Czego uczyć się o e-commerce? Roadmapa umiejętności specjalisty e-handlu
Handel elektroniczny jest jedną z najlepiej rozwijających się branż. Dlatego też wiele firm poszukuje doświadczonych specjalistów, którzy pomogą im zaistnieć na tym rynku.
Co powinni wiedzieć specjaliści e-commerce?
Powinni zrozumieć, że e-commerce to nie tylko sprzedaż produktów online. To także tworzenie marki i angażowanie klientów poprzez różne kanały.
Dlatego pracując nad projektami e-commerce, trzeba umieć zarówno projektować i budować markę, jak i tworzyć strategie sprzedaży i marketingu.

Jednak to nie wszystko… Trzeba też nauczyć się korzystać z różnych narzędzi, programów komputerowych i innych aplikacji, które pomogą skutecznie zarządzać firmą.
Systemy CMS dla e-commerce
Jednym z podstawowych elementów są systemy CMS dla e-commerce. Pozwalają one sprzedawać produkty za pomocą Twojej własnej strony internetowej. Mogą one również pełnić rolę tylko pośrednika w sprzedaży, czy też magazynu.
Do najpopularniejszych systemów CMS e-commerce należą:
- WordPress + WooCommerce
- PrestaShop
- Shoper
- Shopify
- Wix
- i inne…
Wśród wyżej wymienionych znajdziesz oprogramowanie SAAS czyli dostępne w formie abonamentu czy też takie, które wymagają serwera (hostingu) – open source.
Tych systemów jest znacznie więcej. Każdy odrobinę się różni. Przede wszystkim łatwością obsługi, rozbudowy czy też możliwościami optymalizacji.
Znaczącą różnicę również odczujesz w przypadku zlecenia wdrożenia tych platform. Wynika to z faktu, iż niektóre z platform e-commerce wymagają zaawansowanych umiejętności programistycznych.
Analityka w E-commerce
Analityka w handlu elektronicznym pozwala lepiej zrozumieć klientów sklepu, ich zachowania oraz usprawnić proces sprzedaży. Mierząc aktywność klientów, możesz sprawdzić, w którym momencie procesu zakupowego ludzie się zatrzymują, jak angażują się w produkty i oferty na Twojej stronie oraz jakie rodzaje promocji są najskuteczniejsze.
Dane te można wykorzystać do dostosowania strategii marketingowej i upewnienia się, że wszystkie działania promocyjne są zgodne z tym, co okazało się skuteczne dla Twojej firmy.

Do najbardziej popularnych rozwiązań analitycznych należy Google Analytics. Jego podstawowa konfiguracja pozwala na mierzenie wielu zachowań.
Jednak by śledzić ścieżkę klienta i efektywność konkretnych rozwiązań musisz poznać bliżej Google Tag Manager i zaawansowaną konfigurację Google Analytics.
Doświadczenia użytkowników (UX) i klientów (CX) e-commerce
Doświadczenie klienta to suma wszystkich doświadczeń związanych z daną firmą lub marką. Wpływa na sposób, w jaki jest ona postrzegana przez klientów, i decyduje o tym, na ile prawdopodobne jest, że wrócą oni po więcej.
Firmy, które rozumieją, jak ważne jest doświadczenie klienta i ciężko pracują nad jego poprawą, zostaną nagrodzone lojalnymi klientami, którzy pozostaną z nimi przez lata, jeśli nie dziesięciolecia.
Natomiast doświadczenie użytkownika – User Experience to całościowe doświadczenie internauty związane z odwiedzaniem danej strony internetowej. Na UX wpływa płynność i intuicyjność działania strony.
Celem projektowania UX jest upewnienie się, że witryna lub aplikacja jest intuicyjna i łatwa w użyciu, tak aby użytkownicy czerpali z niej przyjemność. Pod uwagę brane są m.in. układ i wygląd strony, ale także łatwość, z jaką użytkownik może wykonać takie zadania, jak rejestracja konta czy dokonanie zakupu.
Jeśli proces jest zbyt trudny lub instrukcje wprowadzają w błąd to prawdopodobnie stracisz klientów. Będą oni sfrustrowani i opuszczą witrynę bez wykonania zamierzonych czynności.
Optymalizacja SEO i pozycjonowanie stron e-commerce
SEO i pozycjonowanie to szereg działań mających na celu zwiększenie częstotliwości wyświetlania się strony internetowej na pierwszej stronie w wyszukiwarkach internetowych – Google.
Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych to proces poprawy widoczności sklepu internetowego na stronach wyników wyszukiwania (SERP) za pomocą różnych metod, takich jak optymalizacja kodu stron, treści i metadanych czy też pozyskanie linków na innych popularnych stronach.
Celem optymalizacji pod kątem wyszukiwarek jest spowodowanie, by Twoja platforma e-commerce pojawiała się częściej w wyszukiwarkach na słowa kluczowe, które są istotne dla firmy i potencjalnych klientów.
Pozycjonowanie staje się ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Jest to sposób, w jaki firmy mogą pozyskiwać nowych klientów w sposób organiczny. Chodzi o to, aby ludzie, którzy szukają tego, co oferujesz, znaleźli właśnie Ciebie!

Systemy reklamowe i marketplace w e-commerce
Jeśli chcesz, aby Twój sklep internetowy dotarł do większej liczby klientów, systemy reklamowe są świetnym sposobem, aby to zrobić.
Dzięki tym systemom możesz szybko wygenerować wartościowy ruch do swojego sklepu internetowego poprzez kampanie w sieciach reklamowych i wyszukiwarkach.
Do najbardziej popularnych systemów reklamowych należą:
- Google Ads
- Meta Ads (Facebook i Instagram)
- Linkedin Ads
- Twitter Ads
- Pinterest Ads
- Allegro Ads
- i inne.
Ponadto wartościowym kanałem dotarcia do nowych klientów dla Twojego e-commerce są marketplace. Marketplace to strona internetowa, na której wielu sprzedawców może zaprezentować swoje produkty.
Czasem by zaprezentować swoje produkty w marketplace będziesz musiał ponieść koszty. Niekiedy jest to darmowe, a niekiedy przy sprzedaży potrącana jest prowizja.
Do najpopularniejszych marketplace należą:
- Allegro
- Otomoto
- Olx
- Morele
- Amazon
- i inne.
Content i email marketing w e-commerce
W marketingu treści chodzi o nawiązanie relacji z odbiorcami poprzez dzielenie się z nimi wartościową wiedzą i treściami.
W marketingu treści chodzi o to, aby dać odbiorcom coś wartościowego w zamian za ich czas, uwagę i zaufanie. Nie chodzi o to, aby wysyłać spam do ludzi lub oszukać ich.
Chodzi o to, aby ludzie wchodzący na Twoją stronę internetową lub do mediów społecznościowych mieli poczucie, że trafili do miejsca, w którym znajdą wszystkie odpowiedzi na swoje pytania, a jeśli nie, to że pomożesz im je znaleźć bez względu na wszystko.
Content marketing i email marketing najlepiej działają razem. Możesz dzielić się różnymi typami treści na blogu, w newsletterze czy na social mediach.
Dzięki dywersyfikacji źródeł klientów będziesz mieć pewność, że w przypadku awarii jednego z nich będziesz mógł dalej funkcjonować.
Automatyzacje działań w e-commerce
W miarę rozwoju sklepu internetowego warto zautomatyzować kolejne procesy, w tym przetwarzanie zamówień, marketing mailowy i odzyskiwanie porzuconych koszyków. Pozwoli to na jeszcze szybsze zwiększenie sprzedaży.
Zobacz więcej informacji o automatyzacji działań w biznesie.
Płatny kurs o e-commerce
Jednym z rzetelnych źródeł wiedzy o budowaniu e-commerce jest kurs Jakuba Roskosza. Dzięki niemu oszczędzisz swój czas i dowiesz się wielu rzeczy na temat skutecznych e-commerce.
Unikniesz wielu błędów wynikających z braku doświadczenia, ale też pozyskasz ogrom wiedzy eksperckiej. Dodatkowo w ramach kursu otrzymasz dostęp do zamkniętej grupy, w której znajdziesz wielu przedsiębiorców prowadzących e-commerce czy firmy, które zajmują się wdrażaniem rozwiązań dla tego sektora.