Kolor zielony w psychologii — zastosowanie w reklamie i na stronach internetowych
Psychologia kolorów w ogromnym stopniu wpływa na wizerunek marek oraz decyzje zakupowe klientów. Zieleń odnajduje zastosowanie w wielu branżach. Firmy wykorzystują to także na stronach internetowych oraz w reklamie. Przekonaj się, jak wygląda optymalne zastosowanie zieleni. Dowiedz się także, jaka jest jej symbolika oraz znaczenie.
Kolor zielony w psychologii — znaczenie i symbolika
Zielony to barwa bezpieczeństwa. Kojarzy się ona z naturą, harmonią oraz spokojem. Symbolizuje także wzrost i odnowę. Barwa ta jest atrakcyjnym wariantem dla firm, które chcą komunikować pozytywne zmiany oraz zrównoważony rozwój.
Zieleń uspokaja i sprzyja rozluźnieniu. Podobnie zresztą jak obcowanie z naturą. A to właśnie ten kolor najczęściej występuje w przyrodzie.
Zieleń wzbudza także skojarzenia związane z zaufaniem. Z tego powodu często wykorzystują ją banki oraz firmy medyczne. Dokładnie takie działalności chcą być utożsamiane z wiarygodnością oraz stabilnością. W przypadku banków istotne znaczenie ma także fakt, że kolor zielony ma „sałata” oraz dolary na odwrocie.
Kolor zielony w reklamie a wiek i płeć
Joe Hallock (Principal Design Manager w Microsoft) przeprowadził badania na temat ulubionych kolorów. Zarówno 14% mężczyzn, jak i kobiet wskazało barwę zieloną jako preferowaną. Ciekawą tendencją jest, że im wyższy wiek respondentów, tym rzadziej wskazywali oni na zieleń jako ulubioną barwę. Znikoma liczba badanych określiła też zielony jako najmniej lubiany kolor. Grupa ta przeważała natomiast w przedziale wiekowym 36-50 lat.
Przykłady koloru zielonego u cenionych marek
Zielona barwa jest wykorzystywana przez branżę dietetyków oraz sieci siłowni. Ze względu na to, że kojarzy się ona z naturą, znaleźć ją można w firmach zajmujących się przyrodą. Na zieleń stawiają także przedsiębiorstwa, które chcą kojarzyć się z harmonią oraz szczęściem. Przykłady takich marek to:
- 4line Catering,
- Fit Fabric,
- Animal Planet (dawne logo),
- BP (British Petroleum).
Oczywiście to tylko niektóre z wielu przykładów. Warto wspomnieć także o: BNP PARIBAS, Spotify bądź też znanej z soków owocowych marki TYMBARK.
Kiedy kolor zielony w marketingu nie jest wskazany?
Co ciekawe, zieleń jest najbardziej uniwersalną barwą. Jest bardzo niewiele branż, w których będzie ona nietrafionym pomysłem. Kojące właściwości teoretycznie nie pasują do opakowań napojów energetyzujących. Wystarczy jednak skontrastować zieleń lub połączyć ją z pobudzającym kolorem i barwa ta sprawdzi się także w tym przypadku.
Teoretycznie kolor zielony nie pasuje do luksusowych dóbr i ekskluzywnych usług. Może być bowiem postrzegany jako zbyt „przyziemny”. Jednak po dobraniu odpowiedniego — ciemniejszego odcienia sprawdzi się także w tej roli.
Szczególną wagę należy przyłożyć więc do wariantu zielonego koloru. W niektórych przypadkach nie będzie odpowiedni agresywny odcień, a w innych zbyt stonowany. Sama jednak barwa jest niesamowicie uniwersalna.
Kolor zielony znaczenie i zastosowanie w marketingu — podsumowanie
Kolor zielony symbolizuje bezpieczeństwo, naturę, harmonię i wzrost. Dlatego jest często wykorzystywany w marketingu firm, które promują zrównoważony rozwój oraz zaufanie.
Uniwersalność zieleni sprawia, że pasuje ona do większości branż. Pod warunkiem starannego doboru odcienia. Dzięki swoim kojącym i pozytywnym skojarzeniom zielony często wspiera strategie reklamowe. Dobór odpowiedniego odcienia ma ogromne znaczenie przy projektowaniu stron internetowych dla firm.