YoastSEO - konfiguracja wtyczki oraz porównanie wersji darmowej i płatnej

6 min czytania
Jak skonfigurować wtyczkę YoastSEO w WordPress?

YoastSEO to jedna z najbardziej popularnych wtyczek z zakresu SEO na WordPress. Została oceniona 5/5 przez ponad 25 000 jej użytkowników. Według informacji z WordPress.org korzysta z niej ponad 5 milionów stron internetowych!

Szczegóły na temat wtyczki znajdziesz tutaj

Co umożliwia YoastSEO?

Yoast tak jak inne wtyczki SEO pozwala na konfiguracje metadanych dla stron, wpisów, taksonomii i innych typów postów. Dodatkowo już w darmowej wersji udostępnia bloki FAQ czy Breadcrumb dla pagebuilderów jak Elementor czy Gutenberg.

Czegoś nie rozumiesz? To nic strasznego, możesz sprawdzić niektóre pojęcia w innym wpisie.

Zobacz słownik SEO

Możliwość YoastSEO w darmowej wersji

  • Utworzenie mapy witryny sitemap.xml
  • Edycja meta tagów – title, description, robots, canonical
  • Edycja szablonów meta tagów dla kategorii, stron, wpisów, taksonomii (CPT), tagów
  • Utworzenie metadanych na temat organizacji – schema.org
  • Zarządzanie kanałem RSS – dodawanie własnych treści przed i po wpisie oraz zmiennych
  • Zarządzanie archiwami autorów i dat
  • Rozszerzenie informacji o użytkownikach WordPressa o social media
  • Zarządzanie danymi opengraph dla stron i wpisów
  • Możliwość dodania kodów weryfikacyjnych dla wyszukiwarek (Baidu, Bing, Google, Yandex)
  • Analiza SEO, czytelności, kluczowych treści – nie polecam z tego korzystać
  • Licznik linków wewnętrznych w treści wpisów

Możliwości YoastSEO w wersji płatnej

  • Dostęp do kursów Yoast SEO Academy
  • Zarządzanie przekierowaniami
  • Automatyczne zarządzanie przekierowaniami po usunięciu treści
  • Integracje z Zapier
  • Zarządzanie szablonami meta danych open graph
  • Usuwanie dodatkowych linków wstawianych w sekcji head
  • Zarządzanie linkami kanałów WordPress – kanał globalny / kanał komentarzy / autórów / kategorii i inne
  • Czyszczenie wyszukiwań, by uniknąć indeksacji strony z wyszukiwaniami i spamu w Google
  • Usuwanie parametrów z linków, by uniknąć indeksacji i duplicate content
  • Sugestie premium
  • Usługa IndexNow – automatyczne pingowanie wyszukiwarek gdy opublikujesz nowe treści lub zaktualizujesz stare
  • Dodatkowe bloki w pagebuilderach
  • Dodawanie structured data dla produktów

Więcej o możliwościach wtyczki przeczytasz na oficjalnej stronie.

Czy wersja PRO jest warta swojej ceny? Osobiście wolę wydać te pieniądze na bardziej profesjonalne narzędzie jak Senuto. Zanim zapłacisz za Yoast, zastanów się, jak faktycznie może Ci pomóc wersja PRO tej wtyczki.

Konfiguracja meta danych w YoastSEO

Kluczowymi znacznikami, które mają wpływ na SEO i mówią robotom, o czym są treści na stronie są meta title i meta description.

To właśnie te dane dostępne są jako pierwsze w YoastSEO razem z podglądem z wyszukiwarki. Zacznijmy od omówienia konkretnych pól.

Konfiguracja metadanych title i description w YoastSEO na WordPress

Podgląd strony w Google pokazuje, jak wyświetlać się będzie strona w wynikach wyszukiwania. Jednakże pamiętaj, że algorytmy wyszukiwarek dopasowują wygląd wyników do zapytania użytkownika.

Tytuł SEO – to pole, w którym definiujemy meta title. Poniżej pola zobaczymy wskaźnik długości, który za pomocą koloru poinformuje Cię o tym czy długość tytułu jest odpowiednia, czy nie.

Uproszczona nazwa – zawiera tę samą wartość co „bezpośredni odnośnik” w ustawieniach wpisu. Jest to slug, pod którym będzie dostępny post.

Opis – to pole, w którym definiujemy meta description. Podobnie jak w przypadku tytułu zobaczymy wskaźnik długości.

Zmienne Yoast w metadanych – Yoast, by ułatwić dynamiczne zarządzanie metadanymi, pozwala na dodawanie zmiennych. Ich zawartość możesz edytować za pomocą ustawień globalnych.

Wyróżniamy takie zmienne jak:

  • Tytuł – nazwa postu
  • Strona – numer strony w przypadku listingu np.: na blogu czy produktów w kategorii
  • Separator – ustalony w głównych ustawieniach np.: myślnik
  • Nazwa witryny – nazwa z ustawień ogólnych
  • Główna kategoria – w przypadku przypisania wielu kategorii
  • Nazwa taksonomii
  • Opis taksonomii
  • Opis tagu
  • Opis kategorii
  • Kategoria
  • Tag
  • Nazwa elementu nadrzędnego
  • Data publikacji
  • i inne

Niektóre zmienne mogą być dostępne tylko w niektórych przypadkach. Na przykład nie wykorzystasz tagu na stronie kategorii i na odwrót. Więcej o zmiennych znajdziesz w oficjalnej dokumentacji.

YoastSEO – Konfiguracja znaczników robots i canonical

Yoast pozwala również na konfigurację takich znaczników jak meta robots (w sposób prosty i bardziej zaawansowany) czy też znacznik link canonical.

Konfiguracja znaczników meta robots i canonical w Yoast SEO na WordPress

Meta robots – znacznik robots jest konfigurowalny w sekcji zaawansowane. Możemy zmienić jego zawartość na noindex jeśli strona nie ma wartości dla robotów Google lub jest duplikatem treści.

Jest to dostępne pod „pozwolić wyszukiwarkom na pokazywanie w wynikach wyszukiwania?”. Domyślnie ustawione jest na „tak”. Po zmianie na „nie” w kodzie strony pojawi się tag robots noindex.

Nieco niżej możesz dodać również wartość nofollow do znacznika robots. Wtedy roboty wyszukiwarek będą ignorować linki na stronie. Przed zmianą tego ustawienia upewnij się, że tego wymaga Twoja strona.

Jeszcze niżej mamy zaawansowane opcje znacznika robots takich jak: no image index, no archive, no snippet.

Canonical – w tym miejscu możesz umieścić link do właściwej strony kanonicznej. Więcej o canonicalu dowiesz się ze słownika SEO. Raczej nie powinieneś z tego korzystać w przypadku postów i stron z unikalnymi treściami.

Schema strony – kolejną zakładką Yoast jest schemat. W tym miejscu możesz wskazać jaki typ strony / artykułu to jest. Szczególnie ważne to jest w przypadku stron kontaktowych i FAQ, by oznaczyć odpowiedni typ strony.

Natomiast najczęstszym typem artykułu powinien być wpis blogowy.

YoastSEO konfiguracja open graph – widok w social mediach

W darmowej wersji możesz również dostosować widok strony po udostępnieniu jej linku w social mediach. Służą do tego znaczniki open graph, którymi możesz zarządzać zarówno dla Facebooka i Twittera.

Konfiguracja podglądu strony w social mediach za pomocą YoastSEO - open graph WordPress

W tym przypadku możesz zdefiniować również obrazek, który zostanie wykorzystany w social mediach, tytuł oraz krótki opis.

Dlaczego warto uzupełniać zakładkę dla social media? Algorytmy platform social mediowych w przypadku braku znaczników dla nich wykorzystają treść strony oraz pierwszy obrazek, który wykryją w kodzie.

W przypadku braku zdefiniowania tych znaczników, ale zdefiniowania meta danych dla wyszukiwarek zostaną one skopiowane. Jest to zdecydowanie lepsze.

Jednakże warto zadbać o bardziej perswazyjny tekst do social mediów, tak aby zachęcić internautów do odwiedzenia danej strony.

Inne kluczowe elementy konfiguracji YoastSEO

Yoast tak jak wspomniałem wcześniej, udostępnia jeszcze kilka innych ważnych ustawień.

Narzędzia dla webmasterów i możliwość umieszczenia kodów weryfikacyjnych bez ingerencji w kod motywu na własną rękę.

Weryfikacja narzędzi dla webmasterów za pomocą YoastSEO - WordPress

Archiwa dat i autorów – za pomocą tej wtyczki możesz również zarządzać archiwami postów w zależności od autora i dat, a przede wszystkim ich metadanymi. Ja jednak wolę je wyłączyć ze względów duplikacji contentu i bezpieczeństwa.

Konfiguracja archiwów dat i autorów w YoastSEO - WordPress

Podsumowanie

To już wszystkie kluczowe ustawienia, które powinien znać typowy użytkownik tej wtyczki. Jeśli chciałbyś, bym omówił jeszcze inne ustawienia, to daj mi o tym znać.

Chętnie wytłumaczę Ci to od ręki, a następnie zaktualizuje wpis.

11 sierpnia, 2022 | Ten od WordPressa | Obsługa WordPressa