Kolor żółty — znaczenie w marketingu i na stronie
Kolor żółty kojarzy się ze słońcem. To jedna z najjaśniejszych barw zauważanych przez człowieka. Wbrew powszechnej opinii zwraca na siebie uwagę bardziej niż czerwień. Jakie jest jej znaczenie w marketingu i na stronie internetowej? Tego dowiesz się w tym artykule!
Kolor żółty — znaczenie i symbolika
Żółty kolor ma bogate i zróżnicowane znaczenie w różnych kulturach na świecie. Współcześnie kojarzony jest z optymizmem, radością i energią. W Chinach natomiast jest kolorem cesarskim. Wzbudza skojarzenia z władzą, szacunkiem oraz długowiecznością.
Psychologia koloru żółtego
To barwa, która wywołuje radość, optymizm i pewność siebie. Łączy się ją z emocjonalną życzliwością oraz młodością. Na przykład żółte ubrania odejmują lat. Żółć pobudza także kreatywność i działa stymulująco.
Jest to kolor wskazany dla osób, które potrzebują zastrzyku pewności siebie i woli podejmowania decyzji. Niewskazany jest natomiast dla wrażliwych na krytykę oraz mających poczucie braku stabilizacji.
Marki z branży gastronomicznej zauważyły, że żółć pobudza apetyt.
Ponadto kolor żółty:
- wzbudza radość,
- zwiększa koncentrację,
- jest ciepłą barwą.
Firmy wykorzystując żółć, powinny jednak uważać, aby nie było jej zbyt dużo. W takich bowiem przypadkach może ona męczyć wzrok.
Kolor żółty w marketingu — przykłady
Znane na całym świecie marki dokładnie przeanalizowały znaczenie, symbolikę oraz psychologię koloru żółtego. Dzięki temu wykorzystały go w taki sposób, że ich identyfikacja wizualna jest łatwa do zapamiętania. I wyróżnia się na tle konkurencji.
Branże, dla których kolor żółty jest odpowiedni to:
- gastronomia i żywność,
- biura podróży i turystyka,
- branża kreatywna i reklama,
- produkty wypoczynkowe,
- budownictwo i prace remontowe,
- branża dziecięcia,
- branża rozrywkowa,
- handel.
Ponadto wykorzystuje się żółć wtedy, gdy chce się podkreślić szybkość. Przykładem może być marka Ferrari.
Szybkość konia umieszczonego w logo zwiększa dodatkowo żółte tło herbu.
Doskonałym przykładem zastosowania tego koloru jest także logo InPost.
W tym przypadku odcień jest bardziej stonowany. Dzięki temu kojarzy się w większym stopniu z bezpieczeństwem niż odwagą jak w poprzednim przypadku.
Jeżeli chodzi o gastronomię, nie można pominąć marki McDonald’s. Charakterystyczna żółć widoczna jest zarówno w logo, jak i przyciskach Call To Action — na stronie oraz na opakowaniach produktów.
Kolor żółty wykorzystał także Snapchat. Aplikacja ta swego czasu biła rekordy popularności wśród młodzieży.
Kolor żółty na stronie internetowej
Żółty na stronie świetnie nadaje się do wszelkiego rodzaju komunikatów. A także jako kolor przycisków akcji. Zachęca do kliknięcia, a jednocześnie nie jest trudny do połączenia z innymi barwami. Tak jak ma to miejsce w przypadku czerwieni.
Wykorzystywany w obrębie witryny z umiarem pozwala przyciągnąć uwagę obserwatora.
Kiedy nie stosować koloru żółtego?
Żółty może być odbierany jako agresywny, krzykliwy oraz drażniący. Z tego powodu nie jest optymalną opcją dla marek, które mają kontakt z klientami żyjącymi w dużym stresie. Lepiej go nie stosować, jeśli Twoja firma działa w branży finansów lub ubezpieczeń. Ponadto żółć zwiększa skłonność do krytycyzmu i wywołuje niepokój. Nie zawsze jest więc bezpiecznym wyborem.
Kolor żółty symbol — podsumowanie
Kolor żółty na stronach internetowych skutecznie przyciąga uwagę i podkreśla najważniejsze elementy, takie jak przyciski akcji (Call to Action). Wprowadzony z umiarem, tworzy pozytywną atmosferę i wspiera interakcję użytkownika. Dzięki swojej uniwersalności łatwo łączy się z innymi barwami, ale jego nadmiar może być męczący dla wzroku.
Pamiętaj o tym, aby decydując się na wykorzystanie żółci, upewnić się, czy pasuje ona do Twojej branży oraz charakteru działalności. Istotnym aspektem jest również dobór odpowiedniego odcienia.