Platforma dla e-commerce z wykorzystaniem WordPress. Poznaj WooCommerce!

8 min czytania
Platforma dla e-commerce z wykorzystaniem WordPress. Poznaj WooCommerce!

E-commerce, czyli handel elektroniczny, czy też e-handel od kilku lat zalicza coraz większe wzrosty popularności. Co raz więcej firm przenosi się do świata online lub tworzy platformy e-commerce, by zwiększać swoje przychody. Według raportu Gemius z internetu korzysta 26 000 000 osób w samej Polsce, z czego, aż 77% robi zakupy głównie online.

Największy wzrost zainteresowania e-commercem można było zauważyć z początkiem pandemii i nakładaniem kolejnych obostrzeń. Według różnych raportów największy wzrost sprzedaży zaliczyły takie kategorie jak: leki bez recepty czy produkty spożywcze.

Platforma do sprzedaży w Internecie

Do stworzenia swojej platformy e-commerce możesz wykorzystać rozwiązania płatne SAAS jak: Shoper, Sellingo, Shopify, Idosell, Skyshop, Redcart, Wix, Vendero czy też proste w obsłudze koszyki jak 1Koszyk czy EasyCart.

Na rynku znajdziesz również darmowe rozwiązania open-source jak: Magento, AbanteCart, OpenCart, Shopware, Prestashop czy WordPress+WooCommerce, na których się teraz skupimy.

WordPress jak już pewnie wiesz, jest narzędziem typu CMS (z ang.: content managment system), jednak dzięki wtyczkom możesz rozbudować jego funkcjonalność właśnie o sklep internetowy. Najpopularniejszym rozwiązaniem do sprzedaży na WordPress jest WooCommerce.

WooCommerce i jego możliwości

Jest to darmowa wtyczka, stworzona przez autorów samego WordPressa, dzięki czemu jest w 100% kompatybilna z tym CMS i jest na bieżąco aktualizowana, a wszelkie podatności są neutralizowane. Dodaje możliwość sprzedawania produktów, kontroli ich stanów magazynowych, informowania o statusie zamówienia klientów, tworzenie raportów ze sprzedaży, ale również umożliwia tworzenie kodów rabatowych i wiele więcej.

Konfiguracja sklepu internetowego na WordPress

Po instalacji tej wtyczki powinieneś przejść proces konfiguracji, w którym uzupełnisz dane sklepu (adres, kraj, adres e-mail), branże, typy produktów (w tym miejscu, mamy do wyboru produkty fizyczne i do pobrania – darmowe oraz płatne dodatki jak: subskrypcje, członkostwo, rezerwacje, zestawy, produkty konfigurowalne).

Kolejny etap to dane do statystyk WooCommerce o tym ile produktów planujesz sprzedawać i czy już sprzedajesz, ale także rekomendowane, darmowe funkcje w postaci dodatkowych wtyczek do mailingu, czy też Jetpack (który Ci odradzam, ale o tym opowiem innym razem ).

Wybór motywu dla sklepu internetowego

Ostatnim elementem konfiguracji jest wybór motywu, który możesz pominąć. Domyślnie rekomendowany jest StoreFront (darmowy), który jest dość prosty, ale przy odrobinie pracy dostosujesz go do swoich wymagań. Jednak więcej informacji na temat motywów będzie później.

Produkty w WooCommerce

Dwa podstawowe (darmowe) typy produktów, jakie możesz sprzedawać dzięki tej wtyczce to produkty fizyczne oraz produkty cyfrowe lub wirtualne. Każdy produkt może mieć ograniczony stan magazynowy, może mieć swoją wagę, która jest uwzględniana w metodach wysyłki, może mieć swoje atrybuty, ale też możesz przypisywać produkty up-sell i cross-sell, czy produkty powiązane.

Ponadto, do każdego produktu można przypisywać kategorie, tagi, wiele obrazków czy też klient może napisać do niego opinie.

W ramach sprzedaży produktów cyfrowych (np.: ebooków) klient po opłaceniu zamówienia i zmianie jego statusu otrzyma maila z linkiem do pobrania ebooka. Co ciekawe, możesz ograniczyć ilość pobrań, po której wyczerpaniu link przestanie działać.

Możliwości woocomerce - automatyzacje, wysyłka, płatności, integracje

Sprzedaż usług w WooCommerce

WooCommerce pozwala Ci sprzedawać produkty wirtualne i produkty cyfrowe. A co za tym idzie, możesz wykorzystać tego typu produkty do sprzedaży swoich usług w stałej cenie np.: konsultacji.

Jeśli zdecydujesz się na tworzenie kursów online i sprzedaż ich za pomocą WordPress, to możesz korzystać z darmowych rozwiązań lub możesz wykorzystać płatne, przeznaczone tylko do tego typu produktów rozwiązania jak Publigo, LearnDash lub inne.

Jeśli sprzedajesz usługi, na które trzeba się umówić, to doskonale sprawdzi się Amelia, która wprowadza do Twojego CMS kalendarz z możliwością rezerwacji wizyt i opłacenia ich, ale także posiada wiele udogodnień związanych z tym modelem biznesowym.

Sprzedaż biletów na WordPress - Ten od WordPressa

Sprzedaż biletów w WooCommerce

Mimo wielkich możliwości WooCommerce, twórcy nie przewidzieli sprzedaży biletów na wydarzenia. Tego typu rozwiązanie wymaga od razu generowania biletów, a co za tym idzie kodów kreskowych, które będą mogły być weryfikowane na miejscu wydarzenia.

Jednakże społeczność WordPress’a zadbała o to i powstało kilka wtyczek tego typu: są to tickera czy Event tickets manager for WooCommerce.

Dropshipping z wykorzystaniem WooCommerce

Dropshipping to coraz bardziej popularna odmiana sprzedaży w internecie. Ideą dropshippingu jest sprzedaż produktów bezpośrednio od dostawców, dzięki czemu nie martwisz się magazynowaniem towarów i pozyskiwaniem ich, co bezpośrednio przekłada się na mniejsze ryzyko inwestycyjne.

Jednym z polecanych rozwiązań do tego typu sprzedaży jest WP All Import XML, który pozwala Ci zaimportować dane o produktach od Twojego dostawcy bezpośrednio z przesłanego przez niego pliku w formacie XML, czy też adresu URL prowadzącego do tego pliku.

Znajdziesz również wiele innych rozwiązań przeznaczonych tylko do dropshippingu jak np.: wtyczka od WPDesk.

Bramki płatności na WooCommerce

Płatności automatyczne i tradycyjne

Podstawowym elementem sprawnie działającego e-commerce są płatności, które niemalże od razu pozwalają przystąpić do realizacji zamówienia, bowiem informują sklep i klienta o wpłacie do pośrednika.

Wraz z rozwojem e-commerce powstaje wiele rozwiązań płatniczych i powstają coraz to nowsi pośrednicy płatności jak: tpay, przelewy24, payu, hotpay, paynow, stripe i inne. Przed wyborem konkretnego pośrednika sugeruje Ci zapoznać się z ich prowizjami od transakcji, ceną zwrotów oraz ceną wypłaty środków.

Zobacz ten artykuł, zanim wybierzesz bramki płatności!

Ten od WordPressa

Jednakże warto wspomnieć, iż Twój sklep może działać bez pośredników płatności, a ty możesz oferować swoje produkty po zaksięgowaniu tradycyjnego przelewu na Twoim koncie. Jednakże wraz ze wzrostem zainteresowania Twoimi produktami będziesz zmuszony do korzystania z bramek płatności.

Faktury automatyczne i ręczne

By prowadzić legalny sklep, powinieneś wystawiać faktury swoim klientom. I ten proces również został ułatwiony przez wtyczki stworzone przez społeczność WordPress’a.

Możesz opracowywać i wysyłać ręcznie faktury po zrealizowaniu zamówienia, lecz dzięki wtyczkom od wpdesk, woocommerce pdf czy od naszych polskich rozwiązań typu ifirma, wfirma, fakturownia lub infakt, cały ten proces będzie zautomatyzowany.

Wysyłka produktów – integracja z kurierami

Cały proces generowania powiadomień dla kurierów, rejestracji przesyłek w ich systemach oraz informowania klienta o przesyłce może zostać zautomatyzowany.

Kurierzy i pośrednicy pozwalają na integracje Twojego sklepu z ich systemami za pomocą ich wtyczek tak jak w przypadku wcześniej omawianych funkcji sklepu internetowego na WordPress. Do automatycznej obsługi możesz wykorzystać rozwiązania typu Apaczka, Furgonetka czy nawet Inpost, czy DHL.

Integracja z marketplacemi na WooCommerce

Integracja z marketplace’ami i systemami reklamowymi

Jednym z ważnych elementów rozwoju e-commerce jest podbój różnych marketplaceów. Dzięki dywersyfikacji źródeł zamówień nie polegasz tylko na promowaniu twojej strony. Możesz umieszczać również swoje produkty na Allegro, Amazon, Facebook i innych platformach.

Możesz do tego wykorzystać wtyczki, które łączą te platformy z Twoim sklepem i są to na przykład integromat, zapier czy baselinker. Integracja z marketplacem to tylko jedna z ogromu funkcji tych narzędzi.

Swój sklep internetowy możesz połączyć z pikselami facebooka, Google Ads oraz innych systemów reklamowych, które pozwolą mierzyć konwersje z reklam, tworzyć listy remarketingowe i docierać do jeszcze większej ilości klientów.

Motyw dla woocommerce - UI i UX

Motyw dla Twojego sklepu na WooCommerce

Tak jak wcześniej wspomniałem, domyślnie rekomendowanym motywem dla Twojego sklepu jest Storefront, lecz w repozytorium znajdziesz wiele innych darmowych rozwiązań jak: Astra czy OceanWP lub płatne, których nie znajdziesz w repozytorium motywów – Shoptimizer.

Płatne motywy są dostępne w opcji abonamentowej, to znaczy, że płacisz co miesiąc lub za rok (co rok), a w zamian dostajesz stały dostęp do aktualizacji i wsparcia. Będzie to wciąż tańsze rozwiązanie niż stworzenie dedykowanego motywu przez agencje, ale też bezpieczniejsze niż opracowanie motywu przez laika za pomocą pagebuilderów.

Wybierając motyw dla swojego sklepu, pamiętaj nie tylko o estetyce całego sklepu, ale też o jego intuicyjności. Zadbaj o UI i UX, architekturę informacji, opisy produktów i kategorii, pokazuj social proof za pomocą otrzymanych opinii na niezależnych portalach oraz pod swoimi produktami.

Zadbaj o dostępność wszystkich metod wysyłki i płatności, w tym również płatność za pobraniem.

Zobacz aspekty prawne dla e-commerce, o których musisz pamiętać

Ten od WordPressa

Chcę stworzyć swój e-commerce, od czego zacząć?

Odpowiedź jest prosta! Zacznij od edukacji, skoro nie wiesz, od czego zacząć. By stworzyć e-commerce, który będzie sprzedawać i zarabiać na siebie musisz mieć wiedzę, choć z jednego z obszarów, których dotyka cały handel internetowy, a do pozostałych znajdź wspólnika / wspólników.

Jeśli chcesz przetestować pomysł na produkt, zacznij od sprzedaży na allegro, olx czy vinted, a dopiero później inwestuj w platformę e-commerce. Może się okazać, że jeśli chcesz sprzedawać produkty cyfrowe to powinieneś zacząć od easy-cart, a dopiero później stworzyć swoją platformę, gdy będziesz wiedzieć, że produkty się sprzedają.

Jeśli nie wiesz skąd czerpać wiedzę o handlu w internecie, to zachęcam Cię do zakupu kursu Jakuba Roskosza. Jeśli jednak wolisz zdobywać wiedzę powoli, to zajrzyj na jego konto instagram i do jego newslettera oraz jego grupy na facebooku.

Oczywiście zachęcam Cię do obserwowania również mojego bloga, dołączenia do mojego newslettera i oczekiwaniu nowości na temat WordPress i Woocommerce.

7 kwietnia, 2022 | Ten od WordPressa | Woocommerce