Czym jest Google Analytics i Search Console? Jak zainstalować je na stronie WordPress?
Google jako lider na rynku wyszukiwarek i przodownik na wielu innych oferuje również szereg aplikacji dla twórców stron www, marketerów i webdeveloperów. Z tego wpisu dowiesz się, czym są i jak korzystać z Google Analytics i Search Console.
Przejdziemy również przez proces tworzenia usług w tych narzędziach na przykładzie mojej najnowszej strony weblymate.com. Usługi będą nazywane zgodnie z nazwą domeny.
Czym jest Google Analytics?
Jest to jedno z najbardziej popularnych rozwiązań analitycznych dla stron internetowych i aplikacji, które jest dostępne kompletnie za darmo!
Google Analytics pozwala administratorom stron na analizowanie:
- źródeł ruchu na stronie,
- zachowań użytkowników,
- odwiedzin strony,
- konwersji w sklepach,
- ścieżek użytkownika,
- zanonimizowanych danych na temat użytkowników,
- i wiele więcej!
Poniżej przegląd raportów z aplikacji:
Po co Ci Google Analytics na stronie?
Jeśli zastanawiasz się, czy jest sens instalować analitykę na swojej stronie, to prawdopodobnie nie wyznaczyłeś sobie żadnych celów związanych z rozwojem swojej strony. To nie jest nic złego!
Jednakże jeśli chcesz zarabiać na swojej stronie, to wdrożenie analityki może Ci wiele powiedzieć o Twoich klientach oraz o problemach, jakie mogą mieć na Twojej stronie, a o których Ty nie masz pojęcia!
Przy odpowiednim wdrożeniu Google Analatyics i konkretnych zdarzeń za pomocą Google Tag Managera jesteś w stanie mierzyć kliknięcia w konkretne linki na stronie.
Możesz dzięki temu dowiedzieć się, czy wezwania do działania są skuteczne i zmienić je jeśli tak nie będzie. Możesz również dzięki temu dowiedzieć się, że niektóre strony nie działają lub linki są uszkodzone.
Dzięki Google Analytics jesteś również w stanie śledzić działania na Twojej stronie w czasie rzeczywistym. Dzięki temu dowiesz się, jak wiele osób przegląda poszczególne strony w danej chwili.
To narzędzie pozwoli Ci również śledzić konwersje i weryfikować wyniki bez wchodzenia do panelu Twojego sklepu internetowego.
Analityka a polityka prywatności
Stosując narzędzia korzystające z technologie cookies, które pozwalają na zbieranie informacji o użytkownikach, jesteś zobowiązany powiadomić o tym internautów.
Dodatkowo zgodnie z nowymi dyrektywami na temat RODO, internauci powinni wyrazić zgodę na korzystanie z konkretnych technologii i tylko takie ciasteczka powinny być stosowane, na jakie użytkownicy wyrazili zgodę.
Podstawowym działaniem jest umieszczenie zapisów wewnątrz polityki prywatności na temat sposobu zbierania danych o użytkownikach, wykorzystywanych narzędzi oraz informacji, w jakich celach są one zbierane.
Instalacja Google Analytics na WordPress
Do zainstalowania aplikacji wymagane jest dodanie automatycznie wygenerowanego skryptu do sekcji Head Twojej strony. Możesz zrobić to na różne sposoby…
- Edycja pliku motywu header.php
- Dodanie kodu w sekcji head przez opcje wygląd->dostosuj (nie każdy motyw na to pozwala)
- Instalacja jednej ze wtyczek, która zrobi to za Ciebie
Należy pamiętać, że jeśli zmienimy pliki motywu, to przy każdej aktualizacji nasze zmiany zostaną utracone. Opcjonalnym rozwiązaniem jest utworzenie motywu potomnego i zmian w pliku header.php wewnątrz tego motywu.
Jeśli nie wiesz, o czym wcześniej wspomniałem, to możesz zdecydować się na wtyczkę opracowaną przez Google. Jest nią Google Site Kit. Dzięki niej będziesz mógł dodać również inne narzędzia Google do swojej strony.
O instalacji przez edycje motywu za chwilę…
Czym jest Google Tag Manager?
W skrócie GTM, to aplikacja, dzięki której łatwo będziesz mógł zarządzać tagami. Umożliwia szybką i prostą aktualizację kodów śledzenia np.: Google Analaytics czy Pixeli systemów reklamowych.
Za pomocą tego narzędzia:
- ustalisz reguły, które mają powodować uruchomienie kodu,
- utworzysz zmienne, które pozwolą Ci uprościć automatyzacje tagów,
- utworzysz kontenery na tagi.
Dzięki dodaniu kodu GTM na stronie nie musisz się martwić kolejnymi kodami śledzącymi od systemów reklamowych czy analityki. Wszystko to będziesz mógł umieścić w menadżerze tagów.
Co ciekawe GTM obsługuje nie tylko strony www i AMP, ale również aplikacje mobilne korzystające z SDK Firebase.
Instalacja Google Tag Managera na WordPress
Jednym z najprostszych rozwiązań na instalację menadżera tagów na swojej stronie opartej o WordPress jest instalacja wtyczki do tego przeznaczonej. Jest nią GTM4WP.
W innym przypadku wystarczy dodanie kodu do sekcji head motywu oraz po otwarciu znacznika <body> motywu. Zobacz, jak wygląda cały proces!
Utworzenie konta w Google Tag Managerze
Pierwszym krokiem jest zalogowanie się kontem Google do usługi Google Tag Manager. Następnie należy utworzyć konto dla danej strony / aplikacji.
Wejdź na wskazaną stronę, zaloguj się i kliknij tworzenie nowego konta. Widok może się różnić, jednakże metody są takie same.
Wypełnienie informacji o koncie GTM
Następnie wypełnij informacje o nazwie konta, kraju oraz nazwie kontenera dla tagów. Dodatkowo musisz wybrać typ platformy, z której chcesz zbierać informacje. Masz do wyboru:
- witryna internetowa (wybierz to jeśli chcesz skonfigurować GTM dla swojego WordPressa)
- aplikacje na systemy iOS
- aplikacje na systemy Android
- witryna typu AMP
- zarządzanie tagami po stronie serwera
W następnym kroku zostaniesz poproszony o zaakceptowanie warunków korzystania z aplikacji.
Po zaakceptowaniu warunków zostaniesz przeniesiony do przestrzeni roboczej i powinien zostać Ci wyświetlony kod, który należy wkleić w sekcji head motywu oraz zaraz po znaczniku <body>.
Wklejenie kodu do motywu strony WordPress
Jeśli masz dedykowany motyw, który nie jest aktualizowany, to nie musisz się martwić. Wystarczy, że otworzysz edytor motywu i edytujesz plik header.php.
W przypadku komercyjnych motywów przydałby się motyw potomny do edycji tego pliku. Ewentualnie możesz skorzystać ze wtyczek, które umożliwiają wstawianie kodu HTML we wspomnianych miejscach.
W przypadku braku możliwości wprowadzania zmian przez kokpit WordPressa możesz to zrobić za pomocą połączenia się z serwerem ftp i edycji wskazanych plików w jakimkolwiek edytorze kodu np.: Notepad ++ lub w notatniku.
Po zatwierdzeniu zmian, kod GTM powinien być już obecny na stronie internetowej. Czas na konfiguracje pierwszych tagów.
Instalacja Google Analytics na WordPress
Pierwszym krokiem, jaki musisz wykonać jest tak jak w przypadku GTM utworzenie konta w usłudze Google Analytics. Zacznij od zalogowania się, a następnie znajdź przycisk do zaczęcia zbierania pomiarów i utworzenia usługi w Analytics.
Ze względu na wycofanie Universal Google Analytics warto wdrożyć od razu Google Analytics 4 i na tym się skupimy. Utwórzmy usługę.
Wypełnij informacje na temat nazwy usługi, strefy czasowej raportowania oraz waluty. W kolejnym kroku zostaniesz poproszony o podanie informacji na temat wielkości firmy, kategorii branży i celów, do jakich będziesz wykorzystywać GA.
Po wypełnieniu i wysłaniu formularza zostaniesz przeniesiony do konfiguracji strumienia danych. Musisz wybrać platformę, z jakiej będziesz zbierać dane. Jako że będzie to WordPress, to musisz wybrać “sieć”.
W następnym kroku zostaniesz poproszony o podanie danych na temat witryny. Podanie protokołu, domeny oraz nazwy strumienia. Będziesz mógł także wybrać jakie dane chcesz mierzyć. Sugeruję pozostawić zaznaczone wszystkie elementy – pomiar zaawansowany. Po wszystkim kliknij “utwórz strumień”.
W ostatnim kroku zostaniesz poinformowany o utworzeniu strumienia i możliwościach tagowania na stronie. Możesz dodać tag na stronie przy pomocy menadżera tagów. Czy też za pomocą globalnego tagu witryny gtag.js, który musisz wkleić do sekcji head motywu swojego WordPressa.
Instalacja kodu śledzącego analytics poprzez GTM
Przejdźmy do instalacji kodu śledzącego Analytics na stronie WordPress przez GTM. Zakładam, że na tym etapie zainstalowałeś już kod GTM na stronie w wybrany przez Ciebie sposób.
Pobierz identyfikator pomiaru z GA.
Teraz dodasz TAG GA4 w Twoim menadżerze tagów. Przejdź do GTM.
Wybierz zakładkę tagi, kliknij “nowy” i wypełnij podstawowe dane tagu. Podaj nazwę tagu np: GA4, wybierz konfiguracje tagu: Gogole analytics: konfiguracja GA4 i wklej identyfikator śledzenia pobrany z Twojej usługi Google Analytics.
Wybierz regułę wyświetlania tagu All pages. Ta reguła sprawi, że na każdej stronie na której jest GTM pojawi się tag konfiguracyjny GA4. Na koniec klikasz: zapisz i prześlij (przesyłanie zmian -> opublikuj->dalej).
Powinieneś uzyskać komunikat na temat dodania jednego tagu, który powinien pojawić się w tabeli tagi.
Voila! Teraz możesz przejść do Google Analytics, odświeżyć stronę (jeśli na stronie jest cache, to go usuń) i odśwież ponownie.
W zakładce raporty w GA możesz zobaczyć teraz informacje, że jeden użytkownik odwiedził Twoją stronę.
Czym jest Google Search Console?
Jednym z przydatnych narzędzi webmasterskich od Google jest Search Console. Przydaje się ono przede wszystkim jeśli chcesz wiedzieć, jak Twoja strona radzi sobie w wyszukiwarce Google.
Znajdziesz tam raporty wyświetleń, kliknięć, zaangażowania internautów i pozycje w wyszukiwarce Internetowej w zależności od podstrony, czasu, zapytań, krajów czy urządzeń.
Ponadto sprawdzisz tam również stan swojej witryny według robotów Google. Będziesz mógł przesłać mapę witryny, by roboty wiedziały jakie strony indeksować czy też zgłosisz strony do usunięcia z wyników wyszukiwania.
W panelu również znajdziesz “ulepszenia”, czyli rozpoznane rozszerzenia, zgodne z dokumentacją schema.org.
W przypadku stosowania zakazanych praktyk zostaniesz również poinformowany o ręcznych działaniach podjętych w stosunku do Twojej strony lub innych problemach dotyczących bezpieczeństwa.
Dodatkowo w Search Console znajdziesz informacje o wykrytych linkach zewnętrznych oraz wewnętrznych, zawartości odnośników i domenach, które linkują do Twojej.
Instalacja Google Search Console na WordPress
GSC możesz zainstalować na swojej stronie w bardzo prosty sposób jeśli poznałeś wcześniejsze możliwości.
GSC polega na zweryfikowaniu własności konkretnej strony, zatem możemy wykorzystać do tego Google Tag Manager. Jak to zrobić?
Wejdź na stronę tego narzędzia!
Kliknij “rozpocznij” i zaloguj się kontem Google i dodaj usługę! Będziesz musiał podać adres strony, którą chcesz zweryfikować. Polecam metodę “prefik adresu url” – jest najszybsza.
Jeśli masz już Google Analytics i Google Tag Managera to proces jest prosty, wystarczy, że klikniesz jedną z tych opcji i zalogujesz się na konkretne konto, na którym masz aktywną usługę dla danej domeny.
Jak wygląda weryfikacja GSC przez tag HTML?
Kliknij opcję “tag HTML”. Znajdziesz tam do skopiowania meta tag, który należy wkleić do sekcji head. Możesz to wykonać w analogiczny sposób jak w przypadku instalacji GTM za pomocą edycji pliku header.php w edytorze motywu.
Jednakże możesz wykorzystać do tego również wtyczkę SEO np.: Yoast SEO. Skopiuj zawartość tagu, znajdującą się wewnątrz cudzysłowu po słowie content=. Równie dobrze sprawdzi się wtyczka Rank Math SEO.
Następnie przejdź do kokpitu swojego wordpressa, zainstaluj wtyczkę Yoast SEO i ją włącz. Po zainstalowaniu przejdź do jej ustawień, do zakładki ogólne, a następnie narzędzia webmasterów i wklej skopiowaną zawartość i zapisz zmiany.
Po wszystkim wróć do Google Search Console i kliknij “wykonano”. Jeśli masz na swojej stronie cache, to prawdopodobnie będziesz musiał go wyczyścić i spróbować weryfikacji raz jeszcze.
Po wszystkim powinieneś zostać przekierowany do wnętrza GSC. Jeśli domena jest dość nowa i ma raptem kilka miesięcy, to prawdopodobnie nie znajdziesz tam jeszcze danych na temat wyszukiwania.
Przekonaj się do narzędzi Google – podsumowanie
Teraz już znasz podstawowe narzędzia Google dla właścicieli stron www i webmasterów. Zastanów się, czy potrzebujesz wszystkich, czy tylko wybranych.
Jednakże jeśli nie wykorzystujesz jakiegokolwiek innego narzędzia do monitorowania zainteresowania Twoją stroną, to wspomniane narzędzia Google powinny być podstawowymi narzędziami do tego celu.
Ich wdrożenie na stronie opartej o system cms WordPress nie jest wymagające i poradzi sobie z nim nawet niezbyt zaawansowany technicznie użytkownik.