka na stronie

Jeśli zdecydujesz się na zastosowanie narzędzi analitycznych na swojej stronie, które korzystają z technologii cookies lub innych, które pozwalają śledzić poczynania użytkownika, to musisz uwzględnić to w polityce prywatności na swojej stronie.

Znacznie więcej o możliwościach Google Analytics dowiesz się od:

Macieja Lewińskiego – szkoleniowca i autora newslettera pimp my analytics.

Karola Dziedzica – szkoleniowca, autora newslettera i speca od Google Ads.

5 lutego, 2022 | Ten od WordPressa | Poradniki, Web Developer