Regulacje prawne dla e-commerce – gotowe narzędzia dla WooCommerce
Regulamin handlu elektronicznego to ogólny termin używany do opisania zasad i warunków prowadzenia sklepu internetowego. Obejmują one wymogi dotyczące znajomości klienta (KYC), klauzule dotyczące rozstrzygania sporów, przepisy o ochronie danych i inne ważne informacje, które pozwalają uznać Cię za podmiot działający zgodnie z prawem.
Regulamin działania Twojego sklepu internetowego
Regulamin to zasady funkcjonowania Twojego sklepu internetowego. Informuje on użytkowników o tym, co muszą wiedzieć, aby móc korzystać z witryny i dokonywać w niej zakupów. Regulamin należy opracować z kilku powodów:
- Chronić się przed odpowiedzialnością prawną. Proste zasady mogą pomóc w ograniczeniu szkód, za które można być odpowiedzialnym, jeśli klient twierdzi, że coś poszło nie tak z jego zakupem.
- Należy jasno określić, jakie informacje są wymagane od klientów podczas składania zamówienia, np. imię i nazwisko, adres wysyłki, adres e-mail oraz numer karty kredytowej (jeśli dotyczy).
- Należy poinformować klientów, w jakim czasie od otrzymania towaru mogą go zwrócić, jeśli nie są z niego zadowoleni. W ten sposób nie ma wątpliwości, czy wymiana jest dozwolona, czy nie, a zwroty wymagają jakiegokolwiek dowodu, że coś zostało uszkodzone poza wadami producenta.
Już teraz nie musisz się martwić poprawnością i aktualnością regulaminu Twojego sklepu! Wystarczy, że wybierzesz wtyczkę WP Legal od WpDesk, a Twój regulamin będzie aktualny i zgodny z prawem, w 24 godziny!
Zobacz inne wpisy o działaniu i wtyczkach WooCommerce
Polityka prywatności w sklepie online
Polityka prywatności to dokument, który opisuje, w jaki sposób firma obchodzi się z danymi osobowymi. Informuje on również użytkowników o tym, co mogą zrobić, jeśli uważają, że firma nie postępuje z ich danymi w sposób właściwy.
Dobra polityka prywatności obejmuje:
- Wprowadzenie do strony internetowej lub innej cyfrowej obecności oraz jej właściciela, dane kontaktowe i adres(y) fizyczny(e).
- Opis sposobu, w jaki użytkownicy mogą kontaktować się z firmą w przypadku pytań lub wątpliwości dotyczących praktyk stosowanych na tej stronie. Powinien on być jasny, łatwy do znalezienia i zawierać adres e-mail oraz numery telefonów w stosownych przypadkach (na przykład: linie obsługi klienta). Można również zamieścić dodatkowe informacje kontaktowe, takie jak adresy Twittera lub adresy pocztowe, jeśli ludzie mają wiele pytań dotyczących tego, co dzieje się po opuszczeniu witryny/aplikacji/czegokolwiek innego!
- Szczegółowe informacje o wszystkich plikach cookie używanych przez witrynę – nie tylko tych związanych bezpośrednio z witryną, ale także plików innych firm, takich jak Google Analytics, aby czytelnicy wiedzieli dokładnie, jakie typy plików cookie znajdują się obecnie na ich komputerach!
Nie chcesz przejmować się, tym czy Twoja polityka prywatności jest prawidłowa? Wtyczka WP Legal to rozwiązanie dla Ciebie. Poza regulaminem sklepu otrzymasz również politykę prywatności dopasowaną do Twojego sklepu!
GDPR – ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych
Warto wiedzieć, że GDPR to rozporządzenie Unii Europejskiej (UE), które zastępuje dyrektywę o ochronie danych 95/46/WE. Rozporządzenie to zostało stworzone w celu ujednolicenia przepisów dotyczących ochrony danych w całej Europie, ochrony i wzmocnienia pozycji wszystkich obywateli UE w zakresie ochrony danych osobowych, a także zmiany podejścia organizacji w całym regionie do ochrony danych.
GDPR definiuje “dane osobowe” jako wszelkie informacje dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej (“osoby, której dane dotyczą”); możliwa do zidentyfikowania osoba fizyczna to osoba, której tożsamość można ustalić na podstawie identyfikatora, takiego jak imię i nazwisko, numer identyfikacyjny, dane o lokalizacji lub identyfikator internetowy, lub osoba, której tożsamość można bezpośrednio lub pośrednio ustalić w szczególności na podstawie identyfikatora.
GDPR definiuje również zasady przetwarzania danych na stronach internetowych za pomocą dodatkowych technologii jak Cookies. Przede wszystkim, użytkownik powinien móc wyrazić zgodę na zastosowanie skryptów śledzących i pixelów systemów reklamowych.
Wtyczka WP Legal to rozwiązanie, które pomoże Ci również w tej kwestii! Jest to narzędzie zgodne z aktualnym prawem. Dzięki gotowemu skryptowi zapanujesz nad technologią cookies na swojej stronie!
Polityka zwrotu towarów
Zwroty są kluczowym elementem doświadczenia klienta. W rzeczywistości zwroty mogą być ważnym elementem zwiększania lojalności klientów.
Zwroty mogą być także doskonałym sposobem testowania nowych produktów i zwiększania sprzedaży poprzez oferowanie produktów, które nie są jeszcze gotowe do wprowadzenia na rynek, ale mogą odnieść sukces, jeśli producent otrzyma informacje zwrotne od potencjalnych klientów.
Zwroty mogą także zmniejszyć koszty, dostarczając informacji o tym, które produkty powinny zostać wycofane z produkcji lub ulepszone, zanim zostaną wprowadzone na rynek.
Dyrektywa Omnibusowa i obowiązkowe zmiany w e-commerce
Dyrektywa omnibus została nałożona przez Unię Europejską i w teorii powinna być stosowana od 28.05.2022r. Przepis ten ma na celu zapobieganie nieuczciwym zabiegom zawyżania cen przed wprowadzeniem obniżek, czy nawet sztucznemu wytwarzaniu opinii na temat sprzedawanych produktów.
Omnibus ma być tzw. batem na sprzedawców stosujących nieuczciwe obniżki i podwyżki cen, by zachęcić klientów do zakupów.
Dyrektywa nakłada na sklepy obowiązek informowania o dostosowaniu ceny do konkretnego konsumenta, na podstawie zebranych danych na jego temat przez różne narzędzia typu marketing automation.
Dowiedz się więcej o narzędziach do marketing automation
Dyrektywa ma również zastosowanie na platformach typu marketplace, bowiem sprzedający ma obowiązek zaznaczenia czy sprzedaje produkty jako osoba fizyczna czy jako firma.
Dlaczego? Ponieważ w przypadku zakupów od osób fizycznych nie mają zastosowania prawa ochrony konsumenta.
Kary za brak dostosowania się do dyrektywy Omnibus
Przedsiębiorcy i sprzedawcy są zobowiązani do przestrzegania dyrektywy unijnej pod groźbą kar finansowych.
Są to kary w wysokości nawet 20 000 zł za niedotrzymanie obowiązku o informowaniu o poprzednich cenach produktów, a w przypadku trzykrotnego powtórzenia się incydentów może to być nawet 40 000 zł kary.
W przypadku stosowania fikcyjnych obniżek, Prezes UOKiK może uznać takie praktyki za naruszające zbiorowe interesy konsumentów i wyznaczyć karę w wysokości 10% obrotów z zeszłego roku.
Za kontrole w tym zakresie i nakładanie kar będą odpowiadać Inspekcja Handlowa oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Jeśli korzystasz z WooCommerce to nie musisz się martwić! WpDesk stworzył na te potrzeby wtyczkę, która wyświetla najniższą cenę produktu z ostatnich 30 dni. Jest to Omnibus WooCommerce.
Wtyczka wspiera nie tylko fizyczne produkty, ale też subskrypcje i produkty cyfrowe. Ponadto w pełni współpracuje z dostępnymi motywami, wspierającymi WooCommerce.
Podsumowanie
Ważne jest, aby właściciele sklepów internetowych, sprzedając towary lub usługi w Internecie, rozumieli swoje prawa i obowiązki wynikające z przepisów o ochronie danych osobowych. Ponadto powinni oni przestrzegać obowiązujących przepisów, aby uniknąć problemów prawnych i kar.
Chcesz być wolny od tego typu zmartwień, to powinieneś zainwestować w narzędzia i obsługę prawną, która Ci w tym pomoże!