Kolor żółty — znaczenie w marketingu i na stronie

Kolor żółty kojarzy się ze słońcem. To jedna z najjaśniejszych barw zauważanych przez człowieka. Wbrew powszechnej opinii zwraca na siebie uwagę bardziej niż czerwień. Jakie jest jej znaczenie w marketingu i na stronie internetowej? Tego dowiesz się w tym artykule!

Kolor żółty — znaczenie i symbolika

Żółty kolor ma bogate i zróżnicowane znaczenie w różnych kulturach na świecie. Współcześnie kojarzony jest z optymizmem, radością i energią. W Chinach natomiast jest kolorem cesarskim. Wzbudza skojarzenia z władzą, szacunkiem oraz długowiecznością.

Psychologia koloru żółtego

To barwa, która wywołuje radość, optymizm i pewność siebie. Łączy się ją z emocjonalną życzliwością oraz młodością. Na przykład żółte ubrania odejmują lat. Żółć pobudza także kreatywność i działa stymulująco.

Jest to kolor wskazany dla osób, które potrzebują zastrzyku pewności siebie i woli podejmowania decyzji. Niewskazany jest natomiast dla wrażliwych na krytykę oraz mających poczucie braku stabilizacji.

Marki z branży gastronomicznej zauważyły, że żółć pobudza apetyt. 

Ponadto kolor żółty:

  • wzbudza radość,
  • zwiększa koncentrację,
  • jest ciepłą barwą.

Firmy wykorzystując żółć, powinny jednak uważać, aby nie było jej zbyt dużo. W takich bowiem przypadkach może ona męczyć wzrok. 

Kolor żółty w marketingu — przykłady

Znane na całym świecie marki dokładnie przeanalizowały znaczenie, symbolikę oraz psychologię koloru żółtego. Dzięki temu wykorzystały go w taki sposób, że ich identyfikacja wizualna jest łatwa do zapamiętania. I wyróżnia się na tle konkurencji. 

Branże, dla których kolor żółty jest odpowiedni to:

  • gastronomia i żywność,
  • biura podróży i turystyka,
  • branża kreatywna i reklama,
  • produkty wypoczynkowe,
  • budownictwo i prace remontowe,
  • branża dziecięcia,
  • branża rozrywkowa,
  • handel.

Ponadto wykorzystuje się żółć wtedy, gdy chce się podkreślić szybkość. Przykładem może być marka Ferrari.

logo Ferrari
Źródło: Pinterest

Szybkość konia umieszczonego w logo zwiększa dodatkowo żółte tło herbu.

Doskonałym przykładem zastosowania tego koloru jest także logo InPost.

Logo InPost
Źródło Pinterest

W tym przypadku odcień jest bardziej stonowany. Dzięki temu kojarzy się w większym stopniu z bezpieczeństwem niż odwagą jak w poprzednim przypadku. 

Jeżeli chodzi o gastronomię, nie można pominąć marki McDonald’s. Charakterystyczna żółć widoczna jest zarówno w logo, jak i przyciskach Call To Action — na stronie oraz na opakowaniach produktów. 

Kolor żółty wykorzystany na stronie internetowej McDonald's.
Źródło: https://mcdonalds.pl/

Kolor żółty wykorzystał także Snapchat. Aplikacja ta swego czasu biła rekordy popularności wśród młodzieży. 

Kolor żółty wykorzystany w aplikacji Snapchat
Źródło: Grafika Google

Kolor żółty na stronie internetowej

Żółty na stronie świetnie nadaje się do wszelkiego rodzaju komunikatów. A także jako kolor przycisków akcji. Zachęca do kliknięcia, a jednocześnie nie jest trudny do połączenia z innymi barwami. Tak jak ma to miejsce w przypadku czerwieni.

Wykorzystywany w obrębie witryny z umiarem pozwala przyciągnąć uwagę obserwatora. 

Kolor żółty na stronie internetowej marki SEMPLICE
Źródło: https://www.semplice.com/

Kiedy nie stosować koloru żółtego?

Żółty może być odbierany jako agresywny, krzykliwy oraz drażniący. Z tego powodu nie jest optymalną opcją dla marek, które mają kontakt z klientami żyjącymi w dużym stresie. Lepiej go nie stosować, jeśli Twoja firma działa w branży finansów lub ubezpieczeń. Ponadto żółć zwiększa skłonność do krytycyzmu i wywołuje niepokój. Nie zawsze jest więc bezpiecznym wyborem.

Kolor żółty symbol — podsumowanie

Kolor żółty na stronach internetowych skutecznie przyciąga uwagę i podkreśla najważniejsze elementy, takie jak przyciski akcji (Call to Action). Wprowadzony z umiarem, tworzy pozytywną atmosferę i wspiera interakcję użytkownika. Dzięki swojej uniwersalności łatwo łączy się z innymi barwami, ale jego nadmiar może być męczący dla wzroku.

Pamiętaj o tym, aby decydując się na wykorzystanie żółci, upewnić się, czy pasuje ona do Twojej branży oraz charakteru działalności. Istotnym aspektem jest również dobór odpowiedniego odcienia.